Anonym (Sköldpaddan) skrev 2016-01-17 11:52:30 följande:
För att orka igenom dagen och även träna 2-3 gånger i veckan (gör av med 400-600 kcal per gång) så äter jag ungefär så här när jag vill tappa vikt:
07.15 Frukost: 1.5 dl yoghurt med lite solrosfrö, krossat linfrö och en msk fullkornsmusli+ vatten.
Alternativt bara ett par msk yoghurt+en liten skiva solrosrågbröd med ost eller köttpålägg och paprika/gurka.
08.15 Varmt te (när jag kommit till jobbet) ger sedan slutlig mättnadskänsla.
11.30 Lunch: Personalmatsal. Tumregel: 50-60% av tallriken grönsaker, max en potatis eller 2 skedar ris och sedan en rejäl bit protein. Var sparsam med sås om den inte är yoghurtbaserad och skippa dressing.
Vatten+ lättdryck eller vatten+ mjölk till, drick 6 dl ihop med lunchen och sen kaffe på det så är du mätt!
14.30 Fika: Kaffe eller te+ en frukt. En liten banan om jag ska träna, annars äpple eller apelsin, gärna med 4-5 valnöttter eller mandlar.
18.00 Kvällsmat: En mindre portion lagad mat än till lunch eller t.ex. en macka med bra pålägg och äggröra på 2 ägg.
21-22 nångång: En kopp härligt Rooiboste (Friggs blåbär är en favorit) med en skvätt mjölk, så känner man sig mätt igen fast man började bli sugen.
Att lägga sig i tid och få sin sömn är också en nyckel till viktnedgång, för när vi sover för lite skriker kroppen efter mer energi och gör en hungrigare. Det finns forskning på att de som sover dåligt eller jobbar skift och meckar runt med sin sömn i snitt väger mer. Att inte behöva "sova ut" (mer än max 30 min eller så extra) på helgen betyder att din sömn är i balans.
--
Grovt räknat blir resultatet bättre ju färre mackor och kolhydrater jag äter, så om jag åt macka till frukost äter jag inte det till kvällsmålet.
Min metod är långsam men man äter bra och den fungerar.
Det där verkar som ett jättebra matupplägg. Har läst att det är bra att äta flera gånger om dagen (som du gör) men mindre portioner, för att matsmältningen ska fungera. Jag sover väldigt dåligt, kan vara det. Går ut rätt mycket med och dricker alkohol så det kan ju också vara problemet.