• Anonym (Måste veta nu)

Hur länge finns ens sjukjournal kvar?

Jag gick på ett sjukhus jag bara har varit på den enda gången för 17 år sen. Jag undrar om min journal hos dom finns kvar och kopplat till mitt namn på något sätt? Det är i samma region som mina andra läkare och vårdkontakter men inte mitt vanliga sjukhus. Rensas gamla journaler bort eller finns det kvar än tror ni? Jag var alltså där en gång för 17 år sen.

• Svar på tråden Hur länge finns ens sjukjournal kvar?
  • Anonym (Hej)

Du kan spärra delar av journaler. Googla. Mediciner syns men inte mer. Spärra också så enbart en enhet ser det o inte alla. Min dator är knäpp, går ej skriva.

• Anonym (Måste veta nu)

Men gallras ens journal aldrig ur? Finns hela journalen kvar årtionde efter årtionde? Det låter ju märkligt om dom aldrig tar bort gammal skåpmat.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Måste veta nu) skrev 2016-01-18 22:59:58 följande:

Men gallras ens journal aldrig ur? Finns hela journalen kvar årtionde efter årtionde? Det låter ju märkligt om dom aldrig tar bort gammal skåpmat.

Vet inte. Kolla m dem. Tror tex socialen behöver infon :D :)
  • Anonym (Måste veta nu)
    Anonym (Hej) skrev 2016-01-18 23:03:18 följande:
    Vet inte. Kolla m dem. Tror tex socialen behöver infon :D :)
    Soc? Hur blev Soc inblandade i det här?
  • Anonym (Måste veta nu)
    Anonym (70) skrev 2016-01-18 23:05:25 följande:
    70 år finns de kvar.
    Det tror jag inte på.

Ingen som vet på allvar och kan svara?
  • Anonym

En journal måste sparas minst 10år efter sista anteckningen sen arkiveras den i typ evighet. Hur det blir i framtiden med all dokumentation på dator vet jag inte. Då finns ju inte samma behov av att "bli av med" gamla journaler som med pappersvarianten.

• Anonym (Måste veta nu)
    Anonym skrev 2016-01-18 23:23:47 följande:
    En journal måste sparas minst 10år efter sista anteckningen sen arkiveras den i typ evighet. Hur det blir i framtiden med all dokumentation på dator vet jag inte. Då finns ju inte samma behov av att "bli av med" gamla journaler som med pappersvarianten.
    Men vad hemskt om det som läkaren skrev om en som femåring kan läsas när man är 75 år. Jag hoppas att det finns någon lag som tvingar sjukvården att radera gamla journalanteckningar även om lagringsmöjligheter finns rent teoretiskt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Måste veta nu) skrev 2016-01-18 23:45:43 följande:

Men vad hemskt om det som läkaren skrev om en som femåring kan läsas när man är 75 år. Jag hoppas att det finns någon lag som tvingar sjukvården att radera gamla journalanteckningar även om lagringsmöjligheter finns rent teoretiskt.

Men läkaren kan ju isf se att det hände när man var 5. Vad är det som är så hemskt som du vill dölja?
  • Anonym (MF)

Journaler rensas/kastas så vitt jag vet aldrig, men äldre journaler finns ju vanligen inte i datorsystemen och det skall väl mycket till för att någon aktivt skall leta fram en gammal pappersjournal så det är ju inte så att läkaren ser alla gamla anteckningar automatiskt när denne öppnar din journal. Där jag arbetar finns ca. de senaste 15 åren i datorjournalen. Men ibland händer det naturligtvis att man beställer de gamla journalerna, och det är väl jättebra att dessa finns kvar för ibland är det viktig information som behövs.

Svar på tråden Hur länge finns ens sjukjournal kvar?