• Anonym (Ledsen)

Min bästa vän dog.

En av mina bästa vänner dig för några dagar sedan. Fick reda på det idag. Är rätt rak på sak men vet inte riktigt vad jag ska säga. Någon som kan säga några tröstande eller kloka ord? Hon tog självmord och vi skulle båda fylla 15.

• Svar på tråden Min bästa vän dog.
  • Anonym (Beklagar verkligen)

Men herregu. Vad tråkigt att läsa... Visste du att hon mådde dåligt? Jag beklagar sorgen... Vet inte vad mer man kan skriva..

• En god vän

Vet du vad som föranledde hennes självmord? Varför mådde hon överhuvudtaget dåligt?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Beklagar verkligen) skrev 2016-01-18 20:54:50 följande:

Men herregu. Vad tråkigt att läsa... Visste du att hon mådde dåligt? Jag beklagar sorgen... Vet inte vad mer man kan skriva..

En god vän skrev 2016-01-18 20:55:18 följande:

Vet du vad som föranledde hennes självmord? Varför mådde hon överhuvudtaget dåligt?

Ja, jag visste att hon mådde dåligt. Hon har mått dåligt i flera år, och jag hsr hjälpt henne så gott jag kan. Har flera gånger pratat henne ur att göra dethär innan, men vi pratade tyvärr inte så mycket de senaste månaderna tyvärr... Hon hade ingen specifik anledning att må dåligt, man behöver inte det... :(
  • En god vän
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-01-18 21:04:23 följande:

Hon hade ingen specifik anledning till att må dåligt, man behöver inte ha det.

Ändå så himla tragiskt!
  • Teresa 914

Hej

Beklagar verkligen din sorg. Det är både sorgligt och hemskt . Jag är såpass gammal att jag hunnit mista många, alla mina mor och farföräldrar och några släktingar. Men hemskaste var nog då min mans kompis tog livet av sig. Att ta adjö av någon som var gammal och skröplig på en begravning är jobbigt på sitt sätt men naturligt också. Men hans begravning... Den var hemsk.

Vet detta: det är väldigt vanligt att de slutar prata om sitt mående innan, det kan till och med hända att de verkar må bättre precis innan.

Det var inte ditt fel. Jag skuldbelade mig massor efteråt. Hade jag sett mer, frågat mer osv. Men jag har också varit deprimerad. Jag vet hur det tillståndet förvrider tankarna. Man är inte sig själv då och det är nästan omöjligt att tänka klart.

Vet också att det är viktigt att du tar hand om dig själv nu. Se till att sova tillräckligt. Ät mångsidigt, motionera och prata med tex kuratorn på skolan. Undvik alkohol om du inte redan gör det (då man sörjer är man mer sårbar och utvecklar lättare missbruk). Hitta ditt sätt att sörja. Vissa för ljus till graven, besöker platser som var viktiga, borrar ner ansiktet i en tröja som den personen bar, man kanske målar, komponerar musik, skriver dikter.

Kram på dig

Svar på tråden Min bästa vän dog.