• Anonym (Vilsen)

Väldigt osäker på utbildning

Jag är så förvirrad och väldigt nedstämd. Jag läser till veterinär utomlands, och har många gånger tvekat på mitt yrkesval. Nu går jag i 4:e året. Jag drömde om att bli veterinär redan när jag var liten, men hade mycket problem med matematik och gillade inte naturvetenskapliga ämnen i skolan, så jag la först ned planerna. Men ett år efter gymnasiet kände jag en stark längtan efter att bli vet igen, så jag satsade. Kom in på den här utbildningen. I början flöt det på bra och jag klarade tentorna, men i slutet av 2:a året började jag hamna efter. Då började en helvetestid. Jag fick svårt att hänga med i undervisningen, kämpade på för att komma ikapp men det var riktigt tungt. Klarade tillslut de tentor jag var efter med, men då hade jag alldeles för lite tid att läsa till de kommande tentorna och blev efter igen. Sådär har det varit sedan dess. Jag lyckas komma ikapp med något, men då är det något annat som blir kvar. Mådde jättedåligt vilket förstås inte förbättrade situationen. I våras gick allt åt skogen och jag gick in i en djup depression. Ingenting fungerade och jag var millimeter från att hoppa av, men mina klasskompisar lyckades övertala mig att fortsätta. "Du är i en svacka, du behöver vila", sa de. Jag hade någonstans ändå en liten gnista kvar, och tänkte att jag får i alla fall ge det en termin till. Nu sitter jag här och är totalt förvirrad och vilsen. Jag är så dränerad av att aldrig riktigt komma framåt, och jag tvekar över mitt val för att jag känner att jag vet inte om jag trots allt passar som vet. Jag brinner så mycket för djur och deras välmående, mer än något annat, men jag undrar ofta om jag är tillräckligt intresserad av den medicinska biten (vilket ju är en väldigt stor del av det hela). Jag funderar mycket på att bli djursjukskötare eller djurskyddsinspektör istället, men har inte tillräckligt med poäng till djursjukskötarutbildningen i nuläget, och behöver komplettera ämnen i så fall. Jag vet liksom inte om jag känner såhär bara pga att jag ligger efter så mycket, eller om yrket helt enkelt inte är rätt för mig trots allt. Är det någon som varit i en liknande situation och skulle kunna ge mig något råd? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Väldigt osäker på utbildning
  • Anonym (Anna)

Har du pratat med någon? Kurator? Psykolog? :)

• Anonym (Vilsen)

Nej, men det borde jag göra. Problemet har väl varit mest att jag inte vet vart jag ska hitta någon bra när jag inte bor i Sverige. 

• Anonym (nyfiken)

Hur kommer det sig att du inte kommer in på djurskötarutbildningen om du är behörig till veterinärutbildningen?

• Anonym (Vilsen)

Jag sökte till veterinär utomlands för att jag inte har vad som krävs för att komma in i Sverige. Jag har inte läst Kemi, Fysik osv på gymnasiet. På många läkar- och veterinär-utbildningar utomlands krävs bara ett antagningsprov, det var så jag kom in. 

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (Vilsen) skrev 2016-01-17 19:31:58 följande:

Jag sökte till veterinär utomlands för att jag inte har vad som krävs för att komma in i Sverige. Jag har inte läst Kemi, Fysik osv på gymnasiet. På många läkar- och veterinär-utbildningar utomlands krävs bara ett antagningsprov, det var så jag kom in. 

Ok.

Självklart är det svårt att ge något råd om det är rätt eller fel för dig att gå klart utbildningen.. Ibland brukar jag föreställa mig att jag redan fattat ett beslut, och känna efter hur det känns. Panik? Lättnad? Men om man är mitt i en depression är det ju inte så lätt! Steg ett är att få hjälp där på något sätt.. När det gäller själva pluggandet är det livsviktigt att plugga regelbundet och strukturerat så att du inte hamnar efter, det är ju så mycket svårare då. Om du trots allt brukar klara dina tentor så har du ju kapaciteten. Känns det till sist ändå som om du aldrig kommer vilja jobba som vererinär är det väl bara att packa ihop innan allt csn är slut, se det som en erfarenhet och hitta på något annat.
Svar på tråden Väldigt osäker på utbildning