Snart vuxen!
Jag har 5 barn så jag borde vara van men sanningen är att min 17, snart 18 åriga dotter alltid varit lite speciellt jobbig.
Nu har hon fått för sig att hon ska resa till Grekland med kompisar till sommaren. Hon har då hunnit fylla 18 år.
Problemet är att hon måste boka resan nu och betala handpenning. Hon bad mig spara de 1000 kr hon fick av mig i julklapp så hon har fickpengar till skolresan hon snart ska på och nu vill hon använda dem till att betala handpengen till den nya resan.
Hon har inget jobb utan går i skolan men hon säger hela tiden att hon "kommer att få" si och så mycket pengar i födelsedagspresent och i studiebidrag (hon är hemma mesta tiden, men från och med nu tänker hon gå varje dag säger hon)
Hon vill att vi lånar henne pengar till resan. Jag har försökt förklara att jag inte vill låna ut pengar till något så osäkert projekt till att börja med och vidare vill jag inte låna ut pengar till någon som inte jobbar.
Jag kommer jobba säger hon men hon har inte ens sökt nåt jobb än.
Jag säger blankt nej men nu kommer vi till det jobbiga och det är att hon ger sig inte utan all energi går åt till att fundera ut olika lösningar som hon presenterar för mig och jag har lyssnat och försökt förklara men jag känner att jag inte orkar länge till för hon frågar hela tiden varför hon inte kan åka och varenda gång svarar jag på det med alla förklaringar jag kommer på men ändå frågar hon varför?
Detta är så jobbigt och tar all min energi så nu svarar jag inte när hon ringer (hon bor hos pappan)
Jag svarar blankt nej men ändå fortsätter hon.
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra? Det är inte rätt att strunta i att svara men jag orkar inte hålla på att förklara om och om igen.
Hoppas med detta att någon av er där ute har några riktigt bra förslag.
Min dotter har alltid varit extremt envis när det är något hon vill ha och jag önskar att hon kunde lägga lite av den energin och envisheten på något vettigt som skolan i stället.