• Eleeeeev

    Konstig fråga?

    Hejsan det är så att jag undrar något och det kanske låter lite konstigt. Det är så att jag vill köpa en bil med glastak men tyvärr så har inte de flesta säljare en bil med glastak/panoramatak. En Audi A5, så min fråga är, är det möjligt att bygga till ett soltak/Panoramatak någonstans? Vart då och vart skulle priset landa på?

    Tack i förhand! 

  • Svar på tråden Konstig fråga?
  • Rabarbapuppa

    En bil med panoramatak är byggd för att ha panoramatak. Det är altså inte bara att såga upp taket på en befintlig bil utan detta o ersätta det med glas.
    Det lär med hög sannolikhet skilja sig i hur karosseriet är uppbyggt mellan en med- och en utan, panoramatak. En konvertering skulle bli hysteriskt dyr.

    Det är bara att hålla utkik i annonser tills "din" bil dyker upp, med just panoramatak. Allt annat skulle vara en ekonomisk katastrof. Sen har du problematiken med registreringsbesiktningen på det, en bil utan glastak är inte reggad för att ha det. Så jag vet inte hur du ens skulle få igenom en sån konvertering.

    /Puppa

     

  • Eleeeeev

    Jo om du menar att bilen är uppbyggd för ett panoramatak så är den det. Det finns även som tillval att välja på just bilmodellen jag är inne på så är det fortfarande inte möjligt? Tack för svaret dessutom :D

  • Rabarbapuppa
    Eleeeeev skrev 2016-01-18 21:43:13 följande:

    Jo om du menar att bilen är uppbyggd för ett panoramatak så är den det. Det finns även som tillval att välja på just bilmodellen jag är inne på så är det fortfarande inte möjligt? Tack för svaret dessutom :D


    Jag förstår inte din andra fråga.
    Det är klart att biltillverkaren kan förse bilen med panoramatak. Om en kund beställer den modellen med just panoramatak så byggs den med panoramatak.

    Ganska sannolikt har man flera karosstyper på "lager" i produktionslinan. En karosstyp väljs om en bil med glastak är beställd, en annan väljs om en utan ska tillverkas.

    Allt här i världen är ju i princip möjligt naturligtvis, men det jag säger är att om du har en befintlig bil som är tillverkad utan glastak, att då såga upp taket och förse den med ett glastak är ganska olämpligt. Det kräver en väldigt skicklig bilplåtslagare som dessutom har kännedom om hur motsvarande glastaks-version av bilen är konstruerad från fabrik, för att få allt att passa. Det är helt enkelt hål i huvudet att göra en sån sak istället för att skaffa glastaksmodellen redan från början. Otrolig kostnad. Och som jag sa, hur får man den sedan igenom besiktningen?

    Du får nog förtydliga din fråga om jag ska förstå vad du exakt menar.

    /Puppa 
  • Eleeeeev

    Haha fick faktiskt svar på min fråga, jag uppskattar verkligen att du delar med dig dina kunskaper. Jag undrade för att jag har en Audi A5 Sportback men utan ett panoramatak och ville gå till en Audi bilverkstad och fråga om det var möjligt för dem att fixa till mig ett panorama tak. Skrattande

  • Rabarbapuppa

    Ok, skönt att man kunde bidra med något då.

    Nej, spar dig energin med att gå till Audi med detta. De lär inte ta ens med tång i en sån här fråga. De servar och reparerar Audi, och utför garantiåtgärder på sin höjd. De ändrar inte en bil från sin ursprungliga tillverkning. 

    När det kommer till konverteringar av den här typen, då pratar vi "ombygge" av privatperson med stort bilkunnande, tillgång till plåtverkstad med svets och plåtverktyg och även lack såklart. Resurser och kunnande för interiör och klädsel behövs, och säkerligen expertis inom bil-el. Antar att det ska finnas kross-sensorer i glastak och sen säkerhetsaspekter, vet inte om det finns andra sensor för ev. voltning av bilen vid en olycka. 

    Det finns naturligtvis företag som utför mindre förändringar på bilar, med tillverkarens originaldelar. Det kan ju vara att konvertera till elmanövrerad baklucka (om inte bilen har det från fabrik) eller ljus/ljudinstallationer i efterhand. Vet att man kan byta rattar också.

    Ett sånt företag är ju OEM-Eftermontering i Karlstad. www.oem-eftermontering.se/index.html

    Ska man vända sig någonstans med din fråga, ja då är det ju ett sånt företag.
    Om de ens tar sig an det så skulle min "tumme-pekfingret" säga mig att du bör ha någonstans mellan 100 och 200 tusen i budget. Och hur den går att registreringsbesiktiga sen vet jag inte alls. Den (bilen) lär ju även tyvärr minska i andrahandsvärde jämfört med original dessutom, den dagen du får för dig att sälja bilen. 

    Ha det gött

    Puppa


     


     

Svar på tråden Konstig fråga?