• Elib89

Två barn, två missfall

Har två barn 4 & 6 år och nu försöker vi få ett tredje men nu har jag fått två missfall på raken, ett i augusti och ett i december. Har inte haft missfall innan någon av de andra barnen. Nu vågat jag knappt bli gravid igen för jag är så rädd för missfall igen. Någon mer som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Två barn, två missfall
  • Lemt77

Jag fick två missfall mellan ettan och två/trean. Fick tvillingar. Efter sista missfallet mådde jag inte alls bra, åt p-piller ett tag för att jag visste inte om jag skulle orka med att bli gravid igen. Åt dom ett halvår, slutade och nån månad efter var jag gravid.
    Pratat med barnmorska om det?

Lycka till!

• Elib89

Skönt att det gick bra. Jag har inte pratat med min barnmorska ännu, vet inte riktigt vad jag ska säga :/

• Vanja

Har precis som du två barn sen tidigare och nu två missfall på raken med försök på en trea (v7 &v12). :( Aldrig missfall lr andra problem tidigare, känner precis som du oro över att bli gravid igen för att ännu en gång behöva genomgå denna besvikelse.. Men av vad jag har kunnat läsa mig till så är det i te helt ovanligt, kan mycket väl bara vara ren otur. Är precis fyllda 30 och börjar oroa mig för att det är åldern som spökar...

• Jill 79

Har haft precis lika. Två barn sen två missfall. Tappade lite suget efter det och gav upp tanken på fler. Sen ett år senare blev jag gravid av misstag och om allt går bra har jag en ny liten bebis om två veckor. Som de sa till mig två missfall på taken behöver inte betyda något men tre är mycket ovanligt. Våga försök igen.

• Elib89

Åh härligt att höra att det gått bra för någon :) ja det får bli ett försök till. Ska man söka hjälp annars? Man vill ju veta om något skulle vara fel men jag är ju annars väldigt nöjd över de två barn jag redan har :) men vill så gärna ha ett till, är bara 26 år :) är med samma man så jag vet ju att vi "passar ihop" så att säga :)

• Jill 79

Ja jag tror man ska/ kan söka hjälp efter tre. Efter två gör de inget.

• Pimpinellan
    Jill 79 skrev 2016-01-13 20:44:48 följande:
    Ja jag tror man ska/ kan söka hjälp efter tre. Efter två gör de inget.
    Precis. 1-2 är vanligt och normalt, men 3 så ovanligt och onormalt att det bör utredas.
  • Lotta2

Varit med om samma sak. Har två barn i samma åldrar som dina. Inte har några problem innan men inom ett år haft två missfall nu...otroligt rädd för att få missfall återigen

• syntharen

Jag har ett barn som fyller 6 till sommaren. När han var 1 år försökte vi med syskon, blev gravid efter några månader men fick MA i v 12. Sedan tog det 2 år med gynbesök och Pergotime innan jag blev gravid igen, fick MF i v 6. Gjorde fertilitetsutredning på en privat IVF-klinik som inte visade några fel. Gjorde IVF till slut, 3:e försöket som var med ett fryst embryo blev jag gravid. Men igen MA i v 10. Några månader senare blev jag spontant gravid och fick tom se ett hjärta slå i v 7, 3 veckor senare MA igen! Gjorde missfallsutredning som inte visade några fel. Det här var sommar/höst förra året. Och exakt 6 månader efter senaste MA blev jag spontant gravid igen och nu är jag i v 16 och har sett den lilla på ultraljud två gånger i rätt storlek och ser helt perfekt ut. Jag känner fortfarande tveksamhet att det verkligen kommer gå bra men tänker samtidigt att det är osannolikt att nåt går fel efter v 12-13 och speciellt när man fått se den på ultraljud.

Långt inlägg men det kanske kan ge lite hopp till andra i samma situation.

• Lemt77

Förstår dig. När vi skulle försöka oss på nr 2 så fick jag 2 MF på raken. Visste ibte heller om jag skulle våga/orka med ett nytt försök. Väntade ett halvår sen var jag redo. Blev då gravid med tvillingar. Två MF anses normalt. Först efter 3 kan man få hjälp.

• halfmoon

Har också haft två missfall inom loppet av ett halvår. Läkaren jag går hos sa att två är så pass vanligt att det anses normalt medan efter tre får man en utredning. Han sa också att de sällan hittar förklaring vid utredning och att han träffat många par som haft flera missfall där set sen gått vägen.

Jag ska testa vad jag kan själv vid nästa graviditet, om det blir någon. Albyl minor, progesterall, inget sex i början och väldigt stillsam träning (även om inget har belägg). :)

Svar på tråden Två barn, två missfall