• Äldre 15 Jan 12:17
    4559 visningar
    20 svar
    20
    4559

    Hur är en genomsnittlig 19 åring?

    Hur är era... Klarar dom av att ställa in i diskmaskinen?eller lämnas det på bänken fast diskmaskinen är tom (plocka ur gör man aldrig) Lägga smutstvätt där den ska? Hjälper den till hemma eller förväntar den sig full service? Tar den egna initiativ för att hjälpa till eller måste den bli tillsagd om allt... Fattar den att man inte kan spela musik hur högt som helst för det stör andra framförallt kvällstid eller måste den sägas till att sänka VARJE gång? Tar den vad som helst i skafferi /kylskåp utan en tanke på att det kanske dels tillhör nån annan i familjen och dels ska användas till nåt annat, hjälper den till med matlagning och/eller undan plockning utan mer eller mindre tvång ... Hamstrar den disk och handdukar på rummet så...

    Funderar på om sambons barn är en normal 19 åring, extremt bortskämd eller om det faktiskt är nåt fel när den inte begriper dom enklaste sakerna.. Jag blir fan knäpp på beteendet den har snart

  • Svar på tråden Hur är en genomsnittlig 19 åring?
  • Äldre 15 Jan 12:19
    #1

    Du... Vår 7-åring kan det där så det är klart att en 19-åring fixar det. Jag hade flyttat hemifrån vid den åldern.

  • Äldre 15 Jan 12:29
    #2
    Brödrost81 skrev 2016-01-15 12:19:49 följande:

    Du... Vår 7-åring kan det där så det är klart att en 19-åring fixar det. Jag hade flyttat hemifrån vid den åldern.


    Ja suck de yngre barnen klarar också allt detta... Men vad vet man vad som händer i en 19 årings hjärna... Känns mer som ett beteende man kan ha när man är runt 15 faktiskt.... Skit jobbigt för man kan inte säga nåt heller för då hoppar man bara på och ger denne skulden för allt.. Ja men den gör ju allt eller ja inte nåt alls om man ska tänka så...
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 15 Jan 12:32
    #3

    Det där har ingenting med ålder att göra utan med vilken miljö man vistas i och vilka krav som ställs på en. Det finns gott om 60-åringa gubbar som inte klarar något av det där, och gott om 16-åringar som fixar det utan problem. Min systerdotter är 19 och hon och syrran har delat på allt hushållsarbete i flera år.

  • Äldre 15 Jan 12:32
    #4

    "Klarar" är nog fel ord. Orkar är nog ordet du söker. Och ja, självklart ska man göra sånt som 19-åring!

  • Äldre 15 Jan 12:33
    #5

    Hur var 19-åringen tidigare, hjälpte den till då?

  • Äldre 15 Jan 12:37
    #6
    Maria 434 skrev 2016-01-15 12:33:39 följande:

    Hur var 19-åringen tidigare, hjälpte den till då?


    Nej den har aldrig gjort det... Men istället för att bli bättre med åren känns det som att det blir sämre.... Pappan skämmer bort och det blir aldrig konsekvenser av dåligt beteende vilket jag tror är en stor bov men det är svårt att lära gamla hundar sitta *suck* men jag tycker inte jag är fel ute som förväntat mig ett bättre beteende vid den åldern...
  • Cilla9­3
    Äldre 15 Jan 12:40
    #7

    Alltså en 19 åring bör väl kunna klara sig helt själv. Betala räkningar, handla mat, laga mat, diska, städa, tvätta, skriva cv, söka jobb osv.

  • Äldre 15 Jan 12:41
    #8

    Det ska19-åringar klara. Har han några diagnoser eftersom han inte klarar det?

  • Äldre 15 Jan 12:43
    #9

    Jag hade kreverat!

    När jag var 19 bodde jag inte ens hemma.
    Men det verkar vara stoor skillnad på 70-80-talister osv med dagens ungdomar. Speciellt killar tyvärr. Jag har en bror som är 24 och bor hemma (igen). Det är fan pinsamt!

  • Äldre 15 Jan 12:45
    #10

    Går han/hon i skolan eller jobbar? Vid 19 är man ju myndig och i flera avseenden vuxen. Kanske dax att sätta sig ner och prata om vad som gäller kring hushållet för alla vuxna som ingår i det. Börja betala hemma om h*n har en inkomst, vem som gör vad av hushållssysslorna. Mao ha ett samtal som vuxna och gör upp hur ni vill att det ska fungera. Och annars kanske det är dax att h*n skaffar sig ett eget boende...

  • Äldre 15 Jan 12:51
    #11

    Tar studenten till våren.... Och ser fram emot att flytta men utan inkomst är det svårt (har helgjobb) ... Jag förstår inte den här bristen på hänsyn till andra hela tiden... Betala Sina räkningar går dåligt kronofogden har knackat på två gånger... Trodde man skulle lära sig en läxa efter första gången men nix...

    Idag gick jag in i tvättstugan vände och gick därifrån värsta kaoset för att man bytt i sängen och bara slängt in de smutsiga sängkläderna och lämnat hela tvättstugan i kaos... IGEN! Har knappt porslin i köket för allt är på rummet trots tillsägelser om att ta fram det och sambon är så mysig och ryter inte i... Måste ha samtal IGEN! när han kommer hem för det här går inte...

  • Äldre 15 Jan 12:52
    #12

    *mesig inte mysig

  • sextio­talist
    Äldre 15 Jan 13:01
    #13

    Klarar gör nog vilken normalbegåvad 19-åring som helst, men den här 19-åringen som du möter ids inte.

