• annikafamiljeliv

Vad gör man om/när köldskador uppstår?

Just är minusgraderna rekordlåga över hela Sverige. Är det ens läge att låta barnen gå ut? Hur gör ni som bor i de kallaste delarna i Sverige? Hur funkar det på förskolorna, går de ut och leker trots kylan? Hur klär ni er? Berätta gärna om era erfarenheter ? hur undviker eller hanterar ni köldskador? 

Läs även Familjelivs senaste artikel om köldskador här: http://www.familjeliv.se/start/1.4616481

annikafamiljeliv
  • Svar på tråden Vad gör man om/när köldskador uppstår?
  • Lena

Smörj läppar och resten av ansiktet med Purelan, vaselin eller annat rent fett. Minsta vattenmängd i salvor skadar.

• Lena

Använd kläder i ull, siden och syntet och inte bomull. Använd flera lager med luft mellan.

• Zoey83

Klart vi går ut! Mina barn har sovit ute i -20 när de var små och endast sov lunch i vagn. Det är lager som räknas.

Smörj inte!!! ansiktet (inga krämer) och tvätta inte heller innan man går ut i kyla, det kan ge köldskador!!

Här i kallaste delen av landet (Lappland) använder ingen nå krämer innan de går ut! Däremot har vi blivit avrådda från att göra det

Om man någongång förfrusit sig, t.ex. händerna ska man använda kroppsvärme (egen eller annans) för att värma upp dem, inte! hett vatten.

Det viktigaste i kyla är bra! kläder (ex.marinull, ylle) och många lager.

Vi har haft -50 och ändå varit ute (trots en mycket kort stund) men vi har ca -40 varje vinter och folk går ändå ut. Du/ni överlever!!

• Lena

Nästan alla krämer innehåller vatten, därför avråder man från att smörja. Rent fett skyddar och förhindrar uttorkning.

• Zoey83
    Lena skrev 2016-01-14 16:21:04 följande:

Nästan alla krämer innehåller vatten, därför avråder man från att smörja. Rent fett skyddar och förhindrar uttorkning.

Okej, det har jag aldrig hört, intressant! ska kolla upp det.

Jag känner iaf ingen som brukar smörja in sig och inte heller känner jag någon som fått köldskador i ansiktet.
  • jenjenfig
    jenjenfig skrev 2016-01-14 16:35:36 följande:

Seba Med köldkräm och Ull :)

vi har en gräns på -10 på våran förskola, då går vi inte ut och barnen får inte sova ute heller :) (småbarn)
  • LudwigsMamma

Jag såg att mina barn hade sk frostbett på kinderna och hakan. Dom blev röda, nariga och torra på de partierna på kvällen. Sen började jag smörja med en salva bestående av bara rent fett utan vatten som heter "skyddande vitt vaselin". En fick dom ha sina "rånarluvor" av merinoull på sig. Det blev bra direkt och barnen upplever inte kylan jobbig på de smorda partierna. Riktigt bra, det har räckt att smörja på morgonen när de går på förskolan/skolan.

• Tuss 1

På mina barns dagis är de ute i princip varje dag. Vet inte vad köldgränsen är. Här om dagen var de ute i -22 och blåst. Jag uppskattar köldfaktorn till -30. De hade varit ute i 45 min.

Vi bor i Norrbotten så det är ju kallt denna årstid och vi är ju van med det.

Jag smörjer endast barnen när det är nödvändigt och då på kvällen. Med en fet kräm. Tvättar inte ansiktet i onödan. Läpparna tar mest stryk så de smörjs regelbundet.

Bästa kläderna för just mina barn är underställ i merinoull, och stickad tröja och byxa i ylle. Givetvis tjocka strumpor i ylle. En bra overall. Bra skor. Vantar har fungerat bäst i lager tycker jag, först har jag små ullvantar, sen en lite tjockare ullvante och sedan en skalhandske. I ansiktet en hood som går att dra upp över näsan och på det en varmare mössa som går ner ordentligt.

De har aldrig förfryst nåt och brukar inte klaga över kylan. Om det är någon minus bara så kan jag ha en fleecetröja istället för ylletröja.

Svar på tråden Vad gör man om/när köldskador uppstår?