• sillybam

Sluta ta antibiotika

Fick antibiotika utskrivet i lördags för halsfluss och sen tog dom även en odling för att kolla. Jag ringde nu för att kolla vad den sa och sjuksköterskan sa att det inte var något på odlingen, alltså att jag inte har några bakterier alls. Alltså om jag fattar det hela rätt, så kommer inte antibiotikan hjälpa mot det onda jag har.
    Kan jag sluta ta antibiotikan då? Hon sa att det alltid är bra att ta antibiotikakuren men då det är så oerhört svårt för mig känner jag att det blir ännu jobbigare när det inte kommer att hjälpa ändå.

• Svar på tråden Sluta ta antibiotika
  • Ellie

Har antibiotikan hjälpt dig hittills? Efter 4 dygn borde du vara besvärsfri om det är bakterier som antibiotikan biter på. Hade hon en motivering till varför du skall ta den? Jag tycker det låter helt rimligt att avbryta kuren nu.

• sillybam
    Ellie skrev 2016-01-13 11:33:34 följande:

Har antibiotikan hjälpt dig hittills? Efter 4 dygn borde du vara besvärsfri om det är bakterier som antibiotikan biter på. Hade hon en motivering till varför du skall ta den? Jag tycker det låter helt rimligt att avbryta kuren nu.

Nej den hjälpte inte alls! Väntade alltså 4 fulla dagar innan jag slutade ta den. Enligt läkaren så kunde jag ha några underliggande bakterier som inte visades på odlingen och som antibiotikan inte hade "kommit" till än och då tyckte hon att det va en bra ide att fortsätta . 
    Men tänkte som så här, har jag några bakterier i kroppen så är det verkligen inte dom som gör att jag mår så dåligt.
    Jag slutade alltså att ta dom och har nu blivit någorlunda bättre. Litade alltså på min instinkt att det inte hade med några bakterier att jag göra vilket än så länge har jag rätt på :) tack för svaret 
  • snedtak

Nackdelen med att sluta ta antiobiotikan tidigt är att om du har en bakterieinfektion i kroppen, även om din halsfluss är orsakad av virus, är att risken för antobiotikarestistans hos de bakterier som finns ökar.

Vad är det som är jobbigt med att ta den utskrivna antobiotikan?

• Ellie
    snedtak skrev 2016-01-16 17:43:05 följande:
    Nackdelen med att sluta ta antiobiotikan tidigt är att om du har en bakterieinfektion i kroppen, även om din halsfluss är orsakad av virus, är att risken för antobiotikarestistans hos de bakterier som finns ökar.

Vad är det som är jobbigt med att ta den utskrivna antobiotikan?
    Nja, det är snarare så att det är viktigt att inte avbryta kuren för tidigt om den har effekt. Då kan det finnas bakterier kvar fast man känner sig bättre. Samma sak om man inte gett antibiotikan tid att verka åtminstonde ett par dagar. Antibiotikakurer som är verklösa är sämre att fortsätta än att avbryta.
    www.janusinfo.se/Nyheter/Nyhetslista/2008/Tema-antibiotika-Viktigt-att-vaga-satta-ut-onodig-antibiotika//
  • snedtak
    Ellie skrev 2016-01-16 21:19:44 följande:
    Nja, det är snarare så att det är viktigt att inte avbryta kuren för tidigt om den har effekt. Då kan det finnas bakterier kvar fast man känner sig bättre. Samma sak om man inte gett antibiotikan tid att verka åtminstonde ett par dagar. Antibiotikakurer som är verklösa är sämre att fortsätta än att avbryta.
    www.janusinfo.se/Nyheter/Nyhetslista/2008/Tema-antibiotika-Viktigt-att-vaga-satta-ut-onodig-antibiotika//
    Jag ser inte riktigt hur artikeln är relevant? Att läkare ska bli bättre på att ta medicinska beslut om att sätta ut antibiotika på svårt sjuka patienter när kuren inte tar är en helt annan sak än att en lekman slutar med sin kur i förtid. 

Att man ska vara försiktig med antibiotika håller jag absolut med om, men det är ett medicinskt beslut som ska tas av läkare. Om TS verkligen vill sluta tycker jag att hen ska höra av sig till läkaren som skrev ut kuren.
  • Ellie
    snedtak skrev 2016-01-16 23:59:31 följande:
    Jag ser inte riktigt hur artikeln är relevant? Att läkare ska bli bättre på att ta medicinska beslut om att sätta ut antibiotika på svårt sjuka patienter när kuren inte tar är en helt annan sak än att en lekman slutar med sin kur i förtid. 

Att man ska vara försiktig med antibiotika håller jag absolut med om, men det är ett medicinskt beslut som ska tas av läkare. Om TS verkligen vill sluta tycker jag att hen ska höra av sig till läkaren som skrev ut kuren.
    Det relevanta i artikeln var väl främst: "Det finns en föreställning om att resistensutvecklingen tar fart om kuren avslutas efter halva tiden. I stället är det så att varje enskild antibiotikados medför risk för resistensutveckling. Därför ska vi undvika dem som inte gör nytta."

Det fanns inga bakterier i odlingen och antibiotikan hade inte haft någon effekt på 4 dygn. Att det skulle finnas "några underliggande bakterier som inte visades på odlingen och som antibiotikan inte hade "kommit" till än" låter... inte sannolikt, och i detta läge är det troligtvis mer skadligt med antibiotika än utan.
Svar på tråden Sluta ta antibiotika