• zofies21

vad kan detta bero på?

Hej! Är gravid med andra barnet i vecka 17.
    Jag klev för ett tag sen ur duschen och kände att jag snabbt började svettas, blev snurrig i huvudet, susade i öronen och blev nästan svart för ögonen! Fick ta mig snabbt till sängen och var tvungen att lägga mig ner, blev bättre efter ett par minuter bara men det var lite läskigt faktiskt!

Vad kan detta bero på? Det är första gången det händer under denna graviditet men jag minns att det hände några gånger när jag väntade första barnet.. Obehagligt!!!

• Svar på tråden vad kan detta bero på?
  • Cyanea

Blodtrycksfall eller blodsockerfall tycker jag att det låter som att det skulle kunna vara :) Har du ätit och druckit ordentligt idag? 

• Rickitickitavi

Låter som ett typiskt blodtrycksfall. Har hänt mig många gånger och har även ramlat ihop en gång. Ett tips är att du sätter dig ner så fort du känner av det så går det över. :)

• Misszandra

När det händer mig räcker det aldrig med att sätta sig ner, jag måste ligga ner för att det ska gå över. För några veckor sen (är också gravid) hade jag det ofta, fick lägga mig lite titt som tätt, och det kvittade vart jag än var. 

• zofies21
    Cyanea skrev 2016-01-16 14:22:31 följande:

Blodtrycksfall eller blodsockerfall tycker jag att det låter som att det skulle kunna vara :) Har du ätit och druckit ordentligt idag? 

Okej... Vad beror det på?? Japp... Åt frukost ca 45 min innan jag duschade och jag dricker nästan föör mycket vatten om dagarna... Så det berodde nog inte på det :/ :)
  • zofies21
    Misszandra skrev 2016-01-16 20:23:58 följande:

När det händer mig räcker det aldrig med att sätta sig ner, jag måste ligga ner för att det ska gå över. För några veckor sen (är också gravid) hade jag det ofta, fick lägga mig lite titt som tätt, och det kvittade vart jag än var. 

Samma här! Var tvungen att lägga mig ner... Minns detta från första graviditeten också, spelade ingen roll vart jag var utan var tvungen att lägga mig ner på golvet då... Denna gång hann jag iallafall till sängen! Obehaglig känsla!
  • Misszandra
    zofies21 skrev 2016-01-16 20:41:14 följande:
    Samma här! Var tvungen att lägga mig ner... Minns detta från första graviditeten också, spelade ingen roll vart jag var utan var tvungen att lägga mig ner på golvet då... Denna gång hann jag iallafall till sängen! Obehaglig känsla!
    Det är otroligt obehagligt, jag har det även i perioder i vanliga fall och det blev 10 gånger värre när jag blev gravid. När jag lagade mat fick jag lägga mig minst 5-7 gånger på golvet för annars svimmade jag. Hoppas att det inte händer mer. Känner du även om du reser dig för snabbt?
  • sw1986

Blodtrycksfall ja, kommer oftast om man har lågt tryck. Det är ofarligt och det är ju bra att blodtrycket är ganska lågt, men obehagligt.

• Pyltet
    zofies21 skrev 2016-01-16 20:39:28 följande:

Okej... Vad beror det på?? Japp... Åt frukost ca 45 min innan jag duschade och jag dricker nästan föör mycket vatten om dagarna... Så det berodde nog inte på det :/ :)

Jag är gravid i v.35, drack mycket vatten hela tiden. Blev ofta yr och svimfärdig efter maten. För mig visade det sig bero på att mängden vatten som jag drack spädde ut salter och mineraler i kroppen. Det hjälpte att äta en liten skål chips eller saltade nötter.

Lycka till :)
  • Fia 28

När jag var gravid fick jag svindel i duschen om jag duschade för varmt. När jag sänkte tempen lite så blev det mycket bättre.

• Mantan
    Fia 28 skrev 2016-01-18 11:07:59 följande:

När jag var gravid fick jag svindel i duschen om jag duschade för varmt. När jag sänkte tempen lite så blev det mycket bättre.

Jag får precis som Fia 28 blodtrycksfall om jag duschar varmt för länge. Så nu får jag undvika långa jättevarma duschar så jag inte svimmar.
    Har du också lågt blodtryck vanligtvis? Det varma vattned får blodkärlen att vidgas och sänker blodtrycket ytterligare, och därför får iallafall jag blodtrycksfall. 
Svar på tråden vad kan detta bero på?