• Lottis76

Kub- test?

Hur tänker ni kring Kubtest?
    När vi utförde kub- testet fick vi siffrorna 1.171 det vills säga högrisk. Trots att vi blev rekommenderade fostervattensprov avböjde vi det, dels på grund av ett tidigare missfall. Under resterande  del av graviditeten var det en del oro men en frisk flicka föddes tillslut. Vad har ni andra för erfarenheter kring KUB?

• Svar på tråden Kub- test?
  • Sommarmalva

Var det högrisk för Downs syndrom eller de andra trisomierna? Hade jag fått högrisk för de andra två hade jag nog gjort fostervattenprov, tror jag, eftersom de barnen inte lever länge. Downs syndrom hade jag inte brytt mig om. De är lika mycket värda som andra barn, anser jag.och jag skulle inte riskera missfall för att få reda på det. Fast det är så svårt att säga när man inte varit där. Men så tänker jag just nu.

• Lottis76

Det var hög risk för down syndrom. Jag undrar hur tillförlitligt testet egentligen är då flera jag känner har fått högrisk och barnen fötts friska.

• Anonym (Nipt)

Jag har hört liknande, vet minst två nära vänner som fått hög risk på kub och gått vidare med fostervattensprov som inte visat på några avvikelser. Man undrar ju såklart om det är lika omvänt? Att man inte ser något på kub och sedan föder ett barn med avvikelse.

Vi valde att göra ett ultraljud för att kolla av nackspalten men skippade blodprovet. Tog ett så kallat nipt-test, vilket har mycket högre säkerhet än kub (ca 99 %) på de vanligaste trisomierna.

Svar på tråden Kub- test?