Nä, det är ont om filmer som är bättre än böckerna. Watership down, håller jag med om. Finns kanske några till, jag ber att få fundera.
Ohohoj skrev 2016-01-18 20:30:12 följande:
Just de böckerna är bättre än filmerna. Men aldrig att Beck-böckerna är bättre än filmerna, t ex.
Beror väl på vad du menar. De 7 böckerna som filmatiserats (räknar inte Terroristerna/Stockholm Marathon) är bättre än deras filmversion, men det finns många fler Beck-filmer än det finns böcker, så där kan man inte göra den jämförelsen. Klar att filmer är bättre än böcker som inte existerar.
Jag vet inte hur många ungar/unga vuxna som börjat läsa efter de sett en film (inte bara den boken, då). Jag har kontakt med säkert ett hundratal, både på filmforum, bokforum och rent personligen. För att inte tala om att jag minns den stora fantasy-bok-boomen efter en viss liten trilogi gick upp på bio..... kan de ha varit snart 15 år sedan? Plus den där andra barnboks-serien som plötsligt fick massor av ungar att läsa, och så vet jag en TV-serie, som gått några år nu, som fått en hel drös ffa unga vuxna att läsa.
Sen var det säkert inte det filmskaparna var ute efter, att folk skulle läsa böcker, men det är en sidoeffekt, särskilt nu för tiden, med internets hjälp, där information utbyts snabbt. Massor av filmer som man inte ens visste var baserade på böcker, "värvar" bokläsare idag.