Barn nummer 2, vad tycker ni?
Hejhej!
Jag vill gärna höra era åsikter i vår situation gällande barn nummer 2. Jag ska dra det så kortfattat som jag bara kan utan att missa viktiga detaljer.
Vi hade ganska svårt att bli gravida med vår dotter som nu är 10 månader. Vi gick på behandlingar eftersom jag inte fick någon ägglossning. Efter ca 1,5 år blev vi gravida (när vi hade tagit en paus i behandlingarna).
Jag har varit hemma med dottern nu sen hon föddes och ska vara hemma tills hon är ca 2 år då hon ska börja dagis 3 dagar i veckan. Jag tar ut få fp-dagar per vecka för att kunna vara hemma så länge. Både jag och mannen ska gå ner till 75% för att kunna ha dottern hemma 2 dagar i veckan. Jag har absolut ingenting emot dagis eller personer som väljer att ha barnen på dagis mycket, men min tro är att vår dotter mår bättre av att vara hemma med oss mer än på dagis.
Så långt allting gott... MEN... Vi kommer ju vilja skaffa syskon till dottern. Helst skulle jag vilja att dottern fick ert syskon när hon är 3-4 år. Jag vill hinna njuta av dotterns alla små framsteg utan att behöva ta hänsyn till en liten till när hon är så liten...
Men eftersom vi kommer att gå ner till 75% så innebär ju det att vår fp kommer att sänkas extremt mycket till nästa barn. Men om vi däremot blir gravida med nr 2 innan dottern är 1 år och 9 månader så har jag förstått att man får behålla samma fp som på första barnet trots att man går ner i tid. Korrekt??
Så det jag vill ha er hjälp med är att belysa för och nackdelar. Jag tänker såhär:
- Jag vill inte bli gravid nu då jag vill ha min kropp ifred och motionera och bara ha min kropp som min. Jag längtar inte efter en till bebis nu.
- Men... Det kan ju ta tid även om vi försöker nu... Men det kan ju också gå fort.
- Jag vill inte riskera att vår fp sänks, men vill heller inte att varken dottern eller kommande barn ska börja dagis varken tidigt eller vara där hela dagar.
- Orkar man två så små? Eller går man miste om mycket hos den ena när den andra kommer så tidigt inpå? Jag vet ju inte... Har ju aldrig varit där.
Snälla kom med era åsikter/erfarenheter.