• potatissoppa_

lämna barnen via skolan eller hemmet?

Hej!
    I vår situation har mamman till barnen väldigt svårt att ta till sig att barnen hade tagit varannan-vecka boendet lättare och skulle gå smidigare om ena föräldern lämnar på skolan och den andre sen hämtar?
    Sen början har det varit söndagslämningar som gäller och barnen har gråtit och tyckt det varit SÅ jobbigt att skiljas åt. Vi (jag och min nya partner) tror att det kommer bli lättare för dem att säga hejdå när dom ska iväg till skolan. Att det inte blir lika jobbigt hejdå. Mamman strävar emot detta och i stort sett vägrar. Vilka argument kan man mer ta till för att få henne att förstå, förutom att det vore barnens bästa att slippa den jobbiga lämningen?

• Svar på tråden lämna barnen via skolan eller hemmet?
  • E87

Nu vet inte jag hur god relation mamman och pappan har till varandra men jag tycker det låter ganska sunt att lämna i hemmet. Då kan föräldrarna växla några ord om vad som har hänt i veckan och vad som händer längre fram. Även visa barnen att man kan hålla sams och träffas en gång i veckan för deras skull.

Jag har dock inte själv skilda föräldrar, är skild själv och inga bonusbarn så det finna säkert andra med mer erfarenhet.

• potatissoppa_
    E87 skrev 2016-01-13 17:33:42 följande:

Nu vet inte jag hur god relation mamman och pappan har till varandra men jag tycker det låter ganska sunt att lämna i hemmet. Då kan föräldrarna växla några ord om vad som har hänt i veckan och vad som händer längre fram. Även visa barnen att man kan hålla sams och träffas en gång i veckan för deras skull.

Jag har dock inte själv skilda föräldrar, är skild själv och inga bonusbarn så det finna säkert andra med mer erfarenhet.

Okej. Men det vore ju för de vuxnas bästa isåfall, inte för barnens bästa. De tycker ju att lämningarna är jättejobbiga.
  • E87
    potatissoppa_ skrev 2016-01-13 17:48:28 följande:
    Okej. Men det vore ju för de vuxnas bästa isåfall, inte för barnens bästa. De tycker ju att lämningarna är jättejobbiga.
    Går det lättare att bli hämtad än lämnad?

Tänker att den som ska ha barnen hämtar hos den som har haft.

Går det att ses på en neutral plats?

Jag tror ändå att det är bäst i det långa loppet om föräldrarna ses när bytet ska ske
  • potatissoppa_
    E87 skrev 2016-01-13 17:55:15 följande:
    Går det lättare att bli hämtad än lämnad?

Tänker att den som ska ha barnen hämtar hos den som har haft.

Går det att ses på en neutral plats?

Jag tror ändå att det är bäst i det långa loppet om föräldrarna ses när bytet ska ske
    Det blir samma effekt tyvärr. Det har vi provat. Själva "nu är det söndag nu säger vi hejdå" verkar dom tycka är jobbigt. Gråter och är sura hela söndagen. Det med neutral plats kanske funkar, men mamman är inte pigg på det heller. Vill bestämt ha söndagar och vart ställer man sig då om föräldrarna tycker olika? Vem har rätten att bestämma då?
  • äldreochklokare

har ni frågat barnen om de själva har något förslag?

• potatissoppa_
    äldreochklokare skrev 2016-01-13 18:05:01 följande:

har ni frågat barnen om de själva har något förslag?

De är så små, 6 och 4. Känns som de inte är tillräckligt gamla för att ta sånt beslut.. Tror du det är bättre att fråga dom?
  • BioBonus

Om barnen inte verkar må bra av det, för tillfället, så är det ju helt klart värt att prova om de mår bättre av lämningar på förskolan/skolan. Funkar inte det, för barnen, så är det ju bara att byta tillbaka igen. 

Vilken anledning har mamman till att vägra? Är det för att hon vill ha ett samtal med dig om hur veckan har varit så är det ju bara för dig att ringa på måndag kväll och berätta.

• potatissoppa_
    BioBonus skrev 2016-01-14 11:40:52 följande:

Om barnen inte verkar må bra av det, för tillfället, så är det ju helt klart värt att prova om de mår bättre av lämningar på förskolan/skolan. Funkar inte det, för barnen, så är det ju bara att byta tillbaka igen. 

Vilken anledning har mamman till att vägra? Är det för att hon vill ha ett samtal med dig om hur veckan har varit så är det ju bara för dig att ringa på måndag kväll och berätta.

