• MathildaO

HUR MYCKET FÖRBRÄNNER MAN?

Hej, nu behöver jag hjälp från något kunnigt kost/träningsfreak!

Jag är tjej, 159cm lång, 50kg, 25 år.

Jag har ett väldigt aktivt jobb som butikssäljare/lagerarbetare där jag rör mig hela dagarna, stor butik som man går fram och tillbaka i heeeeela tiden.

(Har flitigt använt stegräknare och snittar mellan 15.000-25.000 steg per dag)

Arbetet inkluderar även mycket lyft och jag sitter inte ner mer än när jag äter min lunch. Arbetsdagarna varierar mellan 7-12 h/dag - 5 dagar i veckan.

(Rast varierar mellan 30-75 minuter)

Vi kör varor i princip hela dagarna, vilket innebär avpallning, utkörning och upppackning av dessa, vilket ofta får svetten att rinna. Detta räknar jag som ganska hög aktivitet.

Jag utför ingen träning utöver detta, för tillfället, mer än powerwalks och långpromenader med hunden.

Jag har utan framgång försökt få reda på hur min förbränning ser ut per dag (på ett ungefär) men det verkar vara omöjligt att få reda på. Överallt står det bara om förbränning vid träning, men hur mycket förbränner man egentligen på att ha ett aktivt jobb?

Hur många kalorier bör jag få i mig per dag, om man utgår från min längd, vikt och aktivitetsnivå?

Tacksam för svar! Fooooort.

• Svar på tråden HUR MYCKET FÖRBRÄNNER MAN?
  • Aniiee

Det ÄR omöjligt att få reda på. Så mycket spelar in. Du kan få ett hum om du köper en fitbit eller liknande. 

Sen är arbete och träning samma sak i slutändan. Du förbränner energi vare sig du lyfter vikter på gymmet, eller lyfter varor från en pall. 1 kg är 1 kg vare sig det är ett mjölkpaket, 2 par jeans eller en metallbar med ergonomiskt handtag. 

Skaffa en stegräknare med kcal-uträkning (noom coach i mobilen tex, eller en omron om du vill ha en "riktig" stegräknare)

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden HUR MYCKET FÖRBRÄNNER MAN?