• Anonym (Sjuk)

Imodium? Diarré av antibiotika

Har världens diarré pga en antibiotika kur. Har suttit på toa hela morgonen. Har barn hemma och kan inte sitta på toa hela dagen, så i ren panik tog jag två imodium. Läste sen att man inte skulla ta såna typer av läkemedel när man har diarré pga antibiotika.

Gjort är ju gjort. Men varför får man inte ta imodium i såna fall? Är det jättefarligt?

Vet inte hur jag ska kunna ha det såhär kuren ut i 7 dagar till. Får flytta in på toan!

• Svar på tråden Imodium? Diarré av antibiotika
  • Karpalo

Köp mjölksyretabletter från apoteket, det hjälper magen/tarmen att skyddas lite mot ab:n.

• Fia 28

Kanske imodium motverkar antibiotikan eller nåt, vet inte. Men ta mjölksyretabletter och/eller drick Proviva.

• Presens

Prata med 1177 elller läkemedelsrådgivningen. Du kanske behöver byta antibiotika sort. Ska du ha det så här många dagar blir du uttorkad annars och får andra problem. 

• fossilet

Man 56. Min mage gick på räls i tjugo år. Fick så en dunderkur antibiotika mot TWAR feb 2015. Fick diarre som satt i till aug - handikappande (tack immodium!). Så var jag på fjälltur och åt härsken Mountainhouse frystorkat - blev bra i magen! Bra höst men fick en annan antibiotikakur - fyra dagar - i dec samma år. Diarre igen! Den satt i till aug 2016 då Danone Aptivia-yougurt kom in i mitt liv! Blev bra direkt! Innan hade jag provat Verumfil och apotekets hela probiontutbud i pillerform utan resultat. Nu äter jag bara den gamla vanliga maten igen :)

Svar på tråden Imodium? Diarré av antibiotika