• Tecum

Bok bättre än film!

Vi var och såg En man som heter Ove häromdan. Den var väl...okej. Och så är det ju, boken är alltid bättre än filmen, En filmad bok blir aldrig bättre än okej, tyvärr är de oftast pinsamt dåliga.

Har ni något exempel på motsatsen, filmen är lika bra eller bättre än boken?

Finns det något konstnärligt eller kulturellt värde i att filma en bok, eller är enda syftet att tjäna pengar?

• Svar på tråden Bok bättre än film!
  • FruNyfiken

Nej, tyvärr. Jag tycker också att böckerna är bättre än filmerna.
    Jag tror att det beror på att man genom att läsa boken först, bygger upp en egen bild av boken.
    Däremot har jag sett filmer, utan att ha läst boken först, och tyckt att filmen varit bra.

• Mälaröbo

Vet att jag har ett par undantag, tex tycker jag att Bröderna Lejonhjärta och Ronja åtminstone är lika bra.

• BCH52

Den långa flykten av Richard Adams. Det är den enda gång jag har tyckt att filmen gav mer än boken.

• Ohohoj

Just de böckerna är bättre än filmerna. Men aldrig att Beck-böckerna är bättre än filmerna, t ex.

• Aniiee

Nä, det är ont om filmer som är bättre än böckerna.  Watership down, håller jag med om. Finns kanske några till, jag ber att få fundera.

Ohohoj skrev 2016-01-18 20:30:12 följande:

Just de böckerna är bättre än filmerna. Men aldrig att Beck-böckerna är bättre än filmerna, t ex.

Beror väl på vad du menar. De 7 böckerna som filmatiserats (räknar inte Terroristerna/Stockholm Marathon) är bättre än deras filmversion, men det finns många fler Beck-filmer än det finns böcker, så där kan man inte göra den jämförelsen. Klar att filmer är bättre än böcker som inte existerar.

Finns det något konstnärligt eller kulturellt värde i att filmatisera böcker?

ABSOLUT! Särskilt kulturellt.

Jag vet inte hur många ungar/unga vuxna som börjat läsa efter de sett en film (inte bara den boken, då). Jag har kontakt med säkert ett hundratal, både på filmforum, bokforum och rent personligen. För att inte tala om att jag minns den stora fantasy-bok-boomen efter en viss liten trilogi gick upp på bio..... kan de ha varit snart 15 år sedan? Plus den där andra barnboks-serien som plötsligt fick massor av ungar att läsa, och så vet jag en TV-serie, som gått några år nu, som fått en hel drös ffa unga vuxna att läsa.

Sen var det säkert inte det filmskaparna var ute efter, att folk skulle läsa böcker, men det är en sidoeffekt, särskilt nu för tiden, med internets hjälp, där information utbyts snabbt. Massor av filmer som man inte ens visste var baserade på böcker, "värvar" bokläsare idag. 
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Voodoodoll

American Psycho är en riktigt dålig bok men bra film. Annars kommer jag inte på en enda.

• BunY

Shutter Island är lika bra som film. Typ enda jag läst där filmen följer boken och inte lägger till eller förändrar något

• Tisse

Sagan om ringen triologin.

Visst finns det mkt i böckerna som inte kommit med i filmerna men på det stora hela är filmerna bättre..

• Tecum
    FruNyfiken skrev 2016-01-18 19:20:30 följande:
    Nej, tyvärr. Jag tycker också att böckerna är bättre än filmerna. Jag tror att det beror på att man genom att läsa boken först, bygger upp en egen bild av boken. Däremot har jag sett filmer, utan att ha läst boken först, och tyckt att filmen varit bra.
    Så är det, böcker är mer detaljerade och breda och man bygger upp en egen bild i fantasin. När sen filmen kommer tycker man att det saknas en massa och att karaktärerna inte är som man föreställt sig dem.

Böcker är till för folk med fantasi, film är till för folk utan fantasi...
  • Tecum
    Tisse skrev 2016-01-18 21:07:06 följande:
    Sagan om ringen triologin.
    Visst finns det mkt i böckerna som inte kommit med i filmerna men på det stora hela är filmerna bättre..
    Håller inte med! Ett typexempel på där böckerna är ljusår före filmen. Den första är okej, de andra är bara en massa krigande.
Svar på tråden Bok bättre än film!