• Krickeline

Waldorfpedagagogik? Nån med erfarenhet?

Hej! Har en tjej som ska börja förskola till hösten då hon fyller två. Jag är intresserad av waldorfpedagogik. Denna typ av förskola finns dock inte på vår ort, men vi funderar ändå på att flytta och då ligger en ort med Waldorförskola och -skola nära till hands. Någon som har erfarenhet av Waldorfförskolor/skolor? Vad gjorde att ni valde den pedagogiken? Är ni nöjda? Varför/varför inte?
    TAcksam för alla svar!

• Svar på tråden Waldorfpedagagogik? Nån med erfarenhet?
  • Grus grus

jag tycker att Waldorf är en av de bästa pedagogikerna. De får en del kritik, på grund av att de kan verka lite flummiga ibland. Och jag håller med. Ibland verkar Waldorf flummigt. Men grundsynen är så himla bra!
    De pratar mycket om färglära, vilket är bevisat att det stämmer. De arbetar med båda hjärnhalvorna, medan den vanliga skolan mest utvecklar den vänstra. Med detta menar jag att de lär med hela kroppen, vilket kan ta lite längre tid, men sitter så mycket bättre!

På Waldorfskolorna finns nästan ingen vandalisering! Detta på grund av att familjerna är så aktiva i skolans värld, att barnen får en ansvarskänsla.

Men, något som man måste väga in är att det är också bevisat att om man gått på Waldorf hela grundskoletiden, men sedan väljer ett "vanligt" gymnasium, är det fler elever som har svårt att ställa om sig till en undervisning helt anpassad efter enbart den vänstra hjärnhalvan. Så då ställer det högre krav på er föräldrar att finnas som stöd för barnen. Det bevisar inte att Waldorf är sämre, utan snarare att den vanliga skolan är enkelriktad.

Om det hade funnits, hade jag helt klart skolat in mitt barn på Waldorf-förskola. Sedan hade jag forskat runt lite om jag skulle fortsatt på grundskolan eller inte. Här kan det vara bra att höra lite med de andra föräldrarna på förskolan och även personalen.
    Men i förskolans värld - självklart! Hoppas du får plats!

• saran

ja min pojk går på waldorf, och vad gäller innehåll så sa föregående ganska mycket om det. Vill bara tillägga att det är väldigt få waldorf förskolor som tar emot barn under tre år. Jag gillar framförallt människosynen, regelbundenheten för det ger trygghet hos barnen, det är så stor skillnad på stämningen tycker jag i vanlig förskola vs waldorf det är lugnt och skönt helt enkelt, oftast små grupper, där vi går är det 10 barn och tre vuxna, få barn går dock heltid.

• lilla tessan

jag har gått på waldorf skolor och har både bra och dåliga erfarenheter.. (desutom har jag praktiserat som assistent korta tider)
    Det bra är väl att man känner sej mera med hela tiden och blir inte mobbad eller utanför på något sätt.
    Familjerna hittar på mycket tillsammans och man får lära sej mycket utav naturen och olika sätt att arbeta på.. inte bara det allra nyaste eller efter böcker..
    Det tråkiga är att dom är så väldigt långt före många skolor i arbetet så hoppar man rakt in kan det vara svårt att hänga med.. men att börja från början är helt okej..
    och sen kan man stöta på lite "udda" lärare som anser att dom är skogsmulle alt DiLeva-människa..
    fråga gärna om du vill veta lite saker.. vet ganska mycket om hur dom jobbar..
    skriv i gästboken eller så har jag msn tessan_lillan@hotmail.com

• Prozac

Är åxå nyfiken på hur det är, så jag PUFFAR lite här!

• MerenwenElanesse och Tristan
    Ja! det är en jättebra förskola & pedagogik!
    jag pluggar till barnskötare just nu & är ute på praktik i 5 veckor på en waldorfförskola!!!
    Det är helt UNDERBART!
    vbarje lärare har 5 barn som har ett eget mat/lekrum enda gången de träffar de andra 2 grupperna är på rasterna & efter mellis!
    detta gör så att barnen får mer utrymme & kan koncentrera sig mer på deras lek

Väldigt Bra!

Sedan är leksakerna väldigt FÅ allt är i trä, vbilar dockvagnar osv. förutom vissa dju r& dockor som är sydda eller uppstoppade!
    De har även mycket tyger som de kan bygag tält eller hus med eller ha maskerad!

Dessa barn har en sådan stor fantasi så det inte är sant!!! Räcka ut tungan
    MerenWen ♥ Walk The Line ♥
  • Krickeline

Vad kul att så många har positiva erfarenheter. Har planerat att flytta till en ort som har waldorförskola och waldorfskola, min lilla tjej börjar förskola till hösten. Och så har vi tittat runt lite och Nyköping verkar väldigt trevligt ställe att bo på... Waldorfskolan där heter Mikaeliskolan, nån som känner till den, eller deras förskola (Solgläntan)? Sökte på internet om den skolan och tyvärr var det som kom fram inte så positivt... Nu är det ju flera år tills hon börjar skolan men jag tänkte att om skolan är dålig kanske förskolan som hör till samma organisation också är det.

• Villebusen

Jag har praktiserat på olika förskolor bla waldolf och jag personligen gillade det inte!
    Om det var just DEN förskolan och DEN personalen det vet jag inte.
    Där jag var så sov de på fällar undra ur ergonomiskt det var?
    Maten... ja jag som är köttätare blev förskräckt att vegitarismen är så pass utbredd på så pass små barn. Självklart åt jag maten oxå men jag gillade den inte. Och äppelris till lunch? vad är det? De var ute mycket och det är ju bra. Men över det stora hela så gillade jag INTE den pedagogiken.

Svar på tråden Waldorfpedagagogik? Nån med erfarenhet?