• Vendela75

Hur hanterar ni ert illamående?

Hej!

Jag är gravid med mitt andra barn, och med mitt första mådde jag hur bra som helst och trodde såklart att det skulle gå lika lätt nu.

Men redan i fjärde veckan började jag må illa, jag är nu i slutet av sjunde veckan. Jag mår illa i vågor nästan hela dagarna. Kräks inte, men det är skitjobbigt ändå. Jag kan inte fokusera på jobbet, orkar inte vara trevlig mot min sambo och har dåligt tålamod med min dotter.

Förstår inte hur jag ska orka ha det såhär i (förhoppningsvis bara) fem veckor till, är det någon som har några tips? Om inte räcker lite medlidande...

Kram.

• Svar på tråden Hur hanterar ni ert illamående?
  • Panda88

Jag har samma, gravid med tredje barnet och de två första mådde jag jättebra.
    Började må illa nästan direkt efter plusset och är nu i vecka 12 och mår fortfarande illa men jag spyr inte längre.
    Fick utskrivet lergigan comp (tror jag det stavas) av bm och det hjälper litegrann men på kvällarna mår jag väldigt illa.

Prata med din bm och fråga om dom kan skriva ut det till dig också :)

• Vendela75
    Panda88 skrev 2016-01-14 21:43:40 följande:

Jag har samma, gravid med tredje barnet och de två första mådde jag jättebra.
    Började må illa nästan direkt efter plusset och är nu i vecka 12 och mår fortfarande illa men jag spyr inte längre.
    Fick utskrivet lergigan comp (tror jag det stavas) av bm och det hjälper litegrann men på kvällarna mår jag väldigt illa.

Prata med din bm och fråga om dom kan skriva ut det till dig också :)

Tack för tips! Hoppas du får må bättre snart...
  • Blicka

Jag knaprade lakritsläkerol i flera veckor när illamåendet var som värst. Ett tips om illamåendet inte är gräsligt.

• Vendela75
    Blicka skrev 2016-01-14 21:48:15 följande:

Jag knaprade lakritsläkerol i flera veckor när illamåendet var som värst. Ett tips om illamåendet inte är gräsligt.

En kompis har tipsat om det också, får köpa!
  • Erizajo

Jag var likadan med alla mina tre :( inget hjälpte tyvärr för mig heller, blev sjukskriven och mest bara låg och mådde pyton. Gubben min fick sköta det mesta. Testade lergigan men blev så sjukt trött istället. Hoppas det går bättre för dig!

• Vendela75
    Erizajo skrev 2016-01-14 21:57:48 följande:

Jag var likadan med alla mina tre :( inget hjälpte tyvärr för mig heller, blev sjukskriven och mest bara låg och mådde pyton. Gubben min fick sköta det mesta. Testade lergigan men blev så sjukt trött istället. Hoppas det går bättre för dig!

Hur länge var det så? Gick det över runt v12?
  • Blicka
    Vendela75 skrev 2016-01-14 21:49:26 följande:
    En kompis har tipsat om det också, får köpa!
    Hoppas det kan hjälpa o grattis till bebis i magen så klart!
  • Curlingmorsan

För mig hjälpte inte Lergigan comp, så jag har fått Pimperan. Jag mår fortfarande extremt illa men kräks iaf inte. Så det finns hjälp att få, ring MVC.

• jonken

Jag är i v12 nu och har varit liggande på soffan/sängen sen v6. Har mest avsmak för allt (tycker allt smakar spya), och blir mer illamående och snurrig när jag äter för sällan, för fort eller är uppe och rör på mig. I början hjälpte ingefära rätt bra, kokade antingen te på det eller åt sushi, som var typ det enda jag var sugen på ;) postafen och seabands som man kan köpa på Apoteket funkar för en del, men inte för mig. Var till mvc igår och träffade läkare och fick lergigan Comp och några ytterligare tips. En del blir tydligen hjälpta av C-vitamin, lite koffein (om man inte kan dricka kaffe rekommenderade hon coca cola) och att ta en kort promenad mitt på dagen. Hon sa oxå att när det är såhär ska man strunta totalt i vad man "bör" äta, är godis och coca cola det enda som funkar så äter man det. Och dricka mycket. När jag haft några jobbiga dagar tar jag även resorb, då försvinner iaf huvudvärken.

• Vendela75
    jonken skrev 2016-01-15 11:30:53 följande:

Jag är i v12 nu och har varit liggande på soffan/sängen sen v6. Har mest avsmak för allt (tycker allt smakar spya), och blir mer illamående och snurrig när jag äter för sällan, för fort eller är uppe och rör på mig. I början hjälpte ingefära rätt bra, kokade antingen te på det eller åt sushi, som var typ det enda jag var sugen på ;) postafen och seabands som man kan köpa på Apoteket funkar för en del, men inte för mig. Var till mvc igår och träffade läkare och fick lergigan Comp och några ytterligare tips. En del blir tydligen hjälpta av C-vitamin, lite koffein (om man inte kan dricka kaffe rekommenderade hon coca cola) och att ta en kort promenad mitt på dagen. Hon sa oxå att när det är såhär ska man strunta totalt i vad man "bör" äta, är godis och coca cola det enda som funkar så äter man det. Och dricka mycket. När jag haft några jobbiga dagar tar jag även resorb, då försvinner iaf huvudvärken.

Stackare, hoppas det blir bättre snart. Och tack för svar!
  • Vendela75
    Curlingmorsan skrev 2016-01-15 09:43:03 följande:

För mig hjälpte inte Lergigan comp, så jag har fått Pimperan. Jag mår fortfarande extremt illa men kräks iaf inte. Så det finns hjälp att få, ring MVC.

Tack!
  • Vendela75
    Blicka skrev 2016-01-14 22:03:32 följande:
    Hoppas det kan hjälpa o grattis till bebis i magen så klart!
    Tack! :)
  • Vendela75
    Milleman skrev 2016-01-15 09:39:15 följande:

Lergigan Comp var min räddning fram till v 15-16

Ja det verkar ju funka på vissa. Jag får testa. Tack!
  • jonken
    Vendela75 skrev 2016-01-15 12:34:43 följande:
    Stackare, hoppas det blir bättre snart. Och tack för svar!
    Tack :) ja, tanken på att snart borde det vända hjälper faktiskt oxå, man orkar lite mer om man tänker att nästa vecka kan det vara bättre :) hoppas du hittar något som funkar för dig snart! Kram
Svar på tråden Hur hanterar ni ert illamående?