• Someday

Regler för barnomsorg?

Jag väntar mitt andra barn i maj.
    Har en dotter på 4 år. Hon har ju rätt till 15 h allmän förskola när jag är FL.

Vet någon hur det fungerar med barnomsorg för henne om jag inte kommer att vara ledig 100%?
    Vi försöker att börja planera föräldraledigheten och av olika anledningar behöver jag jobba delar av min tjänst och kan göra det mesta av det jobbet hemifrån när jag är hemma med bebis. Får jag ha henne mer än 15 h i förskola då. Tänker att jag ska jobba 20-25 h per vecka.

• Svar på tråden Regler för barnomsorg?
  • Jurienne

Jobbar du 20-25 h per vecka (på vardagar) får du såklart ha henne på förskola då.

• Fru Ve

I min kommun har man antingen plats åt barnet som föräldraledig, eller som arbetande. Så det rimliga är ju att du har henne på förskola 25 timmar om du behöver arbeta den tiden. Och det lär ju bli tider du kan styra själv tänker jag. Arbetar man så arbetar man oavsett om man har en bebis hemma.

• modsey

Kan du styrka att du arbetar 25 timmar per vecka har du rätt till 25 timmars barnomsorg i viken kommun du än bor i.

• Someday

Tack för svaren!

Jag ska givetvis prata med min förskola men känner ändå att jag ville ha lite koll innan så att jag inte är helt handfallen i diskussionen!

Svar på tråden Regler för barnomsorg?