• miranda94

PCO, tappar hoppet...

Hej! 

Jag hoppas ni kan hjälpa mig på traven lite..

För några år sedan fick jag veta att jag har PCO, hade många äggblåsor runt äggstockarna på båda sidorna. 

Läkarna sa att det är väldigt många som har det och ingen fara skedd förutom att det kan bli svårt och bli gravid i framtiden. 

Nu är det så att jag och min sambo har haft oskyddat sex i 2 hela år utan att jag har blivit gravid. 

Jag har testar med bidrottningsgele och rosenrot utan resultat. 

Personligen så tycker jag att det är bäst att börja med Pergo eller överlag besöka en läkare för att få hjälp men sambon motsäger och tycker att det inte är AKUT att göra detta nu utan vi ska försöka bara att njuta av varandra och händer det så händer det, men skulle det inte hända på ett helt år till så får vi söka hjälp. 

Tjafs och diskussioner leder ju ingen vart så jag gick med på det, så ikväll satt jag och pratade med min syster i telefon och vi kom in på snack om barn och hur hon lyckades bli gravid med rosenrot osv. 

OBS!! När jag tränar och håller mig borta från sött och gott så brukar mensen komma igång, så jag började träna ( är dock inte överviktig utan mitt BMI är perfekt) och för tre dagar sen kom det en riktigt stark mensvärk, tog 2 panodil och den försvann. Gjorde ägglossning direkt och då visade det jätte svagt två sträck. 

Tänkte jag ska börja med det igen, men har däremot inte haft mens sen Juni 2015 vilket är ett bra tag nu,, så jag har på recept Primolut och tagit första tabletten idag på morgonen. 

Då tänkte jag att jag får även ta ett grav test för att försäkra mig så att jag inte är gravid, men inga tester hemma.. så får gå och köpa det nu men däremot tog jag ett ägglossningstest och som ni kan se på bilden så är det två sträck. 

Nu till mina frågor..

Har jag ägglossning?
    Kan ni några bra huskurer för att stimulera ägglossningen?  

• Svar på tråden PCO, tappar hoppet...
  • Jasmin Karlsson

Ägglossningstestet är inte positivt.
    Det är inte bra att gå så länge utan mens, du bör nog ta primolut oftare.
    Vid PCOS ska det vara bra att träna, inte äta osunt som godis osv. LCHF kan ha effekt. Inositol (kosttillskott) kan ha effekt.
    Det som har bäst effekt är fertilitetsbehandling (pergotime, letrozol, menopur, IVF osv).
    Själv har jag som du, kan gå månader mellan mens om jag ens får nån. Jag är snart 3-barnsmamma tack vare IVF. :)

• Snobbs

Jag fick de första kurerna pergo utskrivet utan att läkaren ville träffa mannen för att ta prover på honom, vilket aldrig behövdes då jag blev gravid. Så börja med att se om du kan få pergo genom att gå dit själv om din man/sambo är rädd för att gå till läkare.

• miranda94

Jag vet att det är inte alls bra att gå runt utan mens och de så tråkigt att det ska vara så även fast det är skönt att slippa mensen i sig.. 

Men läkaren sa till mig att då får jag ta p-piller och har en vän till mig som gick bort pga blodpropp och blir mer skraj för det då.. 

Men gällande letrozol, hur funkar den`? 

Någon som vet det? 

Och testet som ni ser på bild, är det negativt att det bara är negativt eller är det ett tecken på att ägglossningen kan vara påväg? 

Tänker på att det ska väl vara egentligen helt blank om de inte alls är ägglossning? 

• chbw
    miranda94 skrev 2016-01-19 20:53:48 följande:

Jag vet att det är inte alls bra att gå runt utan mens och de så tråkigt att det ska vara så även fast det är skönt att slippa mensen i sig.. 

Men läkaren sa till mig att då får jag ta p-piller och har en vän till mig som gick bort pga blodpropp och blir mer skraj för det då.. 

Men gällande letrozol, hur funkar den`? 

Någon som vet det? 

Och testet som ni ser på bild, är det negativt att det bara är negativt eller är det ett tecken på att ägglossningen kan vara påväg? 

Tänker på att det ska väl vara egentligen helt blank om de inte alls är ägglossning? 

Det är klurigt det där med att gå utan mens eller inte. Jag har både endometrios och pcos. Behandlingen för endometrios är att äl och mens ska bort, och behandling för pcos är att få regelbundna blödningar.. 

