• Nerita

    Skaffa barn med spermadonator

    Jag har haft barnlängtan i många år, men har alltid känt att man ska vara två, löjligt kära och ha det jättebra!


    Jag har tyvärr råkat ut för killar som inte betett sig bra mot mig, så det har aldrig funkat. Har sett till att inte bli gravid för fort, vilket resulterat i att det inte blivit några barn.


    Nu vill jag ha en liten, men utsikterna för ett förhållande ser minimalt ut. Men så dök det upp en kille som kan tänka sig vara spermadonator. Så nu funderar jag mycket på detta och försöker överväga för- och nackdelar. Han vill inte ha något ansvar, så allt kommer ligga på mig och jag är inte rädd för det.


    Men vad gör man den dagen barnet frågar om sin pappa? Någon med denna erfarenheten som kan berätta lite hur det varit och hur det gått? Hur har det varit att vara ensamstående med ett barn?


    Många varnar ju och säger att det kommer bli mycket svårt och undrar om man kommer klara av detta stora ansvar. 


    Skulle vara tacksam för svar. =)

  • Svar på tråden Skaffa barn med spermadonator
  • ITpappan
    53779 skrev 2016-01-14 06:56:28 följande:

    Hej Nerita.

    Personligen anser jag att barnet har rätt att veta vem som är pappa. Men det ör min åsikt

    Jag har donerat sperma, och jag finns tillgänglig den dagen ett barn vill veta vem jag är. Även om jag inte är involverad i deras liv.

    Det finns ju många barn som växer upp med bara ena föräldern, så just det blir ju inte unikt bara för att du använder donator. Skillnaden är väl att när barnet frågar vart pappa är, så har du en annan historia än "normalt".

    Min dotters mor valde att förklara enkelt. "Din pappa bor långt bort. Han var en snäll kille som hjälpte mamma att få dig" (korta versionen). Jag tror på ärlighet mot barn.

    Lycka till med donator och barn


    Skedde donationen naturligt eller artificiellt?
  • Nerita

    Jag funderar bara på om jag ska acceptera hans donation eller inte. 


    Han vill absolut inte att någon ska veta att det är han som är pappa, inte ens barnet ska få veta i så fall. Och det är väl där jag har mina funderingar mest. Hur blir det den dagen barnet vill veta. Har jag lovat att pappan ska få vara helt anonym så kan jag ju inte säga vem han är, men berätta sanningen utöver det såklart.


    Därför jag skulle vilja höra lite från andra kvinnor i den situationen, för en del åker väl till Danmark för insemination och där är väl fadern helt anonym, eller någon som fått sperma donerat, men pappan vill vara anonym.

  • Biet

    Hej

    Jag är också donator och har hjälpt till som sådan.

    Jag är också av den meningen att barnet bör få veta vem donatorn är. Detta är ju fullt möjligt genom att du som mamma väljer/gör ett val där du tycker det är bäst för dig och det kommande barnet. Tycker du däremot att det är okej med en helt hemlig donator så är det ju det.

    Du skall dock ställa krav på donatorn att han kan visa upp att han är frisk osv. Detta är ju ett skydd för dig.

    Jag har alltid gjort detta. Det ligger i seriositeten från donatorns sida.

    Precis på samma sätt lämnar jag alltid i kopp/burk. Att kräva sex för donation hör inte dit.

    Det kan finnas många orsaker till att det kan vara bra att kunna kontakta donatorn om det är något.

    Dels kan det ju givetvis vara frågor från barnet själv men det kan ju även vara frågor från dig som mamma.

    Det skulle också kunna vara så i värsta fall om barnet blir sjukt någongång i framtiden att donatorn då kan hjälpa barnet att bli friskt.

    Men valet är ju nu innan på dig som blivande mamma. De rent praktiska som ensamstående mamma brukar lösa sig senare.

    Lycka till framöver.

Svar på tråden Skaffa barn med spermadonator