• Maraki73

När börja med progesteron vid fet

Hej jag ska göra ett fet snart när ska man börja med vaggisar utrogestan eller lutinus ?

• Svar på tråden När börja med progesteron vid fet
  • BuoBä

Om du gör FET i naturlig cykel så behövs inget progesteron. Då klarar kroppen det själv.

Har du tagit hormoner innan FET får du prata med kliniken om när du ska börja. Troligen är det någon dag efter ägglossningssprutan.

• FruGrävling

Kliniken kommer tala om för dig när du ska börja, detta efter att de sett på ultraljudet att slemhinnan är tjock nog. Om det är en blastis du ska få så börjar du med progesteronet 5 dagar innan dvs första dagen med progesteron motsvarar ägglossning/äggplock och sen sker återföringen på 5:e dagen efter.

I mitt fall började jag på en onsdag och återföringen gjordes på måndagen.

Detta gäller om du gör östrogenstimulering.

• Maraki73

Jag tänkte självmedicinera. Sist jag gjorde fet så kollade de aldrig på slemhinnan om den var tillräckligt tjock.

• cameleon

På min klinik går dom efter hur många dagar embryot är odlat. Mina var odlade i 3 dagar och då började jag med Lutinus 3 dagar innan återföringsdagen :)

• Maraki73
    cameleon skrev 2016-01-18 07:24:15 följande:

På min klinik går dom efter hur många dagar embryot är odlat. Mina var odlade i 3 dagar och då började jag med Lutinus 3 dagar innan återföringsdagen :)

Ska man ta samma dag som återföringen ? Tänkte om det stör att det kanske finns gojs efter vaggisen?
  • FruGrävling
    Maraki73 skrev 2016-01-18 09:30:04 följande:

Ska man ta samma dag som återföringen ? Tänkte om det stör att det kanske finns gojs efter vaggisen?

Ja om man gör återföring i östrogenstimulerad cykel tar man definitivt progesteron precis som vanligt (dvs för mig Lutinus x 3) även återföringsdagen. Jag hade ju ingen ägglossning och därmed noll eget progesteron så det var mycket viktigt att jag tog mina regelbundet.

Däremot lär ju läkaren se spåren av vaggisen vid din återföring och kanske undra eftersom de väl initierat den behandlingen men det kanske inte stör dig.
  • cameleon
    Maraki73 skrev 2016-01-18 09:30:04 följande:
    Jag tog Lutinus kl. 06, 14 och 22 för det passade min situation då. Hade alltid återföring runt 14 så då fick jag ordination att ta den direkt efter återföringen.
Svar på tråden När börja med progesteron vid fet