• Anonym (Stina)

Flytta till Åland? Hjälp!

Jag har funderat på att flytta till Åland. Jag har faktiskt aldrig ens varit där förut, men det är i princip det enda stället man kan få jobb på som svenskspråkig i Finland utan att kunna flytande finska (jag är finlandssvensk).

Är det nån här som bor eller har bott på Åland? Jag flyttar i så fall från en kommun med ca 6500 invånare, så det där med att det är "dött" lär jag inte ha problem med. Saknar man en riktig stad kan man väl bara ta båten över till Stockholm en dag. Jag är förälskad i skärgården och njuter av att ha naturen nära, så jag tror Åland skulle passa mig fint.

Jag vill veta allt från er som bott på Åland eller varit där en längre tid! Plus och minus o.s.v, enligt er?

• Svar på tråden Flytta till Åland? Hjälp!
  • Yoker

Jag har inte bott på Åland, men har sommarjobbat där. Tycker det är ett underbart och mysigt ställe med jättefin natur, men det är tveksamt om jag skulle vilja bo där på heltid. Det är ett lite annorlunda liv i ett så litet samhälle.. Å andra sidan, är du uppväxt på ett ställe med 6500 invånare kanske det inte är ett problem. Jag fick uppfattningen av att ålänningarna gillar att hålla sig för sig själva lite, det är den där "alla känner alla"-mentaliteten. Och flyttar det in okända utifrån kan det kanske vara svårt att komma in i gemenskapen.

Svar på tråden Flytta till Åland? Hjälp!