• Anonym (:))

Hårfärg och ögonfärg på era barn?

Tycker detta är jätteintressant, speciellt nu när jag är gravid och nyfiken gällande bebisens utseende.

Vad har du och din partner för ögonfärg och hårfärg och vilken ögonfärg och hårfärg fick sedan era barn?

Själv har jag mörkbruna ögon och svart hår, medan min man har gröna ögon och brunt hår (blont som barn). Så vi får se vem bebisen kommer likna mest.. kommer bli jätteintressant haha. 

Men som sagt, berätta gärna ni också! 

• Svar på tråden Hårfärg och ögonfärg på era barn?
  • Anonym (spelmamma)

Jag: mörkt rödhårig (tänk Sansa Stark snarare än syskonen Weasly), blå ögon
    Maken: linblond, grå ögon

Pojkarna (enäggstvillingar): mellanbrunt hår mot mörkt, blå ögon
    Flickorna (enäggstvillingar): mörkblont hår, gröna ögon
    Yngsta (pojke): linblond, blåa ögon, men han kommer nog bli mörkare.

• Anonym (jennie)

Jag förstår att du är nyfiken!

Jag har blåa ögon och blont hår, hela min familj (mina föräldrar och deras föräldrar) har blåa ögon.

Min sons pappa har bruna ögon som som sin mamma och hela hennes familj medan hans pappa (och hans föräldrar) har blåa ögon.

Min son har bruna ögon och brunt ögon som sin pappa, vilket är himla intressant i och med att så stor del av familjen har blåa ögon. Nu brukar ju bruna ögon ta över men jag gillar verkligen att de slog ut så många andra faktorer här. ????

När är du beräknad? (=När stillas din nyfikenhet?)

• Anonym (Flerbarnsmamman)
    Anonym (jennie) skrev 2016-01-14 01:31:06 följande:

Jag förstår att du är nyfiken!

Jag har blåa ögon och blont hår, hela min familj (mina föräldrar och deras föräldrar) har blåa ögon.

Min sons pappa har bruna ögon som som sin mamma och hela hennes familj medan hans pappa (och hans föräldrar) har blåa ögon.

Min son har bruna ögon och brunt ögon som sin pappa, vilket är himla intressant i och med att så stor del av familjen har blåa ögon. Nu brukar ju bruna ögon ta över men jag gillar verkligen att de slog ut så många andra faktorer här. ????

När är du beräknad? (=När stillas din nyfikenhet?)

Nu är ju brunt dominant så det är väl inte såå konstigt? Sedan kanske genpolen i just sen spermien som resulterade i ditt barn inte innehöll recessivt anlag för blå ögon.. ;)

Jag har gröna ögon med brun ring runt pupillen och kastanjebrunt hår. Min man har mörkblont hår och blå ögon.
    Våra barn ser ut enligt följande:
    Son 1: ljusblont hår och Blååå ögon!
    Son 2: mellanbrunt till ljusbrunt hår och brungröna ögon (syns endast i direkt solljus eller nära en lampa att det är grönt i dem!)
    Dotter: mörkblont hår med isblå ögon
    Son 3: får nog som mina ögon, just nu växer det ut ljusblont hår dessutom! :O ;) föddes med mörkbrunt hår! Vår äldsta son hade ljusbrunt hår.. Och ljusare hy.. Yngsta sonen ser liksom mörkare ut men men :)
  • Honeyy

Va intressant och rolig tråd! När jag läste ditt inlägg så passade in på mig och min partner :)

Jag är just nu gravid med mitt andra barn och pappan till barnet har gröna ögon med ljusbrunt hår och själv har jag mörkbruna ögon med mörkbrunt hår. Jag vet att brunt är en dominant färg men min svärmor och svärfar har båda mörkbrunt hår och bruna ögon men min sambo kom ut med blont hår och gröna ögon som liten. Dock så va min sambos mormor blondin med gröna ögon så han ärvde de från henne. Så jag ser fram emot hur den här lilla krabaten ser ut :)!

Min son däremot har brunt hår och bruna ögon precis som mig :)

Hans pappa, mitt ex, har blåa ögon och blont hår.

• Anonym (Mamma)

Jag har mörkbrunt hår och gröna ögon med brun ring, och pappan är gråhårig ;) men mellanbrunhårig skulle jag gissa på med blå/grå/gröna ögon.

Dottern är blond med ljusgråa ögon. Vi båda var blonda som barn så tror hon får brunt hår senare :) hoppas på att ögonen blir kvar.

• Margaux

Mörkblond med blåa ögon. Mannen mörkt hår och gröna ögon.
    Två barn med bruna ögon och brunt hår!

• Anonym (My)

Svart hår och bruna ögon. Pappan till ettan har blont hår och ljusblå ögon och barnet har mörkbrunt hår med mellanbruna ögon. Pappan till de 2 andra har blå ögon och mellanblont hår och 1 barn har ljusbrunt hår med ljusare slingor i luggen och bruna ögon och den andra brunt hår med bruna ögon.

• viseversa

Jag har nötbruna ögon och väldigt mörkbrunt hår. Sambon har blå ögon och blont hår.
    Vi har 4 barn tillsammans.

Barn nr 1. 8år gammal. Hon har väldigt blont hår. Gyllenblont. Håret har alltid varit lika blont och blir inte mörkare. Ögonen är extremt blå, har aldrig sett någon med lika blå ögon, våran Bvc sköterka påpekade detta när hon var mindre. "Jösses vilka extremt blå ögon hon har" Nästan som en pool eller riktigt blått vatten.

Barn nr . 7år gammal. Mellanblont hår men det blir mörkare och mörkare för varje år. Ögonen är gråblå med en ljusbrun ring närmast iris.

Barn nr 3. 4,5år gammal. Samma hårfärg som barn nr 2. Ögonen är väldigt blå och stora.

Barn nr 4. 2,5 år gammal. Väldigt blont hår(som barn nr 1) även här är ögonen väldigt väldigt blå.

När jag väntade nr 4 tänkte jag att det vore kul att få ett barn med bruns ögon men så blidde det inte. Har små lintottar.

Sen spelar ju generna från mina och sambos föräldrar in också, jag har ju blå anlag från min mamma som har blå ögon och blont hår. Även fast jag själv blev mörk så bör jag ju på blå anlag uppenbarligen eftersom 3 av 4 barn fick blå ögon och en fick melerade. På sambons sida är alla blonda och har blå ögon.

• Anonym (2barnsmor)

Jag är brunhårig (blond som barn) o sambon rödlätt (mörkröd som barn) o grönögd. Barnen föddes båda rödhåriga o är blåögda. Sonen på 4 år är nu linblond o dottern på 2 håller på övergå mer till brunt än rött hår.

• smulpaj01
    Anonym (spelmamma) skrev 2016-01-14 01:26:29 följande:

Jag: mörkt rödhårig (tänk Sansa Stark snarare än syskonen Weasly), blå ögon

Maken: linblond, grå ögon

Pojkarna (enäggstvillingar): mellanbrunt hår mot mörkt, blå ögon

Flickorna (enäggstvillingar): mörkblont hår, gröna ögon

Yngsta (pojke): linblond, blåa ögon, men han kommer nog bli mörkare.

Sansa Stark?????

Systrarna Weasly????

Kanske bättre att referera till kända personer om man nu ska göra det?

Dataspel gubbar gissar jag?

Jag: mörkbrunt hår och bruna ögon

Pappan: mellanblond gröna ögon

Son: ljus som liten, brunhårig som tonåring och gröna ögon
Svar på tråden Hårfärg och ögonfärg på era barn?