• Cliique

Napp i diskmaskin?!

Jag hade en liten samling av barnens nappar som så småningom skulle få kokas för sterilisering. När jag kommer hem en dag säger mannen , till min förskräckelse, att han "slängt in dem i diskmaskinen ". I min värld är detta helt galet och alla nappar nu är obrukbara.

Vad är rätt? Blir de förstörda av en omgång i diskmaskinen, eller är det ingen fara?

• Svar på tråden Napp i diskmaskin?!
  • Milleman

Skulle aldrig falla mig in att slänga napparna i diskmaskinen! Det fastnar ju alltid lite vätska i napparna som man får trycka ut. Vid kokning vet man ju att det är steriliserat vatten, men efter en runda i diskmaskinen kan det ju vara både äckelvatten med matrester och diskmedel som fastnar i dem. Inte säkert de sköljs ur vid sköljningen.
    Hur många nappar är det? Antingen hade jag slängt eller kokat dem typ tre gånger och låtit torka emellan.

• Natulcien

En diskmaskin diskar ju väldigt "hårt". Man ser ju på platssaker att de blir liksom matta som om de slipats. Så det låter inte så smart att diska nappar i diskmaskin. Jag diskade flasknappar för hand med diskmedel mellan kokningarna. Jättenkelt ju!

• Cliique
    Milleman skrev 2016-01-13 05:33:55 följande:

Skulle aldrig falla mig in att slänga napparna i diskmaskinen! Det fastnar ju alltid lite vätska i napparna som man får trycka ut. Vid kokning vet man ju att det är steriliserat vatten, men efter en runda i diskmaskinen kan det ju vara både äckelvatten med matrester och diskmedel som fastnar i dem. Inte säkert de sköljs ur vid sköljningen.
    Hur många nappar är det? Antingen hade jag slängt eller kokat dem typ tre gånger och låtit torka emellan.

Precis så jag tänker också! 
    Nej, det blir att slänga dem och köpa nya istället. Inte värt risken!
  • Cliique
    Natulcien skrev 2016-01-13 09:22:40 följande:

En diskmaskin diskar ju väldigt "hårt". Man ser ju på platssaker att de blir liksom matta som om de slipats. Så det låter inte så smart att diska nappar i diskmaskin. Jag diskade flasknappar för hand med diskmedel mellan kokningarna. Jättenkelt ju!

Ja, framförallt plast är ju känsligt för diskmaskin. Så har jag också alltid gjort, visst är det enkelt!
Svar på tråden Napp i diskmaskin?!