Von Ellsen skrev 2016-01-16 18:05:55 följande:
Nu är ju jag inte uppfödaren, och vet inte varför hon inte tog bort valparna. Kanske av etiska skäl, kanske förstod hon vad som hänt för sent. Sen tycker jag det är lite märkligt att det är så svårt att förstå att misstag kan ske när den mänskliga (i detta fallet "hundsliga" ;) ) faktorn är inblandad. Du skriver att en seriös uppfödare ser till att hålla hundarna ifrån varandra till 100 %, och det är nog självklart för de flesta uppfödare om man inte vill ha valpar. Men nu hände det. Shit happens. Jag vet inte hur det gick till, och anser att det är fel att döma ut en uppfödare helt på grund av en sådan incident. Det visar ju verkligen på att hundavelsvärlden är lite skev. Gud förbjude att man råkar göra ett misstag!
Vilka hundar föder du upp?
Jag skulle aldrig ge mig in på avel då det krävs enorm kunskap och planering, ett stort engagemang för rasen och tar extremt med tid att meritera sina hundar om man ens har turen att hitta lämpliga avelsdjur. Däremot är jag intresserad och otroligt noga när jag själv letar uppfödare, rätt linjer och parning för att hitta en valp som har förutsättningarna att bli bra både mentalt, fysiskt och extriört.
Vi har olika syn och krav på uppfödare och vad vi vill ha men jag personligen skulle aldrig köpa en valp som är resultat av en tjuvparning. Kan uppfödaren inte hålla koll på hundarna under löp och kanske inte ha koll på att en tik blivit dräktig så är hen inte seriös. Jag betalar mycket pengar för en valp, ska leva med den i många år och vill naturligtvis ha en bra kontakt med uppfödaren under hundens liv och väljer då en som inte gör misstag.