• Storbullen

5-minutersmetoden

Hej,

Vår son har varit exemplarisk när det kommer till sömn. Sover hela nätterna och aldrig problem lägga honom. Han är nu 30 månader och för två månader sedan flyttade han från vårt föräldrarum till eget rum och ny "stor" säng har det börjat strula. 

Han har svårt att somna själv, vilket han alltid gjorde tidigare, och vaknar ofta och gråter. Då vi inte hinner inte till honom och trösta/checka läget kommer han alltid in till vårt rum och säng. Han har med sig kudde och täcke och "vägrar" sova i sitt rum/säng.

Vi vill gärna komma tillbaka till rutinen som var fantastisk då han sov i vårt rum (egen säng). Somnade snabbt och själv och sov hela natten. Vad göra? Några som känner igen sig?

/Kalle

• Svar på tråden 5-minutersmetoden
  • Vickan I

Flytta tillbaka honom? Så får alla sova. Han är kanske i en fas nu och inte redo att sova själv. Testa inte 5mm iaf. Usch. Barnmisshandel.

• Anonym (Hh)

Haha.. 30 månader.. Varför ange sitt barns ålder med månader efter de fyllt ett år? Varför inte bara säga 2,5 år?! Låter precis lika dumt som jag skulle presentera mig själv som 360 månader gammal..

• Anonym (hjk)

Han vantrivs i sitt nya rum. För stor säng kanske? 5 minutersmetoden och andra motsvarande är till för bebisar. Du har ett barn man kan prata med. Ta reda på vad som är fel och ändra på det.

• Lyn1

5 min metoden är vidrig! Barnet skriker efter den enda tryggheten de känner till. Och när den tryggheten inte kommer ger barnet till slut upp och tror att de blivit övergivet. Så vill väl ändå ingen frisk människa att sitt barn ska behöva känna?! Ungen kanske är mörkrädd. Eller helt enkelt inte trygg med att sova själv än. Låt barnet sova med er så länge de behöver.

• Lyn1
    Lyn1 skrev 2016-01-12 22:34:04 följande:

5 min metoden är vidrig! Barnet skriker efter den enda tryggheten de känner till. Och när den tryggheten inte kommer ger barnet till slut upp och tror att de blivit övergivet. Så vill väl ändå ingen frisk människa att sitt barn ska behöva känna?! Ungen kanske är mörkrädd. Eller helt enkelt inte trygg med att sova själv än. Låt barnet sova med er så länge de behöver.

Eller kanske låt barnet somna i er säng och lyft sedan över till sin säng breve.
  • Grön elefant

Hur hade ni tänkt genomföra metoden i så fall? För ni kan ju knappast tvinga honom kvar i den stora sängen. Han kommer springa därifrån, tänkte ni stänga in honom eller? Nä, se det som en övergående period. Det är ju bara nytt för honom och en 2,5 åring har en egen vilja. Är väl inget problem att han kommer in till er en period?

• Lemt77

Efter 4 småbarn och 2,5 åringar så kan jag säga att barn kommer in i olika faser hela tiden. I perioder behöver de mer trygghet och närhet. Vid utvecklingsfaser ex. Kanske drömmer mkt. I min värld motarbetar man inte detta, det förstärker bara de negativa känslorna.
    Men jag är en sån som haft mina barn i sängen. De har fått mkt närhet om natten och visst kan man bli trött på det ibland men de är små en sån kort tid.

5 minuter metoden är för bebisar och inget jag någonsin skulle försöka mig på.

• Storbullen

Bra med faserna, så är det nog. Kanske en för stor omställning i kombo med en "ny" fas. Kommunicera är bra, han kan prata och förstår ;)
    Det är ju väldigt mysigt med en extra i sängen. Det måste jag erkänna.
    God natt!

• Natulcien

Fast ni kan ju inte räkna med att ett litet barn altid ska somna snabbt, snällt och tyst och sova gott hela nätterna. De kommer in i faser, kan bli mörkrädda, blir sjuka ibland etc. De är inga robotar som man kan programmera så att ens liv ska bli så enkelt som möjligt. Låt honom krypa ner hos er med sitt täcke och kudde. Han behöver väl sällskap. Varför ska ni ha sällskap, men inte han?

5-minutermetoden är vidrig.

• JagÄrBäst

Femminutersmetoden fungerar bara på väldigt små barn. Dvs barn som inte kan ta sig ur sängen själv - barn i spjälsäng, spädbarn.

