Embla twopointoh skrev 2016-01-19 00:09:48 följande:
Mellannamn är enbart av efternamnstyp, eller hur man ska uttrycka det. Alice och Signe är båda förnamn, varav ett av dem är tilltalsnamn och det andra ett andranamn.
Exempel:
Agnes Signe Nilsson Andersson.
Agnes och Signe är förnamnen, flickan kallas Agnes och är därför tilltalsnamnet och Signe är andranamnet.
Nilsson är mellannamnet och Andersson efternamnet.
Man får inte lägga till vilket mellannamn som helst, det finns regler för det som jag inte är jätteinsatt i, men jag tror att du bara får ta en makes/makas efternamn eller det av dina föräldrars namn som du inte har som efternamn (man får t.ex. inte ta sin mammas namn som ogift om hon bytt till sin mans). Makar får inte heller "byta plats" på sina namn så att de bägge har mellannamnet och efternamnet i samma ordning.
Förnamn får man däremot i princip "göra vad som helst" med, byta ordning, lägga till, ta bort eller byta tilltalsnamn. (tror jag)
Tack så mycket för ditt svar!
Det som jag ska lägga till är ett andranamn. Då ska jag alltså fylla i blanketten att hon ska ha ännu ett förnamn?
Jag antar att jag blir förvirrad eftersom man kallar det andranamn men Skatteverket kallar alla namn för förnamn och har man två efternamn blir det mellannamn och efternamn.