• Phoworray

    Trillingar?

    Hej alla!

    Jag har en undran kring trillingar och missfall. Nu är det så, att jag och min sambo är i barntankar, och då han är tvilling, tycker vi att det hade varit mysigt med tvillingar. Men! Min mamma fick trillingar, som tyvärr inte blev något med, iom missfall. Jag undrar då om jag har chans att få tvillingar/trillingar i och med att hon fick det som första försök, men tyvärr inte hela vägen. Påverkar det med missfallet, att min chans att få flerbarnsgraviditet?


    trillingar, missfall
  • Svar på tråden Trillingar?
  • Phoworray

    Det vet jag tyvärr inte, men det hon sa var att ett var ett utvecklat foster, de andra 2 var bara blodklumpar, men det blev MF ganska fort som jag förstått det :/ Detta var säker 30 år sedan, så vet inte ifall man kunde avgöra ifall de var enäggs- eller fleräggs på den tiden. Men får höra med henne om hon vet, så återkommer jag och hoppas andra kanske har nått att tillägga :)

  • Phoworray

    Hon visste tyvärr inte. Men, Om det var tvåäggs, och missfall, finns det ändå gener för det? Typ, om jag får tvillingar/trillingar någon gång vet jag då att det var tvåäggs? Självklart beroende på vad jag får.

  • Tysan

    Din partner kan inte ge dig tvillingar men han kan ge det till sin dotter så hon kan ärva den. Sen är juh enäggstvillingar random, vem helst kan få det. Men med tvåäggs så är det ofta ärftligt då kvinnan släpper flera ägg vid ägglossning, men även dem som är yngre och över 30 kan få tvåäggs eftersom dem har tendens att släppa fler ägg för ägglossningen är lite ur balans. Chansen ökar också att få tvillingar ju fler graviditer du har har haft. Jag väntar tvåäggstvllingar. Min faster har tvillingar och jag är över 30

  • twinboymom

    Två av mina barns pappas systrar fick tvillingar,min farmor fick tvillingar, mormors mamma fick tvillingar. (blandat enäggs och tvåäggs)

    Jag fick enäggstvillingar.

    Det känns som för mycket tvillingar i släkten för att det ska vara en slump att jag också fick det. Något i generna borde ju få det befruktade ägget att dela sig, antingen från mamman eller pappan.. Så jag tror att även enäggs kan vara ärligt. Tror det börjar komma lite studier om det också.

Svar på tråden Trillingar?