• oroligkille

Har jag rätt till pengar?

Hej! Jag fick en dotter 2014, men mitt ex, dotterns mamma, har "glömt" att säga till mig att jag skulle skriva på papper hos soc så att jag blev pappa "på riktigt", detta var inget jag visste att jag behövde göra. Nu är det så att jag har ändå haft min dotter regelbundet, och nu i November så märkte jag detta och fixade det. Och så skulle jag ta ut föräldrapenning för dom dagarna jag haft henne tidigare då jag förlorat pengar på det. Men det visade sig att mitt ex tagit ut större delen av mina dagar..

Men till min fråga, kan jag få ut dagar som var INNAN jag blev pappa på papper, så att säga? OCH, kan jag på nått sätt få tillbaka dom dagarna hon tog, UTAN att hon blir återbetalningsskyldig? Hon har alltså tagit ut dagar när JAG har haft barnet. 

• Svar på tråden Har jag rätt till pengar?
  • Lena

Nej. Att du inte såg till att bli förälder formellt är ditt fel.

• oroligkille

Hur kan detta vara mitt fel när hon fick reda på det men undanhöll det för mig? Troligtvis för att kunna ta ut mer dagar. Så även fast dom VET att jag är pappa och varit det hela tiden så kan jag inte ta ut dagar som var INNAN pappret kom in till skatteverket?

• Anonym (Fm)

Du förväntas nog ha koll på att man måste skriva papper om man inte är gift, det är ingen hemlig information hon fått som hon har ansvar att upplysa dig om. Sen som jag har förstått det rätt efter att jag nyligen pratade med FK (rätta mig om jag har fel) så kan man inte söka föräldrapenning retroaktivt. Du kan söka innan eller senast den dag du vill ha pengar för var det besked jag fick.

• Anonym (Eget ansvar)

Man har ett eget ansvar att hålla reda på vilka rättigheter och skyldigheter man har som medborgare. Ditt barns mamma har ingen skyldighet att utbilda dig i hur föräldraförsäkringen fungerar, du kan själv läsa på Försäkringskassans hemsida hur det fungerar.

Föräldradagarna är förbrukade, helt enligt reglerna, du var inte pappa på pappret, och det är det som räknas. Om du får fler barn måste du komma ihåg att du ska ordna med faderskapet så snabbt som möjligt, så får du hälften av föräldradagarna nästa gång.

• TreSolrosor

Rätten till fp handlar om att man är vårdnadshavare för barnet, så det är troligtvis det du inte skrivit under på.

Om hon har stått som ensam vårdnadshavare har hon haft rätt till alla dagar... Men inte de dagar du haft barnet såklart! Detta kan du meddela till FK så gör de en utredning. Troligtvis leder detta till att hon blir återbetalningsskyldig för de dagar hon ej haft rätt till.

Du får rätt till fp från den dagen du är registrerad vårdnadshavare för barnet. Skulle mamman ex hunnit ta ut alla dagar innan dess så är det tyvärr kört..

• TreSolrosor
    Anonym (Fm) skrev 2016-01-16 08:41:03 följande:

Du förväntas nog ha koll på att man måste skriva papper om man inte är gift, det är ingen hemlig information hon fått som hon har ansvar att upplysa dig om. Sen som jag har förstått det rätt efter att jag nyligen pratade med FK (rätta mig om jag har fel) så kan man inte söka föräldrapenning retroaktivt. Du kan söka innan eller senast den dag du vill ha pengar för var det besked jag fick.

Man kan ansöka retroaktivt 90 dagar bakåt
  • Anonym (?)

Det framgår inte så tydligt om det är faderskapserkännandet du menar (vilket det ju borde vara om du aldrig skrivit på något alls). De flesta här verkar räkna med att det handlar om vårdnadsfrågan (vilket är något helt annat!)

• Anonym (nja)

Bara för att du officiellt är pappa till barnet och skrivit på faderskaps papper betyder inte att du får några föräldra dagar. För att få det måste du/ni har gemensam vårdnad. Mamman får automatiskt ensam vårdnad om ni inte är gifta och hon behöver absolut inte skriva över sen på dig eller ge dig gemensam om hon inte vill. Vill du ha det ändå så får du stämma henne på vårdnaden. Vilket du inte gjort och det ligger helt på dig. Varför läste du själv inte på när du blev pappa? Varför skulle det va mammans ansvar att informera dig om dina rätt och skyldigheter? Du har precis samma möjligheter som henne att leta upp alla information du behöver.

• nevermind

Har hon tagit ut FL för dagar du haft barnet??? Det är fusk. Prata med Försäkringskassan.

• Anonym (nja)
    nevermind skrev 2016-01-17 11:34:29 följande:

Har hon tagit ut FL för dagar du haft barnet??? Det är fusk. Prata med Försäkringskassan.

Fast det behöver det inte va. Beror ju på hur många timmar pappan haft barnet. Har han haft henne hela dagen så okej då är det fusk men har han haft henne 6 timmar sen resten hemma med mamma så kan hon ta ut längsta dagar. Åh sen hur vet han att hon har dragit ut föräldrapenning dom dagarna han har haft barnet? Han kan ju bara se hur många dagar hon tagit inte vilka dagar.
Svar på tråden Har jag rätt till pengar?