• Chasingdreams

5 månaders bebis vaknar varje timme. Är helt slut!

Jag behöver hjälp! Min son är drygt fem månader och har alltid sovit dåligt dagtid. Nu är dock nätterna helt hopplösa också. Innan kunde han sova 2-7 timmar innan han vaknade. Nu vaknar han efter 30-60 minuter och gallskriker. Vägrar napp, buff i rumpan och behöver ammas för att somna om. Detta har nu hållit i sig i en vecka. Jag känner mig som en zombie. Han hade en liknande period för ca en månad sen, men den gav sig när jag lärde honom somna själv för natten med hjälp av napp och snuttis. Då kunde han komma till ro själv när sömncykeln var slut. Brukar markera läggdags genom att han får pyjamas, vaggsång och varva ner med nattlampan. Nu hjälper det inte alls.

Hans nattsömn är ca 10-11 timmar och jag måste amma om honom ca 6-9 gånger (brukar tappa räkningen). Dagtid sover han ca 30 min om han inte åker bil eller vagn. Har inte lyckats få honom att somna själv dagtid. Han brukar dock va missnöjd och ledsen när han vaknar, men kan inte somna om. Dygnssömnen varierar mellan 12,5-14 timmar över en veckas tid. För det mesta skrapar han ihop 13,5 timme men då måste jag anstränga mig. Har ni tips? Jag vill ogärna låta honom skrika av sig a fem minuters metoden eller liknande. Samtidigt är jag desperat eftersom jag har en fyraåring att ta hand om också. Den senaste omgången av uppvaknanden kom i samband med att jag gav honom smakportioner gröt. Jag har därför tagit paus med det i fyra dagar, men det verkar inte hjälpa dvs leda till bättre sömn.

• Svar på tråden 5 månaders bebis vaknar varje timme. Är helt slut!
  • millipore

Vi har haft två likadana barn och kämpade aldrig emot utan gjorde det tämligen enkelt för oss. Vi samsov och ammade i stort sett hela nätterna. Jag sovslumrade och barnen vaknade aldrig ordentligt utan snuttsov - alla mådde mycket bättre.

• Chasingdreams
    millipore skrev 2016-01-15 03:20:03 följande:

Vi har haft två likadana barn och kämpade aldrig emot utan gjorde det tämligen enkelt för oss. Vi samsov och ammade i stort sett hela nätterna. Jag sovslumrade och barnen vaknade aldrig ordentligt utan snuttsov - alla mådde mycket bättre.

Det är vad jag gjort hittills. Men när det tar kanske femton min innan han somnar tillräckligt så jag kan flytta mig innebär det att jag i bästa fall kan sova 45 min innan det är dags igen... Hur sover dina barn idag? Sov dina också dåligt dagtid?
  • Ellie
    Chasingdreams skrev 2016-01-15 07:32:26 följande:
    Det är vad jag gjort hittills. Men när det tar kanske femton min innan han somnar tillräckligt så jag kan flytta mig innebär det att jag i bästa fall kan sova 45 min innan det är dags igen... Hur sover dina barn idag? Sov dina också dåligt dagtid?
    Jag samsov också med både första barnet och nuvarande på 10 månader. Det är ett evigt ammandes nätterna igenom men jag sover för det mesta samtidigt. Jag flyttade mig aldrig utan ser till att ligga bekvämt med stöd bakom ryggen (lite täcke) medans amningen påbörjas, och då somnar jag innan bebisen gör det. Sedan agerar jag napp under flera timmar, knappt utan att vakna. Ibland flyttar jag bebisen till andra sidan.

Mitt äldsta barn är ca 3,5 år nu och har sovit i eget rum sedan i somras. Hon ammades till drygt 2 års ålder och någon gång efter 1,5 år blev uppvaken färre (kanske bara 3-4 gånger per natt). Efter att vi slutade med nattamning vaknade hon fortfarande till några gånger, men frågade bara "var är du mamma?" och lade sig intill mig för att snabbt somna om.
    Hon sov knappt alls dagtid de första månaderna efter födseln. Hon började sova bättre (ca 1 timma x 2) omkring 9-10 månader och sov en gång per dag (ett par timmar) vid ca 15 månader i samband med förskolestart.

Andra barnet sov nästan dygnet runt i 3-4 månader, men nu är hon jättesvår att söva dagtid och sover oftast två gånger på ca 30-45 minuter. Har man tur somnar hon om och det blir 1,5 timma, men det är kanske 3-4 gånger per vecka.
  • lillefröe

Skulle tro att det är en fas... det är ju nästan svaret på allt så här i början hehe. 

Min lilltjej hade det likadant när hon blev fem månader. Hon åt ersättning och helt plötsligt ville hon äta varannan timme genom hela sin nattsömn. 

Nu är hon 6 månader och det har återgått till det normala! 

Svar på tråden 5 månaders bebis vaknar varje timme. Är helt slut!