Håller på att jobba på det nu och jag hoppas jag får igenom det.
    Anledningen att hon inte vill lämna på skolan är för att hon själv inte har något jobb och därför alltid väljer att vara hemma med barnet på dagis trots det har 15 timmar gratis/veckan. En annan anledning är att hon vill sköta det hemma hos varandra för att kunna behålla en bra kontakt. Vilket jag inte är jätteintresserad av, tycker det räcker med att kunna berätta vad som hänt i veckan och det som rör barnen.
  • BioBonus
    potatissoppa_ skrev 2016-01-14 14:49:41 följande:
    Håller på att jobba på det nu och jag hoppas jag får igenom det.
    Anledningen att hon inte vill lämna på skolan är för att hon själv inte har något jobb och därför alltid väljer att vara hemma med barnet på dagis trots det har 15 timmar gratis/veckan. En annan anledning är att hon vill sköta det hemma hos varandra för att kunna behålla en bra kontakt. Vilket jag inte är jätteintresserad av, tycker det räcker med att kunna berätta vad som hänt i veckan och det som rör barnen.

Visst är det bra att ni kan ha en god kontakt, men hur den ska se ut är ju inte bara upp till henne förvisso. Synd att hon sätter sina egna behov av kontakt med dig framför vad som fungerar bäst för barnen. Å andra sidan blir det ju svårt att få ihop lämning på skola/dagis om barnet inte ska vara där på hennes veckor. 

Jag hoppas det löser sig för barnen. Känns som en onödig sak som de ska må dåligt över.

• Pojkmamma01

De första åren lämnade vi på söndagar i hemmet.. Det funkade bäst då. Då kunde vi prata lite om hur veckan varit.
    Sedan när det blev för jobbigt för min son att skiljas från mig så föreslog jag byte på måndagar på skolan. Då blev det inte ett så tydligt " nu ska du lämna mamma och gå till pappa" avslut. Har funkat jättebra för oss.

• Wilowa

Som förskollärare så vill jag ge min syn på saken. sorgen är inte mindre för att barnet lämnas på förskolan, men då är det i en miljö där det känner att det inte kan visa sina känslor fullt ut. Att som personal försöka trösta, ett barn som är ledset pga att det vet att det inte kommer få se ena föräldern på en vecka, är jättesvårt. Jag tycker att överlämningen ska ske i hemmet där barnet kan visa sin sorg och få hjälp med det av en förälder. Tråkigt att ni får en surardag, men det är nog en konsekvens som ni får ta i den situation ni är i. Möt barnets känslor och gå igenom det jobbiga ihop med barnet istället för att lämna det själv det, då kanske barnet lär sig att hantera de jobbiga separationerna. 

• potatissoppa_
    Wilowa skrev 2016-04-11 10:36:22 följande:

Som förskollärare så vill jag ge min syn på saken. sorgen är inte mindre för att barnet lämnas på förskolan, men då är det i en miljö där det känner att det inte kan visa sina känslor fullt ut. Att som personal försöka trösta, ett barn som är ledset pga att det vet att det inte kommer få se ena föräldern på en vecka, är jättesvårt. Jag tycker att överlämningen ska ske i hemmet där barnet kan visa sin sorg och få hjälp med det av en förälder. Tråkigt att ni får en surardag, men det är nog en konsekvens som ni får ta i den situation ni är i. Möt barnets känslor och gå igenom det jobbiga ihop med barnet istället för att lämna det själv det, då kanske barnet lär sig att hantera de jobbiga separationerna. 

Tack för din åsikt. Förstår att det uppkommer ofta den situationen för er på jobbet som inte är kul.. Men kan meddela att vi kört på byte i skolan nu vilket fungerat helt utmärkt. Det blir inte alls lika jobbigt för barnen, de bara springer in och leker och är glada. Så detta var det absolut bästa för oss.
  • BioBonus
    potatissoppa_ skrev 2016-04-18 09:51:20 följande:
    Tack för din åsikt. Förstår att det uppkommer ofta den situationen för er på jobbet som inte är kul.. Men kan meddela att vi kört på byte i skolan nu vilket fungerat helt utmärkt. Det blir inte alls lika jobbigt för barnen, de bara springer in och leker och är glada. Så detta var det absolut bästa för oss.
    Va bra att ni lyckades komma överens! Och så skönt att det blivit mindre jobbigt för barnen :)
  • Wilowa
    potatissoppa_ skrev 2016-04-18 09:51:20 följande:
    Vad bra! Fast be personalen att de uppmärksammar er på om barnen är ledsnare lämningsdagen än annars. Är de det så behöver de ändå er föräldrar.
Svar på tråden lämna barnen via skolan eller hemmet?