• MoaElis

Porto betalt kuvert?

Jag hittade ett kuvert i min låda som det står "Porto betalt på" alltså, det är en vara jag fått i den så den är använd. Men det är inte stämplat över "Porto betalt" och ingen streckkod eller så, frågan är om jag kan använda den och skicka i utan att köpa frimärken?

• Svar på tråden Porto betalt kuvert?
  • MoaElis

Ja okej, det är rätt viktigt att det kommer fram så vill inte chansa.. Googla runt lite och läste att någon på flashback skrev att man måste lämna in de på posten och betala, inte i postlådan för då slänger posten det(?) eftersom det är lätt att få tag på en stämpel. inte en speciellt säker källa men..

• Aikido
    MoaElis skrev 2016-01-14 19:16:43 följande:
    Ja okej, det är rätt viktigt att det kommer fram så vill inte chansa.. Googla runt lite och läste att någon på flashback skrev att man måste lämna in de på posten och betala, inte i postlådan för då slänger posten det(?) eftersom det är lätt att få tag på en stämpel. inte en speciellt säker källa men..
    Det är människor som du som ger mig hopp om framtiden. Små vardagsbedrägerier när tillfälle ges.
  • MoaElis
    Aikido skrev 2016-01-14 19:25:00 följande:
    Det är människor som du som ger mig hopp om framtiden. Små vardagsbedrägerier när tillfälle ges.
    What?
  • Aikido
    MoaElis skrev 2016-01-14 19:28:09 följande:
    What?
    Nej du förstår inte. Jag förstår det.
  • Mael08
    MoaElis skrev 2016-01-14 19:16:43 följande:

Det är viktigt att det kommer fram, men du vill inte lägga 7 kr på ett frimärke??
  • MoaElis
    Aikido skrev 2016-01-14 19:31:32 följande:
    Nej du förstår inte. Jag förstår det.
    Jodå. Jag förstår att du är ironisk och föreställer dig att jag är en brottsling och tycker att det är vidrigt. Till mitt försvar kan jag meddela att det här är mitt första eventuella brott. Samt att jag är student (Läs:fattig) och tror knappast att världen går under om jag skickar ett kuvert (eller snarare paket, det kommer alltså inte kosta mig 7 kr) med "Porto betalt" för att spara pengar. Jag kommer dock inte våga chansa så det där dödsstraffet får nog vänta ett tag till.
  • snedtak

"Porto betalt" betyder att den som köpte kuvertet har betalat för försändelsen på annat sätt, tex. genom någon form av fast avgift till Posten eller på faktura med x antal kronor för en stor mängd förfrankerade kuvert. Det betyder inte att detta är ett kuvert som man skickar gratis för alltid.

Posten skriver själva på sin hemsida att försändelser med "Portet betalt" inte får läggas på vanlig låda utan lämnas in på tex. företagscenter. Om det innebär att man slänger brevet vet jag inte. Troligast är att de beter sig som att brevet saknar frimärke och då skickar en räkning på portot + administrationsavgift till mottagaren.

• MoaElis

Okej, tack. Då vet jag det.

• Aikido
    MoaElis skrev 2016-01-14 19:43:03 följande:
    Jodå. Jag förstår att du är ironisk och föreställer dig att jag är en brottsling och tycker att det är vidrigt. Till mitt försvar kan jag meddela att det här är mitt första eventuella brott. Samt att jag är student (Läs:fattig) och tror knappast att världen går under om jag skickar ett kuvert (eller snarare paket, det kommer alltså inte kosta mig 7 kr) med "Porto betalt" för att spara pengar. Jag kommer dock inte våga chansa så det där dödsstraffet får nog vänta ett tag till.
    Bra! Postnord har det svårt nog som det är.

Då blir ditt val också ett bra exempel på det positiva med påföljdens avskräckande effekt.
    Du stack alltså kniven i hjärtat på honom? Ja men det var mitt första brott.
Svar på tråden Porto betalt kuvert?