• Anonym (Fundersam)

Nekad att öppna konto pga betalningsanmärkning?

Jag och sambon skulle vilja öppna ett gemensamt konto, där vi får in bådas lön och räkningar kan betalas från. Till detta vill vi ha ett varsitt kort och ett gemensamt sparkonto, ingen kredit på något sätt.
    Jag har en betalningsanmärkning sedan tidigare, som snart dock är betald och anmärkningen försvinner om ungefär ett år. 
    Nu har jag dock sett att iaf Nordea som vi tänkte vända oss till gör en kreditupplysning i samband med att man öppnar ett konto. Kan vi bli nekade att öppna ett konto pga min betalningsanmärkning?

• Svar på tråden Nekad att öppna konto pga betalningsanmärkning?
  • Fontana

Bäst förstås att t.ex. maila Nordeas Kundtjänst och fråga.

Jag kan egentligen inte förstå varför man skulle göra en kreditupplysning om man inte vill ha lån/kredit, men banken vill förstås undvika de största bovarna.

En betalningsanmärkning är ju inte riktigt bra, men har man fyra - fem stycken så är det ju värre.

Men som sagt: fråga de som vet.

• Anonym (Kund Nordea)

Vi har, pga omständigheter som jag inte vill gå in på, flera anmärkningar, men eftersom vi redan är kunder, så har vi inga problem med att öppna konton. Min man fick t.ex ett visa-kort utan kredit när bankomatkortet skulle bytas ut.

• Anonym (Fundersam)
    Fontana skrev 2016-01-19 09:16:26 följande:

Bäst förstås att t.ex. maila Nordeas Kundtjänst och fråga.

Jag kan egentligen inte förstå varför man skulle göra en kreditupplysning om man inte vill ha lån/kredit, men banken vill förstås undvika de största bovarna.

En betalningsanmärkning är ju inte riktigt bra, men har man fyra - fem stycken så är det ju värre.

Men som sagt: fråga de som vet.

Vi har såklart bokat en tid men banken men det är först senare i veckan, tänkte att någon här kanske visste
  • Jasi

Jag jobbade på bank för 13 år sedan och då kunde vi enligt lag aldrig neka någon att öppna ett vanligt transaktionskonto, oavsett hur misskött ekonomi den personen hade.
    Däremot kan en bank neka kunder andra tjänster som  t ex bankkort, internetbank och sparkonto.
    Om Nordea kommer göra det i ert fall har jag ingen aning om.

• Anonym (Ste)

Vet inte om dom kan neka egentligen men blev nekad hos Swedbank, dryg jävla personal oxå.

Nordea var det inga problem med vare sej med konto, visa, internetbank.

Hade ett par hundra tusen i skulder, betalningsanmärkningar och ingen inkomst vid tillfället.

Tror det beror på vilken stad mer än bank.

• Flash Gordon
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-01-19 09:19:15 följande:
    Vi har såklart bokat en tid men banken men det är först senare i veckan, tänkte att någon här kanske visste smile1.gif
    Som "Kund Nordea" skriver: det är krediten du förmodligen inte får.

Ett konto där du sätter in pengar och ett kort utan kredit kopplat till det är förmodligen inga större problem att ordna.
  • Anonym (?)

Men du, måste bara fråga en annan sak. Om du fortfarande inte betalat av skulden kan du väll inte bli av med pricken? Alltså dom börjar väll räkna från att HELA skulden är betald?

• Anonym (Kund Nordea)
    Anonym (?) skrev 2016-01-20 10:36:03 följande:

Men du, måste bara fråga en annan sak. Om du fortfarande inte betalat av skulden kan du väll inte bli av med pricken? Alltså dom börjar väll räkna från att HELA skulden är betald?

Anmärkningen kommer när beslutet tas hos kronofogden (beslut om utmätning och/eller fastställande av skuld). De räknar inte från det hela skulden är betald
  • Anonym (Fundersam)

Tack för svaren! Vi får helt enkelt hålla tummarna och hoppas på att vi kan få kort kopplat till kontot och ett sparkonto då. Ett konto verkar inte vara några problem

• Ljubisa

Hej jag jobbar jag har säckt i många banker att få en kort men jag fik inte pågron att jag är på kronofogen snäla hjälpa mig

Svar på tråden Nekad att öppna konto pga betalningsanmärkning?