• Curlingmorsan

Svårt illamående, när har det gått över?

Ni som varit så svårt illamående så ni fått receptbelagd medicin och inte kunnat fungera normalt, när gick illamåendet över för er?
    Jag har fått Pimperan så jag kräks inte längre men mår fortfarande konstant illa. Är i v 9 (8+3). Vissa dagar mår jag lite bättre och kan ta mig upp ur sängen, andra mår jag så dåligt så jag bara ligger i sängen. Har varit hemma från jobbet i 1 1/2 vecka nu och börjar få lite panik över högarna som växer på mitt skrivbord med jobb som måste göras. Ska jag fortsätta tro och hoppas att jag snart kan börja jobba eller ska jag inse att jag kommer få vara hemma några veckor till? Hur var det för er andra, när gick det över så att ni kunde jobba och fungera okej igen?

• Svar på tråden Svårt illamående, när har det gått över?
  • annieh897

Jag mådde jätteilla och kräktes nästan varje dag t o m vecka 16. Det enda som hjälpte lite var Zofran (Ondansetron). Efter det mådde jag lite bättre, men inte bra. Det värsta släppte i vecka 18. Nu är jag i vecka 20 och mår lite illa då och då men inte i närheten av hur illa det varit.

Lider med dig! Jag vet hur det känns och det är FRUKTANSVÄRT.

• Curlingmorsan
    annieh897 skrev 2016-01-17 10:19:15 följande:

Jag mådde jätteilla och kräktes nästan varje dag t o m vecka 16. Det enda som hjälpte lite var Zofran (Ondansetron). Efter det mådde jag lite bättre, men inte bra. Det värsta släppte i vecka 18. Nu är jag i vecka 20 och mår lite illa då och då men inte i närheten av hur illa det varit.

Lider med dig! Jag vet hur det känns och det är FRUKTANSVÄRT.

Suck får kanske inse att jag inte alls kommer kunna börja jobba nästa vecka som jag hade hoppats. ????
    Jag är glad att jag inte kräks längre. Men det är ju tack vare medicinen och att jag bara ligger nästan hela tiden. Det här tar verkligen bort glädjen över att vara gravid. ????
  • MissHelene

Jag mådde skit hela första trimestern iaf, kommer inte ihåg exakt när det började avta lite, runt 15-17 kanske? Jag förstår dig, d fanns inget trevligt med att vara gravid den första tiden, jag trodde jag skulle få må så hela graviditeten o e sjukt glad att illamåendet blev lite bättre med tiden. Nu mår jag mest illa efter att ha ätit men d e för att maten inte får plats antar jag^^ e i vecka 40 nu.

• MissHelene

Vad jobbar du med förresten? Det är inget du kan göra hemifrån om du inte klarar att gå till jobbet tänkte jag :)

• Sälma Riit

Jag kanske inte borde skriva i den här tråden. Jag är i v 22, snart 23 och kräks fortfarande. Det är bättre nu i och med att jag inte är så trött och jag mår inte illa konstant längre, bara vissa delar på dagen.

• lillninaj

Det värsta illamåendet började ge med sig i vecka 13-14 ungefär. Mår fortfarande illa ibland och kräks då och då (går in i vecka 17 snart) men inte dygnet runt som det var innan.

• Curlingmorsan

Låter som det värsta går över runt v 12-16 för de flesta. "Bara" 4 veckor kvar då om jag har tur! ???? Barnmorskan sa att det beror på mycket hormoner, får väl se det som något positivt och ett tecken på att pyret där inne troligen lever och mår bra iaf.
    Jag har försökt jobba lite hemifrån men orkar bara en liten stund om jag har en bra dag. Ska träffa läkaren imorgon för en eventuell sjukskrivning. Har varit hemma två veckor så nu behöver jag läkarintyg.

• aleydis

Jag kräktes dagligen fram till v.22, under första tiden använde jag lergigan Comp men funkade sådär. Provade även postafen och primperan utan hjälp.

I vecka 22 fick jag zofran och fortsatte kräkas enstaka gånger graviditeten ut. Men utan zofran hade jag nog kräkts väldigt mycket mer

• Curlingmorsan

Läste på Fass om Zofran och det står att man inte bör ta det om man är gravid. Någon som fått något annat utskrivet än Lergigan, Pimperan eller Zofran?

Svar på tråden Svårt illamående, när har det gått över?