• oroligkille

Ont i svanskotan. Ändtarmscancer?

Hej!

För.några månader sedan märkte jag att om jag sitter en längre stund så får jag väldigt ont i svanskotan när jag reser mig. Och nu har det med tiden blivit värre och det räcker med att sitta i 10 minuter och det behöver inte vara att jag sitter på något hårt. Det gör också lite ont när jag trycker längst ner på svanskotan.. och det är nu senaste 2 månaderna som det verkligen inte går att sitta utan att de gör ont. Räcker med att jag sitter i 5 minuter. Så jag googlade runt lite nu och så klart kom cancer upp.. Ändtarmscancer. Ett av symptomen var också att man kan känna att man inte riktigt får ut allt när man är på toa och det har jag känt i säkert 1-2år till och från. Så nu har jag börjat oroa mig lite, är nämligen på semester några veckor och tänkte kolla upp detta när jag kommer hem. Men det hade varit väldigt skönt om någon här kunde komma med någon annan förklaring på smärtan eller på nått sätt göra att min oro försvinner. Smärtan känns alltså typ i skelettet men kan kännas konstigt ibland om jag behöver gå på toa, typ som att det är nått i svanskotan som kommer åka med bajset ut eller hur man ska förklara.. Är kille på 26år alltid suttit mycket vid datorn, om de kan hjälpa.

Väldigt tacksam för svar! Och jag ska kolla upp det men är utomlands just nu.

• Svar på tråden Ont i svanskotan. Ändtarmscancer?
  • Anonym (k)

Tycker det låter som diskbråck.

• Cipro
    Anonym (k) skrev 2016-01-13 18:01:36 följande:

Tycker det låter som diskbråck.

Nej. Det låter inte det minsta som diskbråck. 

Däremot kan det mycket väl höra ihop med att du sitter mycket vid datorn. Kanske rört dig ovanligt mycket nu när du är på semester? Låter väl ändå rimligt att du går till läkaren när du kommer hem och får en undersökning gjord. Att endast ha de problemen du beskriver får mig inte att tänka på någon cancer.
  • Anonym (oj)

Ja, du har onekligen symptom på att det kan vara nåt allvarligt.

Du bör kolla upp det så snart du kan, för OM det är nåt allvarligt är det viktigt med tidig behandling.

Det är inte diskbråk.

• Annelie 76

Det sitter muskelfästen lite här och var bl.a. mellan skinkorna vid svanskotan. Inflammerade eller överansträngda muskelfästen gör ont och där känns det mest när man sitter. Jag tog upp det med min sjukgymnast och hon lyckades på ett par behandlingar få bort smärtan. Så det måste inte vara nåt farligt men du behöver hjälp för att få bort det. Läkare, sjukgymnast eller nåt annat väljer du själv.

• oroligkille

Vi säger att smärtan kommer ifrån cancer, borde det inte göra ont DIREKT jag sätter mig då? För det tar åtminstone 5 minuter för att det ska göra ont. Men trycker jag på svanskotan så gör det liite ont och den kännns faktisk sne.. nu Känns det som att jag bara går och oroar mig helt i onödan men vore skönt att höra en rimlig förklaring på varför det kan göra och eller varför det INTE skulle vara något allvarligt. Tack ni som har svarat, och den värsta smärtan kom innan semestern så är inget som hänt här. Dock känns det lite värre efter 15 timmars resa vilket kanske är förståerligt.

• Anonym (k)
    Cipro skrev 2016-01-13 19:03:41 följande:

Nej. Det låter inte det minsta som diskbråck. 

Däremot kan det mycket väl höra ihop med att du sitter mycket vid datorn. Kanske rört dig ovanligt mycket nu när du är på semester? Låter väl ändå rimligt att du går till läkaren när du kommer hem och får en undersökning gjord. Att endast ha de problemen du beskriver får mig inte att tänka på någon cancer.

Jag har diskbråck och det är exakt så som ts beskriver
  • Flygfotogen

Ett diskbråck långt ner kan det säkert vara. Inflammation likaså. Uppsök läkare och kanske naprapat. Tycker inte att det låter nödvändigtvis farligt. Försök att inte oroa dig.

• Anonym (oj)
    oroligkille skrev 2016-01-13 19:16:39 följande:

Vi säger att smärtan kommer ifrån cancer, borde det inte göra ont DIREKT jag sätter mig då? För det tar åtminstone 5 minuter för att det ska göra ont. Men trycker jag på svanskotan så gör det liite ont och den kännns faktisk sne.. nu Känns det som att jag bara går och oroar mig helt i onödan men vore skönt att höra en rimlig förklaring på varför det kan göra och eller varför det INTE skulle vara något allvarligt. Tack ni som har svarat, och den värsta smärtan kom innan semestern så är inget som hänt här. Dock känns det lite värre efter 15 timmars resa vilket kanske är förståerligt.

Nej, cancersmärta behöver inte komma direkt när du sätter dig.....
Svar på tråden Ont i svanskotan. Ändtarmscancer?