• Anonym (didi)

Mirtazapin

Jag har sömnstörningar sen länge, min läkare vill inte skriva ut melatonin men eventuellt mirtazapin. Någon som har testat? Funkar dom för det?

• Svar på tråden Mirtazapin
  • lindalicious

Dom fungerade rätt bra för sömnen men jag var ju dåsig halva dagarna efter, gick upp i vikt pga ökad aptit, och depressionen blev inte bättre. Men sömnen, den funkade iaf :) Det är ju så individuellt också, kanske funkar den på alla punkter för dig och du inte alls blir seg dan efter osv. Lycka till!

Don't get mad, get even.
  • cameleon

För min del funkade dom till en början men sedan vande sig kroppen och jag blev inte trött.
    Åt dom i 3 år och gick upp 17 kilo (!). Nu är jag gravid och har slutat med dom och börjar redan tappa vikt.

Känner ingen skillnad när jag slutat med dom heller, alltså jag känner inte att jag behöver dom, det är ju skönt :)

• Anonym (didi)
    lindalicious skrev 2016-01-18 01:37:09 följande:

Dom fungerade rätt bra för sömnen men jag var ju dåsig halva dagarna efter, gick upp i vikt pga ökad aptit, och depressionen blev inte bättre. Men sömnen, den funkade iaf :) Det är ju så individuellt också, kanske funkar den på alla punkter för dig och du inte alls blir seg dan efter osv. Lycka till!

cameleon skrev 2016-01-18 07:37:33 följande:

För min del funkade dom till en början men sedan vande sig kroppen och jag blev inte trött.

Åt dom i 3 år och gick upp 17 kilo (!). Nu är jag gravid och har slutat med dom och börjar redan tappa vikt.

Känner ingen skillnad när jag slutat med dom heller, alltså jag känner inte att jag behöver dom, det är ju skönt :)

Men fy, jag är redan överviktig. Jag har tagit citalopram mot depp förut men nu är det sömnen som krånglar. Har småbarn så kan inte va dåsig dan efter. Har ni testat nåt annat som funkar?
  • Anonym (En som vet)
    Anonym (didi) skrev 2016-01-17 23:13:30 följande:

Jag har sömnstörningar sen länge, min läkare vill inte skriva ut melatonin men eventuellt mirtazapin. Någon som har testat? Funkar dom för det?

Mirtazapin är ingen sömntablett utan en antidepressiv. Är det sömnsvårigheter du har så bör du ifrågasätta varför du inte får en sömntablett eller lugnande istället för antidepp.
  • MajaMaria79

Mirtazapin är väldigt bra för sömnen och ger inte samma bieffekter som sömntabletter. 
    Jag har provat Mirtazapin och tyvärr gick jag också upp i vikt, 10 kg på 3 månader. Inte alls roligt, men jag mådde okej och sömnen fungerade bra. 

Sömntabletter däremot är svårt eftersom de som är bra också är beroendeframkallande. 
    Det finns några som inte är egentliga sömntabletter typ Propavan och Atarax, men som verkar lugnande och en del somnar på dem. Dessvärre blir man ofta ganska hang-over och är dåsig och off hela dagen efter. 

insomningstabletter, Typ Imovane är superbra, väldigt effektiva. Men man blir tillvand och då funkar de inte länge. Dessutom är de narkotikaklassade så man får bara recept på typ 10-20 åt gången. 

Min egen erfarenhet är att god sömnhygien (dvs tex att inte sova på dagen och att se till att man varit utomhus under dagen) hjälper bra och under svårare perioder kan man ha hjälp av insomningstabletter. Avslappningsövningar kan också hjälpa även om det kan kännas flummigt. 

• Anonym (hetsätning)

Visst, Mirtazapin är ingen sömntablett men jag har haft den ordinerad som det, att ta vid behov för bättre sömn. Det fungerade men jag stod inte ut med biverkning - jag återföll i hetsätning vilket jag har problem med ändå.

Nu har jag Propavan som sömntablett vid behov och det fungerar bättre. 

Jag har testat Melatonin också. Hade ingen effekt. Varken den direktverkande eller den med modifierad frisättning = circadin. Som jag förstått det fungerar det enbart om man har låg egen nivå av detta hormon.  

• Anonym (U)

Fick Mirtazapin mot sömnbesvär, skulle ta den typ en timme innan läggdags. Man blev sjukt trött och somnade fort. Så på det sättet hjälpte den mot att ligga vaken i timmar. Däremot fick jag mardrömmar och vaknade typ varannan timme. Ofta genomsvettig och mindes vad man drömt. Gick också upp i vikt, ca tio kilo på kort tid.

Läskiga var att det satt i under dagar/kvällar. Köra bil i mörker, gick knappt koncentrera sig och hålla ögonen öppna. Skitläskigt. Det där med aptiten. Blev matgalen, fick sug efter sånt jag vanligtvis inte ens tyckte om. Slutade efter en kort tid med dessa, visst hjälpte mot insomningsproblem men biverkningarna var inte värt det.

• cupcakemom

Har också provat mitrazepam mot sömnbesvär... Funkade kanon blev inte dåsig dagen efter om jag inte tog den för sent då kunde jag känna mig lite seg på fm... Däremot gick jag upp i vikt... Jag åt inte mer eller annorlunda än tidigare men gick upp ändå.. Suck... Alla säger att du åt mer... Nej det gjorde jag inte....

• Anonym (didi)
    Anonym (En som vet) skrev 2016-01-18 08:48:15 följande:

Mirtazapin är ingen sömntablett utan en antidepressiv. Är det sömnsvårigheter du har så bör du ifrågasätta varför du inte får en sömntablett eller lugnande istället för antidepp.

