• Anonym (Ts)

En vecka mellan jobben, måste man anmäla sig arbetslös?

Jag slutar snart mitt jobb och kommer börja mitt nya en vecka senare. Behöver jag då anmäla mig arbetslös den veckan för att inte förlora SGI eller nollställas i fackets inkomstförsäkring eller liknande?

Är alltså inte ute efter ersättning, det är jag som säger upp mig och jag vill ha en veckas semester mellan jobben. Vill bara inte att den där veckans ledighet ska kunna ställa till det långsiktigt.

• Svar på tråden En vecka mellan jobben, måste man anmäla sig arbetslös?
  • Inte jag

Fråga facket! Det är bättre att du frågar dom för de borde veta

• Anonym (.)

Ja, för att behålla sgi måste du anmäla dig till arbetsförmedlingen första dagen. Berättar du för dem att du har ett jobb om en vecka och gör detta för din sgi kommer de inte kräva någonting av dig. Du får ju inte heller någon ersättning av dem pga karens.

• Anonym (?)

Alla har rätt till 5 veckors semester/år. Så vill du ta obetald semester borde det vara helt OK.
    Har du barn kan du ju ta FL om du har dagar kvar.
    Hade det inte redan varit bestämt, så hade det varit bra att senarelägga din uppsägning av första jobbet, be arbetsgivaren att bevilja 1 veckas semester (obetald ifall du inte har semesterdagar kvar) och sluta samma dag som nu, men en vecka senare på pappret.

Enligt FK är det OK att ha en kortare arbetslöshet, det är s.k. överhoppningsbar tid. Hur lång en kortare tid är, är inte fastställt, men 1 vecka är ju inte särskilt länge så det borde verkligen vara helt okej.

• Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2016-01-15 19:55:13 följande:
    Alla har rätt till 5 veckors semester/år. Så vill du ta obetald semester borde det vara helt OK.
    Har du barn kan du ju ta FL om du har dagar kvar.
    Hade det inte redan varit bestämt, så hade det varit bra att senarelägga din uppsägning av första jobbet, be arbetsgivaren att bevilja 1 veckas semester (obetald ifall du inte har semesterdagar kvar) och sluta samma dag som nu, men en vecka senare på pappret.

Enligt FK är det OK att ha en kortare arbetslöshet, det är s.k. överhoppningsbar tid. Hur lång en kortare tid är, är inte fastställt, men 1 vecka är ju inte särskilt länge så det borde verkligen vara helt okej.
    Prata bara med FK först och få det skriftligt om de tycker det är ok. Det finns folk som nollat sin sgi för en dags glapp mellan jobb. Gör inte det misstaget. Bra idé att få första arbetsgivaren att förlänga anställningen, men att du tar ut obetald/betald semester dessa dagar.
  • Anonym (Ts)

Tack, jag ringer facket på måndag och kollar. Jag har massor med semester att ta ut på mitt nuvarande jobb och min chef är bra men vill nog ändå inte förlänga tiden en vecka. Får aldrig vara riktigt ifred när jag har semester (en av anledningarna till att jag byter jobb) och tänker att möjligheterna att störas av jobbsamtal ökar om jag officiellt faktiskt jobbar kvar.

• sextiotalist

Du kan alltid ringa facket och dubbelkollar. Men mitt svar är nej. Du förlorar varken SGI eller a-kassa om du inte anmäler till arbetsförmedlingen om du är ledig en vecka mellan två jobb

• jenny99

Du kan vara ledig upp till 3 månader mellan jobb utan att förlora SGI.Så länge du är 100% ledig.Fk sa detta till mig,jag var "ledig" i 2 månader innan nästa jobb.

• Topcom

Jag nollade min sgi på det sättet. Tog ut sista föräldradagen 20 augusti. Började plugga 30 augusti. När jag skulle vara föräldraledig nästa gång skickade fk ett brev där de ifrågasatte detta. De menade på att jag skulle ha anmält på på arbetsf. Dessa tio dagar.. Försökte förklara hur det låg till men det sket de i :(

• sextiotalist
    Topcom skrev 2016-01-16 08:28:53 följande:

Jag nollade min sgi på det sättet. Tog ut sista föräldradagen 20 augusti. Började plugga 30 augusti. När jag skulle vara föräldraledig nästa gång skickade fk ett brev där de ifrågasatte detta. De menade på att jag skulle ha anmält på på arbetsf. Dessa tio dagar.. Försökte förklara hur det låg till men det sket de i :(

Det är skillnad att gå från en anställning till en annan mot att ha a-kassa eller fp.

Dvs du hade ingen inkomst av tjänst
  • Topcom
    sextiotalist skrev 2016-01-16 08:39:05 följande:
    Det är skillnad att gå från en anställning till en annan mot att ha a-kassa eller fp.

Dvs du hade ingen inkomst av tjänst
    Jag hade anställning innan jag gick på ledighet med det första barnet. Men du kanske har rätt, att det är skillnad..
Svar på tråden En vecka mellan jobben, måste man anmäla sig arbetslös?