• MeAndBaby

Ni vars barn i kunde gå vid förskolestart

Min dotter blir 18 mån om ca 2 veckor, varpå hon ska börja på förskola. Hon har precis börjat gå själv utan stöd inne. Dock inte som huvudsakligt sätt att ta sig fram, krypandet dominerar än, men lite då och då, kanske 10-15 steg åt gången. Ute vågar hon inte släppa taget om min hand.

Nu börjar jag känna mig lite orolig att hon ute på gården på förskolan kommer få sitta i vagn eller bli sittandes/krypandes i snön och inte "hänga med" samt bli tokkall om fötter och händer. Jag ja ju inte begära att någon ska gå runt och hålla hennes hand hela tiden.

Hur var det för er som har/hade barn som inte gick obehindrat vid förskolestart? Hur var de ute och hur ställde sig personalen till det? Hade barnet det kämpigt pga detta?

• Svar på tråden Ni vars barn i kunde gå vid förskolestart
  • Ramborg

På vår förskola var det en flicka som inte kunde gå i höstas (inte min). Hela gruppen anpassade efter henne. De hade vagn på utflykter, en person hjälpte henne så mycket hon ville på gården och de var ute kortare perioder än annars eftersom hon blev kall när hon satt på marken.

Jag tycker visst man kan begära särskild uppmärksamhet för de allra minsta.

42.
  • Guldbarb

Jag kan bara svara från hur det kan se ut på förskolan (varit ute som vikarie endel), man gör ju vad som går. Ville barnet försöka gå och var någorlunda stabil (hålla en eller båda händerna tex) så varvade vi med att man hjälpte barnet (så att inte en behöver gå med böjd rygg hela utevistelsen). Barn som inte riktigt ville/kunde försökte man självklart med också men det kunde varvas mer med att sitta en stund med. Sedan beror det ju mest på vad det är för personal men där jag varit endel försökte vi uppmunta så mycket som möjligt att inte sitta i vagn :)

• Norris

Min dotter kunde gå lite grann men kröp mest när hon började förskolan. Det dröjde bara ett par dagar innan hon slutade krypa och bara gick istället.
    Så hon hamnade aldrig efter. Men dom gånger det har varit barn som inte kan gå så brukar gruppen anpassa sig. Det kommer säkert gå hur bra som helst :)

• mammalovis

Barn lär sig fort av andra barn och börjar gå snabbt på förskolan om det inte finns något fysiskt föreliggande hinder.

Ute får de väl varva att sitta i vagn, gå, sitta i knät, ev bli burna en stund om de är ledsna. Se bara till att hon har vettiga kläder och skor/stövlar så hon inte behöver bli kall!

• Annelie 76

Min son fick gå med en gåvagn ute innan han blev stadig plus att han får mycket hjälp, han ramlar ju hela tiden nu med så tjocka kläder.

• Vestra

Hos oss har dom delat upp gruppen. Så det varit lite efter vad barnen kan. Låter konstigt att anpassa en hel barngrupp efter 1-2 barn tycker jag.
    Bättre att dela upp i smågrupper då. Så får alla vara på den nivå dom är. 

Mina var runt 2 när dom började, så det var ju inga problem. Men 1 åringarna, var kanske 2-3st var inte med på utflykter lika ofta, och var inne mer osv. Men det var ju aldrig någon liten stackare som satt ensam i en vagn på gården. Utan allt var anpassat i mindre grupper.

Tror inte du behöver oroa dig. :) 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Ni vars barn i kunde gå vid förskolestart