• isolande

snart 3 år, beteendeförändring

Jag har en kille som är 3 år som är rätt aktiv  och temperamentsfull. Han har alltid varit en skrikig typ men är ändå väldigt rolig och lättsam.

Någon vecka innan jul märkte vi att han började förändras lite, bl.a genom tydliga ticsliknande hårda blinkningar. De kom helt plötsligt och han höll på och blinkade hela tiden, i badkaret, vid matbordet osv. Under julledigheten (2 veckor) försvann detta. Vi hade SÅ mysigt och det var harmoni och frid hela tiden.

Men när jag skulle hämta honom på dagis efter första dagen efter ledigheten hade han börjat igen. Dessutom pratar han mycket om att slå sina leksaker, leker rollekar med små gubbar att de slåss, pratar om barn på dagis som slåss, mamma är dum, dumma mamma, dumma storasyster, dumma maten. Man får inte slåss, bara på låtsas, den och den är arg, nu är jag arg, osv, osv.... Han känns speedad och orolig, det har både jag och min man noterat.

Han går på en avdelning som är ganska rörig. De verkar ha problem med framförallt en pojke som slåss, det säger min äldsta tjej oxå, trots att hon inte går på den avdelningen.

Jag vet inte, är det här bara någon slags orolighetsfas han går igenom eller trivs han inte på dagis? Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden snart 3 år, beteendeförändring
  • Annika 702

Om du märker en förändring efter dagis så verkar det ju värt att utreda om problemet ligger där. Barn tar ju oftast ut sin frustration och sina känslor när de är i trygghet så om han upplever det rörigt och osäkert på dagis kommer det ju ut hos er. Jag hade pratat med pedagogerna och berättat precis som du berättar här. 

Svar på tråden snart 3 år, beteendeförändring