Om du skulle göra en femminutersmetod à la större barn, så skulle det innebära att du fick låsa dörren så att barnet inte kan komma ut och endast öppna var femte minut och säga att allt är bra. Men jag är tveksam till om soc skulle anse det vara okej. Tror det räknas som barnmisshandel.

• Natulcien
    JagÄrBäst skrev 2016-01-13 10:25:27 följande:

Femminutersmetoden fungerar bara på väldigt små barn. Dvs barn som inte kan ta sig ur sängen själv - barn i spjälsäng, spädbarn.

Ordet fungera ska man dock ta i beaktning här, Ja, metoden "fungerar" för vissa (inte alla) på så sätt att bebisen till slut somnar själv. Men - anledningen till att hen gör det är ju för att hen ger upp och tappar tilliten till mamma och pappa. Så man bör tänka på att priset bebisen betalar för att mamma och pappa ska kunna lägga hen i sängen och gå därifrån är skyhögt och kan ge men för livet.
  • Grävling 75

Fortsätt lägg honom i eget rum men låt honom komma på natten om han vill/behöver. Så hade jag gjort. Det är en fas och den går över.

• AnkiC

Ni har gjort en stor förändring och han känner sig mindre trygg. Vill ni ha tillbaka tidigare beteende så ändra tillbaka. Han behöver trygghet och närhet. Följ hans behov. Vem vill sova själv egentligen?

• 2009
    Grävling 75 skrev 2016-01-13 18:46:17 följande:

Fortsätt lägg honom i eget rum men låt honom komma på natten om han vill/behöver. Så hade jag gjort. Det är en fas och den går över.

Så gör vi med vår snart tre år gamla kille också. Han fick eget rum för ca två månader sen och har själv velat lägga sig och somna där ända från början. Han har sovit hela natten 2-3 ggr sen dess, men oftast kommer han till oss eller så hämtar vi honom när vi hör att han är vaken. Vaknar han tidigt, typ innan 24, brukar vi försöka natta om honom i sin egen säng men senare än så är vi för lata för det ???? det är en jättetrygghet för honom att veta att han alltid får komma till oss när han vaknar, och inget vi vill ta ifrån honom.
  • 2009

Oj vad konstigt med alla frågetecken, det skulle vara en gubbe med solglasögon... :)

• Grävling 75
    2009 skrev 2016-01-13 19:48:05 följande:

Så gör vi med vår snart tre år gamla kille också. Han fick eget rum för ca två månader sen och har själv velat lägga sig och somna där ända från början. Han har sovit hela natten 2-3 ggr sen dess, men oftast kommer han till oss eller så hämtar vi honom när vi hör att han är vaken. Vaknar han tidigt, typ innan 24, brukar vi försöka natta om honom i sin egen säng men senare än så är vi för lata för det ???? det är en jättetrygghet för honom att veta att han alltid får komma till oss när han vaknar, och inget vi vill ta ifrån honom.

Jag brukar också natta om i egen säng efter att vi har kramats en stund och det brukar alltid gå bra. Mina barn tankar snabbt lite trygghet och somnar om i egen säng.
  • Grön elefant
    JagÄrBäst skrev 2016-01-13 10:25:27 följande:

Om du skulle göra en femminutersmetod à la större barn, så skulle det innebära att du fick låsa dörren så att barnet inte kan komma ut och endast öppna var femte minut och säga att allt är bra. Men jag är tveksam till om soc skulle anse det vara okej. Tror det räknas som barnmisshandel.

Och då kan man ju fundera på om femminutersmetoden inte kan ses som barnmisshandel på även spädbarn... hemskt!
  • nevermind
    Anonym (Hh) skrev 2016-01-12 22:23:27 följande:

Haha.. 30 månader.. Varför ange sitt barns ålder med månader efter de fyllt ett år? Varför inte bara säga 2,5 år?! Låter precis lika dumt som jag skulle presentera mig själv som 360 månader gammal..

• Litet My
    Grön elefant skrev 2016-01-13 22:05:57 följande:
    Och då kan man ju fundera på om femminutersmetoden inte kan ses som barnmisshandel på även spädbarn... hemskt!
    Klart att det gör och troligtvis tom mer. En 2 åring kan man prata med en bebis blir ensam och oförstående i sin överlevnadsångest.
Svar på tråden 5-minutersmetoden