    Vår 18-åring kan periodvis vara hur lat som helst, men påvisar varje gång han är ensam att han fixar allt galant. Men i vardagen så får vi säga till och påminna om att om han vill ha sina kläder tvättade, så ska de vara i tvättkorgen senast lördagmorgon (jag tvättar bara under helgerna och pga vi har ont om plats att hänga tvätten, så krävs det en viss logistik, därav sköter jag tvätten helt själv, förutom det att jag är lite tvättpedant, mitt kontrollområde Flört).
    Städar rummet gör han när han ska ha hem någon kompis, disken känner jag igen, men när mor eller far har fått något utbrott, så skärper han till sig och ta ner disken.
    Räkningar fixar han utmärkt och lagar mat gör han utan problem (och det är väldigt uppskattat när man blivit försenad hem och maten står på bordet, då har han även varit och handlat det som behövts och vi inte har haft hemma).

  • Äldre 15 Jan 13:16
    #14
    cupcakemom skrev 2016-01-15 12:37:39 följande:

    Nej den har aldrig gjort det... Men istället för att bli bättre med åren känns det som att det blir sämre.... Pappan skämmer bort och det blir aldrig konsekvenser av dåligt beteende vilket jag tror är en stor bov men det är svårt att lära gamla hundar sitta *suck* men jag tycker inte jag är fel ute som förväntat mig ett bättre beteende vid den åldern...


    Då har det ju bäddats för det här. Varför tror du att beteendet ska ändras om inga krav har ställts tidigare?

    Eftersom pappan aldrig ställt krav tidigare så vet ju inte 19-åringen. Tycker det är pappan du ska rikta din frustration på
  • Äldre 15 Jan 13:17
    #15

    Ja det är väl det här med att man inte ids som är boven... Och har man aldrig haft ngr större krav på sig är det inte konstigt heller... Finns ett småsyskon som är exakt likadan bara släpper allt den har i händerna och går vidare.... Vansinnigt störande för alla andra

  • Äldre 15 Jan 13:20
    #16
    Maria 434 skrev 2016-01-15 13:16:14 följande:

    Då har det ju bäddats för det här. Varför tror du att beteendet ska ändras om inga krav har ställts tidigare?

    Eftersom pappan aldrig ställt krav tidigare så vet ju inte 19-åringen. Tycker det är pappan du ska rikta din frustration på


    Ja självklart är pappan största boven men som 19 borde man ändå kunna ha lite sunt förnuft vad gäller vissa saker kan jag tycka.. Spela inte musik högt efter kl 10 smäll inte i ytterdörren när andra ligger och sover... Ta inte bara saker ur kylen tex dricka som småsyskonen köpt för egna pengar.. Fråga innan man tar nåt liksom
  • Äldre 15 Jan 13:26
    #17
    cupcakemom skrev 2016-01-15 13:20:15 följande:

    Ja självklart är pappan största boven men som 19 borde man ändå kunna ha lite sunt förnuft vad gäller vissa saker kan jag tycka.. Spela inte musik högt efter kl 10 smäll inte i ytterdörren när andra ligger och sover... Ta inte bara saker ur kylen tex dricka som småsyskonen köpt för egna pengar.. Fråga innan man tar nåt liksom


    Du lägger fokus på fel person. Om 19-åringen aldrig fått lära sig hur man beter sig hemma och pappan fortfarande skämmer bort den så finns det ingen anledning för denne att förändras.

    Du behöver prata med din sambo och komma överens om vad som gäller hos er och sedan prata med barnet + 19-åringen.
  • Äldre 16 Jan 01:07
    #18

    19 åringen lämnar värsta kaoset i tvättstugan IGEN! Säger till sambon att han kan kika i tvättstugan och fixa det för jag gör det inte! han ser på en gång vem som stökat till.. Han Säger till och direkt börjas det skyllas ifrån sig att alla är så sura och orättvisa bla bla bla... Allt detta för att hon blir tillsagd att plocka undan efter sig... Var samma sak sist..... Tycker ju att det borde räcka att säga till EN gång inte varje gång...

  • modsey
    Äldre 16 Jan 08:44
    #19

    Vi har haft av var sort :) Syskon alltså som i den åldern tagit helt olika ansvar och visat olika mognad i den åldern.
    Den andre var lite mer " jag tar det sen" och ordning var kanske inte det starkaste sidan lite åt TS tonåring ( om än inte fullt ut)
    Den andra däremot till och med lämnats med småsyskon två nätter när vi var utomlands där jag var 100% trygg och när vi kom hem var barnen mätta, kommit till skolan i tid, tvätten undanlagd och disken undanplockad.

  • Äldre 16 Jan 09:17
    #20

    När jag var 16 och mitt syskon var 15 så började vår mor och hennes sambo ge oss mer och mer ansvar hemma. För att vi skulle vara förberedda inför vuxenlivet, helt enkelt.

    Vi fick handla och laga vår egen mat (de lämnade pengar i en burk), vi hade ett schema över vem som gjorde vad när det skulle städas (alla fyra städade så klart). Det var ett rullande schema så att man inte gjorde samma sak två veckor i rad. Vi tvättade själva, vi tömde och fyllde diskmaskinen. Osv osv.

    Prata med din sambo igen och håll ett familjemöte så alla vet vad som gäller. Ni är ändå tre vuxna hemma och således (minst) tre som ska ta ansvar.

    Hur tänker 19-åringen att hen ska klara sig själv om hen inte ens kan betala sina räkningar?

Svar på tråden Hur är en genomsnittlig 19 åring?