• Anonym (förvirrad)

Hjälp, hur mycket äter ni på en dag?

Jag försöker gå ner lite i vikt men har helt tappat greppet om vad andra äter på en dag, på ett ungefär? Idag åt jag äggröra på 1 ägg och vatten med lite grönsaker i. Stekt i olivolja. Till middag åt jag en tonfiskfilé, en potatis och 7 kokta sparrisar. Till kvällssnack blev jag så sötsugen så jag åt en rostmacka med sylt, cirka tre dl popcorn och en banan. Och så vatten till. Varför känns det som jag proppat i mig? Jag försöker se vad andra äter men trots att jag försöker äta nyttigt känns det alltid som att det är jag som "förlorat" och ätit mest vid dagens slut. Det är frustrerande att engagera sig till ingen nytta.

Min första undran är om jag ens kan gå ner om jag äter ungefär såhär? Plus lite träning. Vågen står ju stilla. Sen undrar jag om ni har några tips på hur jag inte ska bli så sötsugen på kvällarna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-29 06:29

• Svar på tråden Hjälp, hur mycket äter ni på en dag?
  • Anonym (förvirrad)

(Är i USA så här är det snart natt om ni undrar hur jag kan ätit tre mål när det bara är morgon)

• Anonym (F)

Du äter för lite på dagen och för mycket på kvällen! Ät en riktig frukost med lite mer substans, typ nåt knäckebröd med ost, ett kokt ägg och lite fil och ett litet äpple. En eller två morötter på förmiddagen, lunch med ett par potatisar+en fiskfilé+rikligt med grönsaker och kanske en klick creme fraiche, en frukt på eftermiddagen och sedan en middag liknande lunchen och på kvällen bara en kopp te. Utöver detta rejält med vardagsmotion. Detta räcker bra för de flesta! Vissa behöver mer radikala metoder, kontakta en dietist.

• Anonym (W)

Spontant känns det som om du äter på tok för lite.
    Jag tror det är därför du blir så sugen på kvällen, din kropp har inte fått allt den behöver.
    In med mer mat och mycket mer proteiner, det är proteinerna som gör dig mätt. 
    Var inte rädd för nyttig mat som rena proteiner, ös på med äggen, bönor, linser är suveräna proteinkällor, knappt något fett alls. 
    Och så öka intaget av grönsaker så har du kommit en liten bit på väg.
    En stabil frukost och så lägg in några mellanmål, kan vara lite kvarg eller en frukt eller liknande.
    Men du behöver äta betydligt mer än det du skrev här. 

• Anonym (förvirrad)

Okej jag ska alltså äta mer till frukost. Men om jag fortsätter så som jag äter nu, ni säger ju ändå att det inte är för mycket överlag, trots att jag äter för mycket på kvällen? Sä då går jag inte upp i vikt iallafall då, trots att jag småäter på kvällen som man egentligen inte ska göra. Får väl försöka stilla sötsuget med nyttigare saker men kommer inte på något. Frukt då men det är ju egentligen inte så kalorisnålt..

• Anonym (förvirrad)

Kan tillägga att jag blir ju mätt, det är sötsuget som är problemet! Men mer proteiner ska jag pröva ändå det kanske hjälper.

Sen dietist, finns dom på vanliga vårdcentralen som vem som helst kan träffa? Tror dock inte en dietist skulle ta mig på allvar alls så därför är hjälpen bättre här istället!

• Iowhannah
    Anonym (förvirrad) skrev 2016-01-17 11:12:27 följande:

Kan tillägga att jag blir ju mätt, det är sötsuget som är problemet! Men mer proteiner ska jag pröva ändå det kanske hjälper.

Sen dietist, finns dom på vanliga vårdcentralen som vem som helst kan träffa? Tror dock inte en dietist skulle ta mig på allvar alls så därför är hjälpen bättre här istället!

Du blir ju sötsugen just för att du inte äter ordentligt. Din kropp får inte tillräckligt med näring helt enkelt.

Vad tränar du? Det kan ju vara så att du (trots ditt minimala matintag) bygger lite muskelmassa och därför står vågen still. Stirra dig inte blind på siffrorna.
  • Anonym (Sköldpaddan)

För att orka igenom dagen och även träna 2-3 gånger i veckan (gör av med 400-600 kcal per gång) så äter jag ungefär så här när jag vill tappa vikt:

07.15 Frukost: 1.5 dl yoghurt med lite solrosfrö, krossat linfrö och en msk fullkornsmusli+ vatten.

Alternativt bara ett par msk yoghurt+en liten skiva solrosrågbröd med ost eller köttpålägg och paprika/gurka.

