• Anonym (Frågor)

Ni kvinnor som steriliserat er!

Jag vill gärna ha erfarenheter av er som gjort titthåls-sterilisering. Det är ev att jag ska göra det, sterilisering samtidigt med kontroll av ev endometrios. Du som gjort det, kirurgisk sterilisering alltså, kan du berätta lite om hur det var och är för dig? Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Ni kvinnor som steriliserat er!
  • Karangia

Enkelt ingrepp, utan komplikationer för min del. Så oändligt skönt att kunna ha sex utan oro för att bli gravid. Så för min del var och är det positivt!

• Birgitta02

Enkelt ingrepp. Lite ont i kroppen ett par dagar efter av nån anledning. Typ träningsvärk. Men skönt slippa p-piller.. Du bör vara fullt klar över att du absolut inte ska ha fler barn.

• Anonym (Frågor)

Tack så mycket för att du delger. :) Hur länge sen gjorde du ingreppet? Fick du några bieffekter av operationen efteråt som jag kan tänka på? Tog det lång tid från att din remiss gick in till du fick op gjord? Vet du om man kan åberopa vårdgarantin? Vad hade du för ålder när du steriliserade dig?

• mliten

Jag ska också sterilisera mig så snart jag kan efter mitt andra och sista barn som kommer i februari. Väldigt nyfiken även jag på hur det känns och hur lång tid det tog för er att komma från beslut till OP.

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Anonym (Frågor)
    Birgitta02 skrev 2016-01-14 12:09:57 följande:

Enkelt ingrepp. Lite ont i kroppen ett par dagar efter av nån anledning. Typ träningsvärk. Men skönt slippa p-piller.. Du bör vara fullt klar över att du absolut inte ska ha fler barn.

Tack. :) Har hört att man kan få så... Var det i axlarna du fick ont? Men det gick över efter två-tre dagar? Hur länge behövde du avstå från samlag efteråt? Jag är 100% säker på att jag inte mer någon gång bör genomgå en graviditet och förlossning och ta hand om ett spädbarn och småbarn. Jag har både medicinska skäl, fysiska och psykiska, och sociala, familjen klarar inte av mer och vi har redan många barn. Så det är odiskutabelt. :) Jag är dessutom 36 år nu och känner i min kropp att den börjar bli trött och sliten. Jag behöver ta hand om mig själv istället nu. Skär de av äggledarna eller bränner av dem eller knyter ihop dem? Är effekten omedelbar?
  • Fjäril kär

Jag gjorde det för ett år sedan. Inte ångrat mig. Var sjukskriven en vecka.

För att komma åt äggledarna tippar de omkull en med huvudet neråt. Så tarmar och annat glider åt sidan. Därför får man ont i några dagar efteråt när allt ska glida på plats igen. Jag själv hade ont i ryggen och skuldror av det och kunde inte ligga ner. Jag satt upp i soffan och sov några dagar.

Du är skyddad direkt från ingreppet.

Från remiss till operation tog det tre månader.

• Anonym (jag med)

Jag steriliserade mig i augusti förra året.
    Samma dag som operationen fick jag inte äta efter kl 6 på morgonen och inte dricka något ett par timmar innan jag skulle infinna mig på sjukhuset. Tror jag var där inne kl 13.
    Innan de sövde mig fick jag gå på toa, sen fick jag lite info och hälsa på de i operationssalen. Vaknade sedan upp i ett annat rum, fick en smörgås och dricka. Sen fick jag ligga där några timmar, kände mig yr i huvudet och inte alls pigg i kroppen. Hade svårt att gå p.g.a yrseln så när mannen kom och hämtade mig 4 timmar efter jag vaknat upp fick jag åka rullstol till bilen för var fortfarande lite yr.
    Åt en smörgås när jag kom hem men blev snabbt illamående och fick inte behålla den särskilt länge. Blev sedan ganska trött och sov några timmar. Magen var svullen i några dagar så kunde bara ha mjukisbyxor på mig.
    Gjorde ont i såren när jag lyfte tungt eller böjde mig framåt/neråt men detta gick över allteftersom såren läkte. Fick inte några komplikationer eller problem med såren. Fick byta plåster efter ett tag till nya och stygnen hjälpte min man mig med. På sjukhuset sa de att stygnen skulle försvinna av sig självt men det gjorde de inte så efter ett bra tag pillade mannen bort dem. Det hade inte fortsatt att läka ihop annars men nu några månader senare har märkena bleknat och blivit mindre men de syns fortfarande som mörkröda fläckar. Kirurgen gjorde tre hål, ett i nalven och två strax över könshåret, ett på vardera sida.
    Ångrar det inte en sekund...

• Anonym (Frågor)

Då kanske det är bättre för mig att göra essure istället med tanke på att jag redan har ryggproblem. Får se vad gyn säger ang hur troligt endo är. Tack för era svar! Då kanske det blir redan inom tre mån då. :)

• Phillippa

Jag har steriliserat mig men inte genom titthål. De gick in via den nedre regionen ;).

De knöt ihop äggledarna.

Min son var fem månader och jag såg det som semester att bli opererad. Man fick ligga ostörd i en säng och vänta först och fick sedan lugnande innan operationen. Jag var lite orolig inför ingreppet men däckade av de lugnande så jag märkte ingenting.

Det gjorde lite ont efteråt (som värkar fast inte så kraftiga) men det värsta gick över efter någon timme. Sedan fick man vila i sängen igen :).

• Anonym (Frågor)
    Phillippa skrev 2016-01-14 20:02:39 följande:

Jag har steriliserat mig men inte genom titthål. De gick in via den nedre regionen ;).

De knöt ihop äggledarna.

Min son var fem månader och jag såg det som semester att bli opererad. Man fick ligga ostörd i en säng och vänta först och fick sedan lugnande innan operationen. Jag var lite orolig inför ingreppet men däckade av de lugnande så jag märkte ingenting.

Det gjorde lite ont efteråt (som värkar fast inte så kraftiga) men det värsta gick över efter någon timme. Sedan fick man vila i sängen igen :).

Jaha de kan gå in den vägen även vid kirurgisk sterilisering. Då får jag tala med läkaren om den möjligheten också då. Helst vill jag ju ha den snabbaste möjliga metoden.

Ingen som steriliserat sig med Essure här?
Svar på tråden Ni kvinnor som steriliserat er!