• Trolla02

Ivf syskonförsök eller inte?

Hej!

Vår son på 1,5 år blev till via ivf på vårt första försök och vi börjar nu fundera på syskon. Vi fick reda på under behandlingen att vi kan bli gravida på egen väg bara det att min mans "simmare" är lite förvirrade som de förklarade det..

Innan vi började med ivf försökte vi själva i 3 år och min undran är nu om man ska göra ett syskonförsök via ivf eller försöka själva i några år först?

Jag vill gärna ha tätt emellan syskon och vet att det absolut inte är någon garanti att det blir nåt av det enda embryot vi har i "frysen"..

Behöver ha nån/några att bolla tankar och känslor med som är i någorlunda samma situation..

• Svar på tråden Ivf syskonförsök eller inte?
  • Ellie

Vill ni ha syskon tätt så ser jag inte att ni har något att förlora (utom ev en del pengar) på att sätta in det embryo ni har i frysen. Tar det sig så är ju allt fixat. Fungerar det inte - då kan ni fundera över om ni skall gå igenom hela processen eller försöka själva ett tag till.
    Vi har två barn. Ett blev till på första färskförsöket, och det andra barnet var första frysta embryot vi provade, så det kan gå direkt.
    Tyvärr har vi inte möjlighet att ha fler än två barn, så vi fick destruera de kvarvarande embryon som fanns i frysen. Jag funderar ändå på om de skulle tagit sig, och vilka barn det hade blivit. Jag hade gärna gjort försök med alla våra embryon :)

• Jasmin Karlsson

Vi gjorde så att när jag kände mig redo för syskon så försökte vi själva först, både utan hjälp och sen med pergotime. Men när det inte hände nåt på ett år så använde vi embryon från frysen, vilket blev tvillingar! :) Det beror ju helt på hur länge du känner att du kan vänta. Min son kommer vara 4,5 år när syskonen kommer, det har också sina fördelar att han är rätt självständig, är försiktig med bebisar osv.

Svar på tråden Ivf syskonförsök eller inte?