• Sannas990

HCG

Hej,

Är det någon som vet om man kan ha lite HCG i blodet utan att det varit nån graviditet (även ofullständig sådan)? Inga medicinintag och inga cystor enligt VUL..!

• Svar på tråden HCG
  • Sannas990

Fick veta det idag av min läkare som sa det till mig. Hade under 5 i blodet så inte gravid men massor med symtom. Han sa att jag skulle avvakta 3 mån om mensen inte kom och komma tillbaka isf. Till saken hör att mensen är 24 dgr sen och jag har ont i magen, ilar på höger sida och för en timme sen kom lite blodblandad flytning. Har dessutom haft fler symtom och 37,5 i 6 veckor jfr med "vanliga 36,3" Läkaren sa att det inte var gynekologiskt och blev typ sur när jag frågade varför jag alls hade HCG i blodet... Det bildas väl av ett foster? Han misstänkte utomkveds först men nu sitter man här orolig och har ont och blir typ inte trodd... Därför undrar jag om man kan ha HCG utan att det överhuvudtaget varit nåt foster? Kanske nåt som typ fastnat och dött eller jag vet inte...

• Pimpinellan

Det är extremt ovanligt att vara gravid och det inte ens syns på blodprov så pass sent som du nu hade varit om du är gravid. Under 5 räknas som helt normalt som inte gravid-man måste inte vara på 0. Du får gå till en annan gynläkare.

• Sannas990

Jo jag vet att under 5 räknas som icke gravid för det är ju ett referensvärde och ligger man där så är det inget normalt/friskt som har överlevt/överlever. Förstår bara inte ekvationen att man kan ha mer än 0 om det aldrig skett någon befruktning, man kan väl inte producera HCG om man aldrig haft nåt foster? I så fall vore jag väldigt tacksam om någon kunde visa mig vart det står. Kanske skulle det förklara saken och hur jag mår om man fått ett tidigt missfall som inte bara kommit ut ännu... Är förbryllad.

• Långbenopluto
    Sannas990 skrev 2016-01-18 20:39:11 följande:

Jo jag vet att under 5 räknas som icke gravid för det är ju ett referensvärde och ligger man där så är det inget normalt/friskt som har överlevt/överlever. Förstår bara inte ekvationen att man kan ha mer än 0 om det aldrig skett någon befruktning, man kan väl inte producera HCG om man aldrig haft nåt foster? I så fall vore jag väldigt tacksam om någon kunde visa mig vart det står. Kanske skulle det förklara saken och hur jag mår om man fått ett tidigt missfall som inte bara kommit ut ännu... Är förbryllad.

Äter du några mediciner som kan ge detta resultat?
  • Sannas990

Nej och hade inte haft någon cysta heller! De såg bara en något förtjockad slemhinna och att jag haft ÄL men det kom aldrig nån mens. Det är ju också förbryllande, vart tog det vägen lixom...en ägglossning utan mens låter ju inte helt vanligt.

• Långbenopluto

Jag hittade via google:

Mellan 5-25 kan ibland bero på att det befruktade ägget relativt nyligen kläckts ur sitt skal (hCG börjar utsöndras i och med det och blir mätbart) men ännu inte fäst ordentligt i livmodern. Kan också vara en så kallad biokemisk graviditet, där det befruktade ägget kläckts men inte lyckats få fäste och är på väg att stötas ut men där rester av det hCG som utsöndrats fortfarande finns kvar och är mätbart

• Sannas990

Ja, ok då ska det alltså vara ett befruktat kläckt ägg då för att det ska bli något HCG, tack Skämt åsido så får jag väl avvakta att jag börjar blöda då eller får mer ont och isf besöka gyn igen för nåt borde ju hänt även om det inte gick vägen förstår man det som av det du hittade på Google..

• Pimpinellan

Jag har bevisligen inte varit gravid och haft både 2 och 3 i hcg. Man får inte äl utan mens ifall man inte är gravid, men för att veta om man haft äl måste man ha tagit progesteronprov. I v.5 ska hcg vara långt över 1000.

• Sannas990

Men på VUL kan man se om ägglossning skett, de sa de till mig den 27 december när jag var på gyn första ggn pga smärtor. Ingen mens ännu iaf, men den kommer väl då. Låter iaf märkligt tycker jag att producera HCG även om det är under 5 utan att det blivit nån graviditet som avbrutits då såklart... För mig går ekvationen inte ihop och jag har inte lyckats läsa det någonstans heller.

• Cyanea

hCG kan produceras av hypofysen. Då har man oftast väldigt låga nivåer i kroppen, mycket lägre än vid graviditet (det är därför man anser att nivåer under 5 kan anses normalt). Så vitt jag vet är det inget direkt farligt eller så. Är det en graviditet ska det öka kraftigt, så det låter tyvärr som att dina nivåer inte beror på det. 

Så vitt jag vet bör man kontrollera mer än en gång i cykeln om ägglossning skett, det har i alla fall jag fått göra när jag gjort sådana undersökningar. Kanske är det så att det inte var någon ägglossning ändå? 

Hoppas det löser sig snart så du slipper gå omkring och oroa dig. Lycka till! 

Svar på tråden HCG