• Krickeline

Bor du i Nyköping, Gnesta eller Järna?

Vårt första barn ska börja förskola till hösten och vi funderar på att flytta till en mindre ort på pendlingsavstånd från Stockholm (vill jobba kvar på nuvarande jobb)
    Det känns inte längre lockande att bo i stan sen vi fått barn, vill ha lugnare tempo och renare luft och allt sånt där...
    Funderar på någon av orterna i rubriken. Bor du där med barn? Hur trivs ni? Vi tror vi skulle trivas på en mindre ort men vill gärna höra andras erfarenheter. Är det lätt att komma som nyinflyttad till ett ställe där alla reden känner alla? Är det saker ni saknar som inte finns där? Andra plus och minus ni vill berätta om?
    Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Bor du i Nyköping, Gnesta eller Järna?
  • bubbli

Nyköping e perfekt!! Nu har jag ju bara erfarenhet av min lilla 2månaders plutta,men jag kan ju se tillbaka när jag var liten..
    Det är jättelätt att pendla till större städer om man skulle vilja,staden är liten men jättemysig o alla butiker man "behöver" finns här...och på sommaren är det ju helt kalas!!
    Att sitta nere i hamnen o äta glass o titta på båtarna,finns det nåt bättre?! nu blir jag helt lyrisk,känner jag..hihi..men ärligt,det finns inget bättre ställe för en unge att växa upp i..!!

• Sanna02

Hej!
    Jag bodde i södertälje innan jag hittade kärleken och hamnade i Oxelösund (det ligger ca 2mil från Nyköping)
    Visseligen har vi SSAB här men Oxelöäsund ligger ju vid havet så här är luften frisk och härlig.
    Jag trvis jätte bra här och vill inte flytta härifrån.

• bubbli

ja,just det...oxelösund är ju åxå bra!! det är nog lättare att hitta lägenhet/hus där åxå!

• Sanna02

Ja här är det inte så himla dyrt att hitta lägenheter/hus/radhus...

• Krickeline

Aha, Oxelösund känner jag inte till. Låter fint det med. Går det direkttåg till Sthlm därifrån? Maken vill gärna försöka pendla till jobb i Sthlm. Jag också tills jag hittar annat jobb närmare.

• bubbli

nepp,då får du nog bo i nyköping....!

• bubbli

alltså,man kan ju ta bussen från oxelösund in till nypan(nyköping!) om man ska pendla..tar ju bara en halvtimme..

• Krickeline

Vet du om det är många som gör så, bor i Nyköping och dagspendlar till Stockholm?
    Åh, jag blir så sugen på att flytta. Som det är nu bor vi i en förort och jag tycker det är sååå tråkigt här.

• bubbli

det är jättemånga som gör så,tillomed Anna Lind gjorde ju det på sin tid...!
    det är ju jätteenkelt,tåget tar en timme ganska exakt....och det går hur många tåg som helst,utom på kvällarna...

• Krickeline

Vi var och tittade på ett hus i Nyköping nyligen faktiskt, jättefint var det fast lite för dyrt tyvärr. Men vi letar vidare. Tycker det är en så fin stad! Bubbli, är det så litet att man får känslan av att alla känner alla? Och i så fall, är det bra eller dåligt, jag menar blir det tryggt och trivsamt? Eller är det så att det blir en massa skvaller och sånt? Har aldrig bott i en småstad så jag försöker sätta mig in i hur det skulle vara. Tror nog att jag skulle trivas bra!

• bubbli

neh,inte är det SÅ litet...vill man vara anonym så är det inget problem...och skulle man vilja ha massa kompisar så är det heller inget problem..du märker ju hur supertrevliga vi är här!

• Krickeline

Jaaa!
    Förresten råkar du känna till något om Waldorf-förskolan eller -skolan som finns där? Min lilla tjej ska börja dagis till hösten och vi har läst en massa om olika pedagogiker och kommit fram att vi gillar Waldorf. Och I Nyköping finns ju både en sån förskola och grundskola. Känner du nån som gått i skolan där eller har sina barn på förskolan?
    Eller har du hört något (bra eller dåligt) om dessa skolor?

• bubbli

neee..det enda jag vet är att skolan är jättefin..
    förskolan har jag ingen aning om,tyvärr...!

Svar på tråden Bor du i Nyköping, Gnesta eller Järna?