• päron1

Smeknamn för Rasmus

Hej.

Har en fin liten nyfödd kille hemma som inte fått ett namn än. Rasmus är det namn vi gillar bäst av våra olika förslag. Jag gillar verkligen namnet Rasmus och det skulle passa honom tror vi. MEN vi båda avskyr smeknamnet Rasse. Otroligt negativ klang efter rasist/rasse. Vi kan ju kalla han Ralle, men det kan ju bli rasse under skolgången eller bland vänner. Vad hade ni gjort? Erfarenheter av namnet Rasmus och smeknamn? Tack:)

• Svar på tråden Smeknamn för Rasmus
  • Skånetjej01

Vi hade en i skolan som hette Rasmus, vi kallade honom ralle. Så hoppas det blir likadant för er son.

• Frontline

Känner ett par som har en liten Rasmus och honom kallar dom för Rasse, visst det kanske har en negativ klang om man vill se det så men då det är associerat med namnet och inte att han skulle vara en rasist så bryr dom sig inte..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mooomin

Varför måste man ha ett smeknamn? Jag har aldrig förstått det där.. :D

• fluu

Rasse och Musse är de enda jag hört. Ofta är det ju kompisarna som börjar med ett smeknamn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mälaröbo

Ni kan ju ta till vilket smeknamn ni vill. När de börjar skolan skapar kompisarna helt egna som ni inte kan styra över tyvärr...

• Natulcien

Jag känner bara en Rasmus och han kallades Rasse. Smeknamn blir vad de blir. Inget man kan styra över.

• Dixie

varför inte kalla honom Rasmus! vilket smeknamn han får i skolan kan ni ju inte råda över.......

• KaeJ

Min 2 åriga dotter kallar sin kusin Rasmus för Mussmuss. Det kanske vore nåt.

Annars tänker jag som flera andra, skippa smeknamn.

• Mooomin

Varför döpa ett barn till något men bestämma på förväg att kalla honom för nåt annat. Då kan man ju lika gärna döpa honom till det man tänkt kalla honom för? Sen vad barnen i skolan kommer att kalla honom för är ju en annan sak. Men man kan oxå säga ifrån ang smeknamn om man inte vill kallas för det.

• nevermind

Men va, varför smeknamn??
    Jag hade en Rasmus i skolan och honom kallade vi såklart för Rasmus.

• nevermind
    Mooomin skrev 2016-01-15 06:14:35 följande:

Varför döpa ett barn till något men bestämma på förväg att kalla honom för nåt annat. Då kan man ju lika gärna döpa honom till det man tänkt kalla honom för? Sen vad barnen i skolan kommer att kalla honom för är ju en annan sak. Men man kan oxå säga ifrån ang smeknamn om man inte vill kallas för det.

Precis. Döp honom till Ralle direkt.
  • Mooomin
    nevermind skrev 2016-01-15 06:54:01 följande:
    Precis. Döp honom till Ralle direkt.
    Då kanske de eller barnen i skolan börjar kalla honom för Rasmus..? :D
  • MadHatter
    nevermind skrev 2016-01-15 06:52:57 följande:

Men va, varför smeknamn??

.

Jag tror att ts undrar vad för smeknamn som barnets kompisar eventuellt kan ge honom. Alltså vilka smeknamn som är vanliga att barnen får.

Jag kan tyvärr inte hjälpa till för jag kan inte komma på att jag någonsin känt någon Rasmus.
  • Mooomin
    MadHatter skrev 2016-01-15 07:28:42 följande:
    Jag tror att ts undrar vad för smeknamn som barnets kompisar eventuellt kan ge honom. Alltså vilka smeknamn som är vanliga att barnen får.

Jag kan tyvärr inte hjälpa till för jag kan inte komma på att jag någonsin känt någon Rasmus.
    Men ts skriver ju oxå att de kan kalla honom för Ralle...
  • nevermind
    Mooomin skrev 2016-01-15 07:20:03 följande:
    Då kanske de eller barnen i skolan börjar kalla honom för Rasmus..? :D
Svar på tråden Smeknamn för Rasmus