Jag har använt letrozol. Det är egentligen en medicin en får vid bröstcancer, men fungerar bra att stimulera ägglossning med. Letrozolen hämmar östrogenproduktionen i kroppen, och en tar tabletterna i fem dagar, sen när sista tabletten är tagen brukar östrogenet boosta lite och så växer en äggblåsa (eller fler). För min del funkade inte riktigt letrozol, så nu tar jag gonal-f (sprutor) och i måndags syntes en finfin äggblåsa på ca 20mm, fick då ta ovitrelle (spruta) för att ägget ska lossa. Så nu är det bara o vänta. 

Testet på bilden är negativt. Teststrecket ska vara lika starkt som eller starkare än kontrollstrecket för att det ska vara positivt. Ägglossningstester ger ofta ett streck även om det är negativt så sålänge det inte är lika starkt eller starkare så kvittar det. Tänk på att om du har pcos ska du inte lita på äl-testerna riktigt, då hormonstörningen vi har kan göra att testerna visar fel. 

Har ni försökt i minst ett år har ni rätt till utredning, och om du vet att du har pcos och sällan ägglossning bör du eventuellt kunna få behandling på en gång. Se till att du hamnar på en bra klinik som gör vul om du får ägglossningsstimulering bara, risken är ju att det växer fler än en äggblåsa. 
  • miranda94

Hej tack för svaret!

Hoppas det blir en liten bebis för din del, håller tummarna!

Jag har letrozol utskrivet sedan innan men har aldrig hämtat ut dom så jag tänkte att jag skulle testa och köra på dom men minns dock inte när jag ska börja med dom.

Nu är jag på min andra dag med Primolut så jag hoppas mensen kommer om några dagar..

Kan man ta letrozol nu direkt eller vet någon när man ska börja ta dom?

• chbw
    miranda94 skrev 2016-01-20 16:20:17 följande:

Hej tack för svaret!

Hoppas det blir en liten bebis för din del, håller tummarna!

Jag har letrozol utskrivet sedan innan men har aldrig hämtat ut dom så jag tänkte att jag skulle testa och köra på dom men minns dock inte när jag ska börja med dom.

Nu är jag på min andra dag med Primolut så jag hoppas mensen kommer om några dagar..

Kan man ta letrozol nu direkt eller vet någon när man ska börja ta dom?

Tack! =)

Man ska ta letrozol cykeldag 3-7. Men man bör göra vul innan för o se så allt ser bra ut (inga rester i livmoder+äggstockar) o sen bör man göra vul nånstans vid cykeldag 8-12 för o se om någon/några äggblåsor vuxit. Man kan ehlva göra fler vul, ibland kan det ta tid för dem o växa. O växer inga kan en behöva höja dosen nästa cykel.
  • chbw
    miranda94 skrev 2016-01-21 01:01:28 följande:

Jaha okej, då får jag ringa till gyn och boka in en tid =)! 

gör så =)
  • miranda94

Här kommer kanske en dum fråga men har inte riktigt koll på varken ägglossning eller något liknande då jag nästan aldrig haft mens.. 

Men när man äter Primolut så ska mensen komma när man är färdig med kuren, men mens kommer ju efter ägglossning så bör man inte ha ägglossning först och sen kommer mensen eller någon som vet? 

lite pinsamt att jag inte har den kollen =( 

• chbw
    miranda94 skrev 2016-01-21 15:59:17 följande:

Här kommer kanske en dum fråga men har inte riktigt koll på varken ägglossning eller något liknande då jag nästan aldrig haft mens.. 

Men när man äter Primolut så ska mensen komma när man är färdig med kuren, men mens kommer ju efter ägglossning så bör man inte ha ägglossning först och sen kommer mensen eller någon som vet? 

lite pinsamt att jag inte har den kollen =( 

Antar att primolut är som provera? Dessa använda för att framkalla blödning så en kan starta ny cykel. Ofta får man dessa då en inte haft ägglossning för att få en blödning ändå så en ska kunna påbörja behandling för o få ägglossning.

Så har jag fått förklarat för mig iaf =)
  • Asdfrewq

Hej! Jag har läst ditt inlägg och kände att jag kanske kan hjälpa er. Jag har ett sett med Clearblue advanced fertililetsmonitor som jag ska göra mig av med. Ingår monitorn, 40 ägglossningsstickor och 2 gravtest. Är det något du kan vara intresserad av så hör av dig!

Svar på tråden PCO, tappar hoppet...