• Romantik

    Duscha utan plåster + tejp som ser ut att sitta fast...

    Tog mod till mig och tog av plåstret igår, två veckor efter snittet. Allt ser jättefint ut men är lite torkat blod under tejpen (steri strips) och min man tkr det ser ut som de liksom fastnat i blodet - inte i snittet för då hade det ju varit infekterat vid det här laget (?!?). Men räcker det att jag duschar imorgon så ordnar det sig med fastsittandet? För har förstått att jag inte ska dra bort tejpen om den inte lossnar av sig själv?

    Är så himl kinkig och lite äckelmagad med snittet, kan knappt tänka på att duscha utan plåster utan att jag ryser och mår lite illa. Även om jag rationellt förstår att det har gått två veckor och det översta lagret definitivt är stängt och "läkt" nu...

    Skulle vara jättetacksam för svar från andra oavsett om ni tyckt det varit jobbigt eller ej att duscha utan plåster, eller hur jag ska göra med tejpen...

  • Svar på tråden Duscha utan plåster + tejp som ser ut att sitta fast...
  • Ellie

    Ja, stripsen kommer ramla loss när de blir blöta (precis som du säger - torkat blod som blir vått och försvinner sedan). Kanske inte alla på en gång, men det är bara att låta dem vara tills de släpper.

  • Romantik
    Ellie skrev 2016-01-18 21:45:25 följande:

    Ja, stripsen kommer ramla loss när de blir blöta (precis som du säger - torkat blod som blir vått och försvinner sedan). Kanske inte alla på en gång, men det är bara att låta dem vara tills de släpper.


    Så jag behöver inte vara minsta rädd för att duscha egentligen? Allt är stängt?!?
  • hundtok

    Ingen fara att duscha! Kom bara ihåg att sätta på en tejpremsa över hela såret efteråt. Viktigt att ha det tejpat i ett par månader för att få ett fint ärr! Kirurgtejp är bra.

  • Ellie
    Romantik skrev 2016-01-18 22:00:16 följande:
    Så jag behöver inte vara minsta rädd för att duscha egentligen? Allt är stängt?!?
    Ja, det är stängt och inget kommer öppna sig av en dusch :)
  • Romantik
    hundtok skrev 2016-01-18 22:18:19 följande:

    Ingen fara att duscha! Kom bara ihåg att sätta på en tejpremsa över hela såret efteråt. Viktigt att ha det tejpat i ett par månader för att få ett fint ärr! Kirurgtejp är bra.


    Tejpa även om alla steristrips inte faller av?

    Tycker detta är så orimligt obehagligt, och hoppas så att teet blir bra utan överhäng, just nu verkar det som det kan bli lite häng även om jag hade liten mage, inte gick upp mkt och var smal innan...
    Ellie skrev 2016-01-18 22:19:34 följande:

    Ja, det är stängt och inget kommer öppna sig av en dusch :)


    Har lite för stor noja ang infektioner och sådant - därför jag tycker det här med ett operationssår är så obehagligt tror jag...men får väl ta dig och all annan info på orden och försöka tänka på att inget kommer öppna sig och ramla ut:/ x)
  • Fiorenza

    Duscha på du, och låt tejpbitarna sitta tills de börjar lossna av sig själva. mina lossnade ett par i taget under ungefär en veckas tid.

    Jag vågade inte tejpa direkt över ärret så tidigt (bara noja i mitt eget huvud, men det kändes läskigt) utan hade sterila förband som byttes regelbundet eftersom det läckte lite i början. Tejpade sen i några veckor bara, men ärret är ändå nästan osynligt nu efter 5,5 månader.

  • Losan

    Jag hade bara plåster de första tre dagarna sedan utan... mitt ser jättefint ut såhär 6 månader efter. 

  • Februari16

    Jag snittades för 12 dagar sedan och hade bara förband de första 5 dagarna. Hade agraffer som togs på sjunde dagen och nu har jag inget över såret överhuvudtaget. Det ser redan jättefint ut och det bästa för sårläkningen är ju om det får lufta

Svar på tråden Duscha utan plåster + tejp som ser ut att sitta fast...