Högt blodvärde
Hej
Finns det någon här, som det har visat sig att ni har för högt blodvärde (hb)
Vid en hälsokontroll idag, hade jag ett blodvärde på 164!! Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
Hej
Finns det någon här, som det har visat sig att ni har för högt blodvärde (hb)
Vid en hälsokontroll idag, hade jag ett blodvärde på 164!! Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
Det högsta uppmätta jag haft var 153. Hon trodde det var fel på apparaten, men jag sa att jag brukar ligga högt. Däremot sa sköterskan då att kvinnor som ligger över 160 bör tappas på blod för det är för högt. Vad sa de till dig då? Dessutom borde järndepåerna kollas också. Jag lågt högt i HB, men skitlågt i järnet nyligen.
Är du rökare då har man högre, hade du druckit dåligt med vätska under dagen det förhöjer värdet med..
Jag hade 161 upprepade gånger i somras. Var jätteorolig. I mitt fall handlade det om en infektion och att jag druckit dåligt. Sånt kan spela in.
Det var aldrig nåt som helst problem och utreddes inte vidare. Nu har det sjunkit till mitt normala ca 145, men detta vet jag enbart pga att man av andra skäl tar blodprov kontinuerligt, inte för att kolla hb.
Sköterskan sa att jag skulle beställa tid för ny provtagning, och att det förmodligen blir det så att jag behöver tappas, kanske i form av blodgivare.
Känner mig ändå lite orolig, och ville höra om det fanns flera med samma åkomma.
Jag fick inte en ny tid förrän om två veckor. Min tanke är att jag skulle vilja ta det i form av venprov, verkar mer tillförlitligt än stick i fingret..har du behövt göra någon åtgärd?
Lita inte på värdet från fingerspetsen. Det från venen är mer tillförlitligt.
Min hematolog var iaf inte ett dugg orolig över mitt värde på 161. Inga åtgärder alls. Det normaliserades nör min infektion var borta.
Äter du nån medicin? Tex kortison har höjt mitt värde.
Jag är inte rökare, och visst jag är nog inte så bra på att dricka vätska. Jag får väl avvakta vad nästa prov visar, kan ju vara en engångsföreteelse... Usch gillart inte, man vill ju att allt ska vara ok. Jag vill minnas att jag brukar ligga högt, vid mina graviditeter har endel barnmorskor baxnat av att jag lyckats ha ett så högt hb. Min syster har också ungefär lika högt. Kan det vara genetiskt?
Tack för svaren!