Jag har sömntabletter, Lergigan, men vaknar ändå tidigt varje natt och får inte sova ordentligt. Har vart så länge och det tär. Frågade efter melatonin men läkaren tyckte mirtazipan skulle vara bättre. Har varit nedstämd men vet inte om jag ska ge mig på antidepp igen. Så därför har det varit på tal och därför jag slänger ut frågan här.
  • Anonym (En som vet)
    Anonym (didi) skrev 2016-01-18 14:11:23 följande:

Jag har sömntabletter, Lergigan, men vaknar ändå tidigt varje natt och får inte sova ordentligt. Har vart så länge och det tär. Frågade efter melatonin men läkaren tyckte mirtazipan skulle vara bättre. Har varit nedstämd men vet inte om jag ska ge mig på antidepp igen. Så därför har det varit på tal och därför jag slänger ut frågan här.
    Okej. Jag skulle bett om Propavan i ditt fall. Det är en sömntablett som man tar två timmar innan läggdags och som man ska sova hela natten på. Insomningstabletter och så brukar vara effektiva vid insomningen, men då vaknar man gärna mitt i natten. Bättre med en tablett som gör dig "klubbad" om du förstår vad jag menar.
  • Anonym (didi)
    Anonym (En som vet) skrev 2016-01-18 14:25:10 följande:

Okej. Jag skulle bett om Propavan i ditt fall. Det är en sömntablett som man tar två timmar innan läggdags och som man ska sova hela natten på. Insomningstabletter och så brukar vara effektiva vid insomningen, men då vaknar man gärna mitt i natten. Bättre med en tablett som gör dig "klubbad" om du förstår vad jag menar.

Kan inte bli helt klubbad, ex atarax gör mig trött i flera dar, har små barn och då klarar jag inte ta hand om dom.
  • Anonym (En som vet)
    Anonym (didi) skrev 2016-01-18 22:30:44 följande:
    Kan inte bli helt klubbad, ex atarax gör mig trött i flera dar, har små barn och då klarar jag inte ta hand om dom.
    Gör atarax dig för trött en hel dag? Ja då låter det ju inte direkt som att du har superstora sömnproblem? Det är typ världens snällaste lugnande..

Jag undrar vad som är värst då.. Inte kunna sova eller att inte kunna ta hand om barnen.. ? Missförstå mig rätt.. Men hur bra hand har du om dem om du inte sover om nätterna?
  • MajaMaria79

Fast Propavan gör mig såsig och trög hela dagen efter. Altarax har jag inte provat. Jag menar, de sömntabletter som gör att man sover hela natten kan också göra att hela dagen efter är förstörd. Då är det inte mycket mening att ta dem, för trött och groggy blir man ju ändå, utan sömn. 

Sedan finns det självklart människor som de funkar utmärkt för, absolut. 
    Jag led/lider också av förtidigt uppvaknande på natten, men Imovan/Zopiklon gör ändå så att jag kommer  till ro och sover upp till sex timmar med god kvalitet, och visst det kan vara lite lite, men ändå långt mycket bättre än alternativet. 

• Anonym (hetsätning)

Att inte sova alls är farligt, i alla fall om det börjar handla om flera dygn helt utan sömn! Eftersom det kan utlösa psykos. Att känna av sömnmedlet dagen efter kan vara en dosfråga och påverkas av vilken tid på kvällen du tar preparatet. Testa om mindre mängd ändå har önskad effekt och att ta det tidigare om du känner av det dagen efter. Gäller förstås inte insomningstabletter! 

• Anonym (Atarax)

TS, be om Atarax. Inte beroendeframkallande

• Anonym (didi)
    MajaMaria79 skrev 2016-01-19 13:35:10 följande:

Fast Propavan gör mig såsig och trög hela dagen efter. Altarax har jag inte provat. Jag menar, de sömntabletter som gör att man sover hela natten kan också göra att hela dagen efter är förstörd. Då är det inte mycket mening att ta dem, för trött och groggy blir man ju ändå, utan sömn. 

Sedan finns det självklart människor som de funkar utmärkt för, absolut. 

Jag led/lider också av förtidigt uppvaknande på natten, men Imovan/Zopiklon gör ändå så att jag kommer  till ro och sover upp till sex timmar med god kvalitet, och visst det kan vara lite lite, men ändå långt mycket bättre än alternativet. 

Ja, det är en avvägning. Jag hade varit glad med sex timmar per natt. Jag använder stilnoct ibland, är det som imovan? Den hjälper mig bara att somna men inte så jag sover länge.
  • MajaMaria79

Zopiklon och Stilnoct är ganska lika men inte alldeles lika. Så det kan ändå vara meningsfullt att prova Zopiklon. 

• Anonym (didi)
    MajaMaria79 skrev 2016-01-20 11:57:50 följande:

Zopiklon och Stilnoct är ganska lika men inte alldeles lika. Så det kan ändå vara meningsfullt att prova Zopiklon. 

Tack för tipset, ska kolla med läkaren.

Efter allt prat om atarax var jag tvungen att testa en igen och nu minns jag! Jag blir väldigt dåsig och yr men sover inte nödväntigtvis bra på dom. Effekten är således enbart frustrerande och gör mig orolig. Innan jag fick barn kunde jag sova bra med atarax men med barn har jag en ständig känsla av att jag måste kunna vara redo och då blir effekten motsatt. Inte alls lugnande och sövande.
Svar på tråden Mirtazapin