• Crazy catlady

    Utomkvedshavandeskap utan smärta?!

    Idag fick jag reda på att det inte blir någon augustibebis för vår del.. 
    Jag har haft bruna blödningar/flytningar i två veckors tid... inget direkt smärta utan mest lite molande mensvärk till och från.. I söndags började det komma mer som rött blod istället... en mindre variant för mens. Alltså inga mängder, mest vi toalettbesök. Det kommer även lite levrade slemmiga blödningar till o från.. 
    Fick komma in i dag o göra VUL .. är i 7+2 och läkaren såg inget tecken på graviditet. Efter en stund tittande så tyckte hon sig se något litet mörk i närheten av höger äggstock... så hon misstänkte utomkveds, men tyckte det va lustigt isf eftersom jag inte haft någon smärta.. men hon ville inte släppa tanken så jag fick lämna blodprov så skulle hon höra av sig imorgon för vidare utredning.. hon pratade läkemedel och operation men jag va så borta i huvudet så jag fattade inte så mycket.. men nu när man läser diverse historier så blir jag ju livrädd... en del historier har ju vart livshotande ?! Usch.. man läser även att det kan bli svårare att bli gravid efteråt :( 

    Till er som haft utomkveds utan några direkta smärtor... kom smärtorna efter ett tag eller hann ni få behandling innan..? Vad e mest vanligt.. behandling med läkemedel eller operation? 
    Om och när började ni försöka bli gravida igen.. och när plussade ni?

  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan smärta?!
  • Anonym (En annan med utomkveds)

    Hej!

    Jag hade ett utomkveds i okt. Nu var det ju inte utan smärta utan det jag hade en eskalerande smärta över en dag tills jag sist fick så ont så jag fick åka in. Där kunde de konstatera att jag hade graviditetshormon men inget hittades i livmodern. Blev iaf hemskickad och fick en tid att komma tillbaka 3dagar senare. Under de tre dagarna hade jag inte ont men dagen då jag kom in fick jag ont igen. Då opererades jag. Ägget satt i höger äggledare och den opererades bort.

    Utan att ha belägg så tänker jag att man kan säkert gå ett tag med ett utomkveds utan att ha ont. Det är ju olika vart det sätter sig. Det viktigaste är ju nu att du får hjälp att gå vidare o se vad det är som inte står rätt till.

    Till mig sa de att operation var det bästa och att man kan köra på direkt efter operation igen (jag hade läst att man skulle vänta).

    Stor kram till dig och hoppas du får bra hjälp och att allt löser sig på bästa sätt!

  • copilot

    Jag hade utomkvedshavandeskap utan direkt smärta. Vart tydligen gravid mitten av juni för ett och ett halvt år sedan, helt ovetande ingen planerad grav den gången. Vist hade jag stickningar i höger sida av buken lite av och till men jag har precis samma smärta vid mensen så jag tänkte inte så mycket på det eftersom det gick över direkt. Jag har rejäl oregelbunden mens så att jag hade småblödningar tänkte jag inte heller på, till detta så hade jag aldrig hört talas om utomkvedshavandeskap innan jag fick det. Annars hade jag kanske känns igen symtomen, men tyvärr pratas det för lite om detta tillstånd som är vanligare än man tror.

    Slutade med att jag svimmade av på jobbet av smärtor i magen fick sjuss av min mamma upp på akuten svimmade igen vaknade med sladdar, deoder, nålar, maskiner uppkopplade och enmassa läkare samt sköterskor runt mig. Dom pratade om ett X vilket jag inte fattade alls vad det var.

    Det var 11 veckor, altså väldigt stort och hade fastnat 10 mm från livmodern. Det spark sedan och jag fick 2.2 liter blod i magen, jag var 15 minuter från att trilla av pinnen men tack och lov står jag här i dag. Man fick opera bort höger äggledare för den spark lixom. Tänkte efter detta att jag aldrig kommer bli gravid igen.

    Vi försökte inte så mycket efter detta chocken efter näradöden upplevelse och allt. Men sen blev jag gravid på första försöket 3.5 månad senare :)

    Lycklig mamma till lilla Tili i dag!

    Så jag hade ingen bemärkt smärta och jag blev gravid igen! :)


    Lycklig mamma till lilla Tili
  • Crazy catlady

    Vet att det va länge sedan jag skrev.. 
    Men mitt va ett utomkved och jag fick aldrig ont i magen.. och jag fick komma in för akutoperation dagen efter jag skrev inlägget just pga av höga nivåer av hcg.. nästan 65000.. första operationen gick bra förutom att jag fick en blödning i bukväggen och fick akutopereras igen.. men jag återhämtade mig.. 


    Dock har vi inte blivit gravida än :( Trodde inte det skulle ta så här lång tid ... Har skapligt regelbunden mens och ägglossning.. ibland har den diffat på någon dag eller två... 
    Har precis haft ägglossning nu och inväntar bim.. 
    Håller mina tummar och tår för denna månad...

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan smärta?!