5 månaders bebis vaknar varje timme. Är helt slut!
Jag behöver hjälp! Min son är drygt fem månader och har alltid sovit dåligt dagtid. Nu är dock nätterna helt hopplösa också. Innan kunde han sova 2-7 timmar innan han vaknade. Nu vaknar han efter 30-60 minuter och gallskriker. Vägrar napp, buff i rumpan och behöver ammas för att somna om. Detta har nu hållit i sig i en vecka. Jag känner mig som en zombie. Han hade en liknande period för ca en månad sen, men den gav sig när jag lärde honom somna själv för natten med hjälp av napp och snuttis. Då kunde han komma till ro själv när sömncykeln var slut. Brukar markera läggdags genom att han får pyjamas, vaggsång och varva ner med nattlampan. Nu hjälper det inte alls.
Hans nattsömn är ca 10-11 timmar och jag måste amma om honom ca 6-9 gånger (brukar tappa räkningen). Dagtid sover han ca 30 min om han inte åker bil eller vagn. Har inte lyckats få honom att somna själv dagtid. Han brukar dock va missnöjd och ledsen när han vaknar, men kan inte somna om. Dygnssömnen varierar mellan 12,5-14 timmar över en veckas tid. För det mesta skrapar han ihop 13,5 timme men då måste jag anstränga mig. Har ni tips? Jag vill ogärna låta honom skrika av sig a fem minuters metoden eller liknande. Samtidigt är jag desperat eftersom jag har en fyraåring att ta hand om också. Den senaste omgången av uppvaknanden kom i samband med att jag gav honom smakportioner gröt. Jag har därför tagit paus med det i fyra dagar, men det verkar inte hjälpa dvs leda till bättre sömn.