08.15 Varmt te (när jag kommit till jobbet) ger sedan slutlig mättnadskänsla.

11.30 Lunch: Personalmatsal. Tumregel: 50-60% av tallriken grönsaker, max en potatis eller 2 skedar ris och sedan en rejäl bit protein. Var sparsam med sås om den inte är yoghurtbaserad och skippa dressing.
    Vatten+ lättdryck eller vatten+ mjölk till, drick 6 dl ihop med lunchen och sen kaffe på det så är du mätt!

14.30 Fika: Kaffe eller te+ en frukt. En liten banan om jag ska träna, annars äpple eller apelsin, gärna med 4-5 valnöttter eller mandlar.

18.00 Kvällsmat: En mindre portion lagad mat än till lunch eller t.ex. en macka med bra pålägg och äggröra på 2 ägg.

21-22 nångång: En kopp härligt Rooiboste (Friggs blåbär är en favorit) med en skvätt mjölk, så känner man sig mätt igen fast man började bli sugen.

Att lägga sig i tid och få sin sömn är också en nyckel till viktnedgång, för när vi sover för lite skriker kroppen efter mer energi och gör en hungrigare. Det finns forskning på att de som sover dåligt eller jobbar skift och meckar runt med sin sömn i snitt väger mer. Att inte behöva "sova ut" (mer än max 30 min eller så extra) på helgen betyder att din sömn är i balans.
    --
    Grovt räknat blir resultatet bättre ju färre mackor och kolhydrater jag äter, så om jag åt macka till frukost äter jag inte det till kvällsmålet.

Min metod är långsam men man äter bra och den fungerar.

• Anonym (!!)

Du äter för lite på dagen och bli sötsugen på kvällen. Jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. (ibland något kvällsmål om jag är vaken längre.) äter var 3:e timme. Ett tips är appen lifesum så kommer du ha full koll på vad du ska äta och hur mycket.

• Anonym (förvirrad)
    Iowhannah skrev 2016-01-17 11:31:48 följande:

Du blir ju sötsugen just för att du inte äter ordentligt. Din kropp får inte tillräckligt med näring helt enkelt.

Vad tränar du? Det kan ju vara så att du (trots ditt minimala matintag) bygger lite muskelmassa och därför står vågen still. Stirra dig inte blind på siffrorna.

Tränar inte nått specifikt men går poerwalk en timme om dagen! Har jag ett minimalt matintag verkligen? För här äter jag inte mindre än mina rumskompisar men ändå måste jag anstränga mig så mycket med vad som ligger på tallriken....
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Sköldpaddan) skrev 2016-01-17 11:52:30 följande:

För att orka igenom dagen och även träna 2-3 gånger i veckan (gör av med 400-600 kcal per gång) så äter jag ungefär så här när jag vill tappa vikt:

07.15 Frukost: 1.5 dl yoghurt med lite solrosfrö, krossat linfrö och en msk fullkornsmusli+ vatten.

Alternativt bara ett par msk yoghurt+en liten skiva solrosrågbröd med ost eller köttpålägg och paprika/gurka.

08.15 Varmt te (när jag kommit till jobbet) ger sedan slutlig mättnadskänsla.

11.30 Lunch: Personalmatsal. Tumregel: 50-60% av tallriken grönsaker, max en potatis eller 2 skedar ris och sedan en rejäl bit protein. Var sparsam med sås om den inte är yoghurtbaserad och skippa dressing.

Vatten+ lättdryck eller vatten+ mjölk till, drick 6 dl ihop med lunchen och sen kaffe på det så är du mätt!

14.30 Fika: Kaffe eller te+ en frukt. En liten banan om jag ska träna, annars äpple eller apelsin, gärna med 4-5 valnöttter eller mandlar.

18.00 Kvällsmat: En mindre portion lagad mat än till lunch eller t.ex. en macka med bra pålägg och äggröra på 2 ägg.

21-22 nångång: En kopp härligt Rooiboste (Friggs blåbär är en favorit) med en skvätt mjölk, så känner man sig mätt igen fast man började bli sugen.

Att lägga sig i tid och få sin sömn är också en nyckel till viktnedgång, för när vi sover för lite skriker kroppen efter mer energi och gör en hungrigare. Det finns forskning på att de som sover dåligt eller jobbar skift och meckar runt med sin sömn i snitt väger mer. Att inte behöva "sova ut" (mer än max 30 min eller så extra) på helgen betyder att din sömn är i balans.

--

Grovt räknat blir resultatet bättre ju färre mackor och kolhydrater jag äter, så om jag åt macka till frukost äter jag inte det till kvällsmålet.

Min metod är långsam men man äter bra och den fungerar.

Det där verkar som ett jättebra matupplägg. Har läst att det är bra att äta flera gånger om dagen (som du gör) men mindre portioner, för att matsmältningen ska fungera. Jag sover väldigt dåligt, kan vara det. Går ut rätt mycket med och dricker alkohol så det kan ju också vara problemet.
Svar på tråden Hjälp, hur mycket äter ni på en dag?