• Anonym (Graciös snart)

Gå ner i spagat

Hur lång tid tar det att gå ner i spagat om man är normalstel?

• Svar på tråden Gå ner i spagat
  • Anonym (HH)

Ca 10 veckor, går dock inte lätt som en plätt även fast jag kunnat gå ner i ett par veckor.

• sextiotalist

Skriver som snövit. Ibland aldrig. Jag fixade det aldrig. Inte ens när jag gick på balett som liten och jag är för övrigt rätt mjuk. Men spagat gick aldrig

• KaSaM

Alla är olika rörliga i höfter och muskler, detta medför att en del fysiskt aldrig kommer kunna gå ner i spagat oavsett hur mycket man stretchar eller yogar. Om man från början är rörlig så kan det lätt gå på ett par månader, men det är viktigt att aldrig gå emot kroppen så att smärta uppstår.

• micromat

Jag har alltid fixat det... Skulle jag testa idag skulle jag klara det utan träning.

Det beror på rörlighet som Kasam skriver.

• Anonym (Graciös snart)
    micromat skrev 2016-01-16 10:18:23 följande:

Jag har alltid fixat det... Skulle jag testa idag skulle jag klara det utan träning.

Det beror på rörlighet som Kasam skriver.

Avis på dig, är du bra på att dansa också?
  • micromat
    Anonym (Graciös snart) skrev 2016-01-16 13:45:58 följande:

Avis på dig, är du bra på att dansa också?

Nej inte ett dugg... :)
  • Anonym (Graciös snart)
    micromat skrev 2016-01-16 15:00:55 följande:

Nej inte ett dugg... :)

Konstigt, borde ju bli smidigt för dig med rörelserna :)
  • sextiotalist
    Anonym (Graciös snart) skrev 2016-01-16 15:32:47 följande:

Konstigt, borde ju bli smidigt för dig med rörelserna :)

Det har inget med varandra att göra.
  • Anonym (Graciös snart)
    sextiotalist skrev 2016-01-16 19:10:20 följande:

Det har inget med varandra att göra.

Dansare bör ha en flexibel kropp för att ta ut rörelserna :)
  • sextiotalist
    Anonym (Graciös snart) skrev 2016-01-16 19:44:08 följande:

Dansare bör ha en flexibel kropp för att ta ut rörelserna :)

Det beror på vilken nivå. Att vara vig innebär inte att du kan följa musiken och man kan vara väldigt duktig på att dansa utan att vara vig.

Ska man dansa professionellt måste man vara både vig, musikalisk, ha bra koordination och känsla för rytm.

Jag är duktig på att dansa utan att vara vig, men jag har lätt för koordination och är musikalisk (och kan ta ut rörelser så mycket min kropp tillåter)
  • Anonym (Övervig)

Jag har alltid kunnat det. Fyllt 50. Och kan lägga båda benen bakom nacken ff med. Men har pga hypermobilitetssyndrom mycket smärta. Det är inte bra att vara övervig. Men roligt har jag haft i mina dar :))

• Anonym (Elmen)

Har också alltid kunnat gå ner i spagat, behöver bara värma upp mig lite. Däremot split har jag aldrig kunnat? Trodde det var det som var svårast.

• Anonym (Graciös snart)
    Anonym (Övervig) skrev 2016-01-16 20:30:31 följande:

Jag har alltid kunnat det. Fyllt 50. Och kan lägga båda benen bakom nacken ff med. Men har pga hypermobilitetssyndrom mycket smärta. Det är inte bra att vara övervig. Men roligt har jag haft i mina dar :))

Vad har varit roligast med att vara vig?
  • Anonym (Övervig)
    Anonym (Graciös snart) skrev 2016-01-16 23:22:49 följande:

Vad har varit roligast med att vara vig?

Att kunna göra massa med kroppen som ingen annan kunde. Höga sparkar i jazzdans. Slå knut på sig själv. Att sparka över huvudet på folk så dom häpnade osv
  • Anonym (Graciös snart)
    Anonym (Övervig) skrev 2016-01-16 23:32:24 följande:

Att kunna göra massa med kroppen som ingen annan kunde. Höga sparkar i jazzdans. Slå knut på sig själv. Att sparka över huvudet på folk så dom häpnade osv

Åh åh vill med!! Jättekul
  • Anonym (Övervig)
    Anonym (Graciös snart) skrev 2016-01-16 23:35:20 följande:

Åh åh vill med!! Jättekul

Haha, ja de va roligt att chocka folk. Gick ner i spagat 4 timmar innan jag födde barn, haha, det är lite speciellt.
Svar på tråden Gå ner i spagat