• Anonym (Ts)

Gymma på friskis och svettis?

Jag måste verkligen komma igång med träning för hälsans skull. Har väldigt lite erfarenhet av gym, känner mig obekväm och udda där och vet inte hur jag ska bete mig eller träna. Men nu måste jag som sagt ta tjuren vid hornen och börja.

Kollar alternativ och hittar friskis och svettis nära mitt jobb. Hur är deras gym? Det är avsevärt billigare än många andra, är de också sämre? Skulle vilja ha hjälp av en personlig tränare till en början, är de bra på friskis?

• Svar på tråden Gymma på friskis och svettis?
  • DevilsDaughter

Här där jag bor tycker jag att de är bra.. Gå på soft i början för att känna lite hur mkt du orkar i början. Kan rekommendera Core!

• Anonym (Trivs!)

Jag trivs superbra på friskis. Jag tränar en massa olika gruppträningspass, men man kan boka in genomgång av gymmet också om man inte vet så mycket om träning vilket är bra :) Personlig tränare vet jag inte, inte haft någon. Tycker gruppträningarna är bra för där får man mycket stöd och hjälp om man behöver.

• Anonym (Ts)

Kommer inte köra gruppträning, det är gym som gäller. Trivs inte alls att träna i grupp. Helst springer jag ensam i mörkret men dels så behöver jag träna överkroppen också, och dels vill jag inte springa på vintern. Gym känns jobbigt men kan kanske vara överkomligt.

• Stolt Farsa

Jag tränar på friskis och svettis och tycker det är jättebra. Jag har en anläggning som också ligger nära mitt jobb vilket är bra eftersom träningen ofta blir av. Ligger gymmet långt bort så finns det ju risk att man väljer att strunta i det vissa dagar.

De har oftast bra maskiner och bra pass i olika former. Jag rekommenderar verkligen den gymmet. Lycka till!

• Anonym (Ts)

Vad är det för typ av människor på gymmet på friskis? Har tittat in på några andra gym och sett en massa jättebiffiga killar i 20-årsåldern typ. Kanske lite överdrivet men kände mig helt off där och flydde typ. Är det lite mer varierat på friskis? Typ nybörjare och äldre och tjejer och så?

• Ellaria
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-18 20:55:30 följande:

Vad är det för typ av människor på gymmet på friskis? Har tittat in på några andra gym och sett en massa jättebiffiga killar i 20-årsåldern typ. Kanske lite överdrivet men kände mig helt off där och flydde typ. Är det lite mer varierat på friskis? Typ nybörjare och äldre och tjejer och så?

Det beror ju helt på var du bor och vilken anläggning. På "mitt" friskis har vi allt från 80-åringar (gympa soft!), superbiffar (hänger i gymmet sex timmar om dagen), helt otränade (10 minuter på cross trainern i månaden) till supervältränade kvinnor i 40-årsåldern. Helt blandat.
    You know nothing, Jon Snow
  • Anonym (Ts)
    Ellaria skrev 2016-01-18 21:01:07 följande:

Det beror ju helt på var du bor och vilken anläggning. På "mitt" friskis har vi allt från 80-åringar (gympa soft!), superbiffar (hänger i gymmet sex timmar om dagen), helt otränade (10 minuter på cross trainern i månaden) till supervältränade kvinnor i 40-årsåldern. Helt blandat.

Det är ett friskis i Stockholms innerstad.
  • Anonym (Yay)

Ja varierat m folk. Prestationsfritt. Tror din ångest släpper när du kommit in i träningen.

• Mrs Green
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-18 21:04:24 följande:
    Det är ett friskis i Stockholms innerstad.
    Vilket är det? Jag har varit på flera. Alla är trevliga och det är väldigt blandat med folk och avslappnad stämning. Men lokalerna och utrustningen varierar ju lite. Jag har inte testat deras PT men det finns flera sätt att få hjälp, t.ex instruktion i liten grupp för nykomlingar (kostar inget förutom träningskortet).
  • Anonym (Ts)
    Mrs Green skrev 2016-01-19 10:59:11 följande:

Vilket är det? Jag har varit på flera. Alla är trevliga och det är väldigt blandat med folk och avslappnad stämning. Men lokalerna och utrustningen varierar ju lite. Jag har inte testat deras PT men det finns flera sätt att få hjälp, t.ex instruktion i liten grupp för nykomlingar (kostar inget förutom träningskortet).

Sveavägen är närmast men mäster samuelsgatan funkar också.
  • Mrs Green
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-19 11:37:49 följande:
    Sveavägen är närmast men mäster samuelsgatan funkar också.
    Ok, Sveavägen har jag inte varit på, men det är säkert också bra som de andra :)
  • Sansa Snark

I Stockholm är F&S-gymmen i allmänhet fräscha och har bra utrustning. Ett problem tycker jag är att det kan vara väldigt mycket folk där i perioder, blir kö till maskiner, kö till duschen.... 

• Jasi

Jag tränade på Friskis och Svettis i Stockholms innerstad förut men ruttnade tillslut på att det.  Alltid överfullt i gymmet och kö till varenda maskin och ingen som brydde sig om att torka av svetten efter sig.
    Jag kunde knappt köra 10 min uppvärmning på en konditionsmaskin innan någon knackade mig på ryggen och sa att tiden var ute. Överfullt i omklädningsrummet och många med vassa armbågar och långa fingrar som hade svårt att skilja på mitt och ditt.  Passen var ofta överfulla då folk som ej hade platsbiljett smög sig in. Alltid fanns det någon jävel som tagit på sig otvättade träningskläder och spred sin jästa svettdoft i lokalen.

• isolande
    Jasi skrev 2016-01-19 13:51:28 följande:

Jag tränade på Friskis och Svettis i Stockholms innerstad förut men ruttnade tillslut på att det.  Alltid överfullt i gymmet och kö till varenda maskin och ingen som brydde sig om att torka av svetten efter sig.
    Jag kunde knappt köra 10 min uppvärmning på en konditionsmaskin innan någon knackade mig på ryggen och sa att tiden var ute. Överfullt i omklädningsrummet och många med vassa armbågar och långa fingrar som hade svårt att skilja på mitt och ditt.  Passen var ofta överfulla då folk som ej hade platsbiljett smög sig in. Alltid fanns det någon jävel som tagit på sig otvättade träningskläder och spred sin jästa svettdoft i lokalen.

Hahaha, vad är det med folk som inte verkar tvätta sina träningskläder?! NÅNSIN? Vet många framförallt män som luktar så FRUKTANSVÄRT illa på gymmet (tränar på SATS Odenplan i Stockholm). Så ska man sätta sig i samma maskin som Anders som inte verkat torkat av sig efter att han gjort nr två på toa..... Vissa luktar dels gammal pungsvett, andra gammal frän svettlukt och en tredje bakfylla. Tvätta er liksom....Kräks

Däremot har vi ingen som knackar en på axeln efter 10 min och jag har inte blivit av med något under de snart 20 år jag tränat där Glad. Fullt i omklädningsrummen ibland på sen em, men inte så det stör tycker jag.
Svar på tråden Gymma på friskis och svettis?